Padda?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • tummen
    • March 2005
    • 5199

    #16
    Ursprungligen postat av Katharina
    Vi hade en stor naturdamm på tomten på landet och den kryllade av paddor. Det var ganska charmigt och jag gillar dem.
    Sen när vi flyttade en vedhög så var det en snokbo där och jag lyckades få tag i en liten snok så jag kunde visa grabben, det var ju lite charmigt men man blir ju även på sin vakt mot huggorm och det är inte så kul när man har en 4 åring..

    Nu har vi täppt igen dammen eftersom bäcken sinar numera på somrarna så dammen blir äckligt halvfull.. Paddorna är borta och ormarna också, dessutom har vi avsevärt mindre mygg.. Det är ju inget problem om man har fisk i men det hade inte vi..
    Nää, det är skönt att slippa dammen..
    Du vet väl att det du gjort är olagligt? Det hade varit bättre att fylla upp den ordentligt med vatten istället.
    Thomas "tummen" Wallén

    Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

    Kommentar

    • tummen
      • March 2005
      • 5199

      #17
      Ursprungligen postat av Patrik Steen
      Fiskarna äter inte paddyngel eftersom dessa är giftiga,sen angående grodyngel så kan dessa vara farliga för fisken eftersom dem äter ifrån fiskens gälar fick jag reda på.Sen jag fick reda på allt detta så vill inte jag ha dem i min damm i alla fall snacka om en Noja man fisk fånga upp allt man såg och köra i väg det till annan damm.
      låter som en skröna....men tvärt om javisst!
      Thomas "tummen" Wallén

      Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

      Kommentar

      • BengtO
        • May 2005
        • 216

        #18
        En gång till... vanlig padda (Bufo bufo) är giftig. Varken vuxna djur, ungdjur eller yngel äts av fiskar (och de flesta andra djur).

        Kommentar

        • Azur
          • March 2003
          • 12946

          #19
          Snokar gillar vatten (pga att de äter grodor och småfisk) men det gör inte huggorm. Man får inte mer huggorm av att ha en damm, snarare tvärtom.
          Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

          Kommentar

          • tummen
            • March 2005
            • 5199

            #20
            Ursprungligen postat av Azur
            Snokar gillar vatten (pga att de äter grodor och småfisk) men det gör inte huggorm. Man får inte mer huggorm av att ha en damm, snarare tvärtom.
            Huggormen gillar dock inte aktivitet kombinerat med kortklippt gräs, så det bästa man kan göra för att slippa dem är alltså att klampa runt och klippa gräset hela tiden......
            Thomas "tummen" Wallén

            Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

            Kommentar

            • tummen
              • March 2005
              • 5199

              #21
              Ursprungligen postat av BengtO
              En gång till... vanlig padda (Bufo bufo) är giftig. Varken vuxna djur, ungdjur eller yngel äts av fiskar (och de flesta andra djur).
              Stämmer! Men alla groddjur är giftiga i någon mån, klockgrodan t.ex är så pass giftig att hundar och katter som oförsiktigt försöker äta dem riskerar att stryka med.....deras yngel är däremot utsatta, de har inget gift ännu.....

              problemet är ju snarast att man inte vet riktigt vad för sorts "grodyngel" man har i ett småvatten, det KAN ju vara grodor, och då förstör/försvårar man deras fortplantningsmöjligheter, vilket är förbjudet enligt lag.
              Thomas "tummen" Wallén

              Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

              Kommentar

              • Katharina
                • December 2006
                • 4045

                #22
                Ursprungligen postat av tummen
                Du vet väl att det du gjort är olagligt? Det hade varit bättre att fylla upp den ordentligt med vatten istället.
                http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=122542
                Nja, det var inte en naturlig damm utan det var draget ett inlopp från bäcken som går genom tomten och sedan ett utlopp i andra ändan. Det var alltså inte naturligt utan bara enkel lerbotten och inget iordninggjort.
                Vattnet sinade ju i bäcken så det blev en lerpöl bara, finns inget vatten att fylla på, en liten grävd brunn räcker bara till oss och knappt det nu när det är så torra somrar.
                Jag var t om rädd att jag skulle komma dit hitta större djur som gått ner sig i leran och fastnat... Blää, vad den var äcklig...

                Ursprungligen postat av Azur
                Snokar gillar vatten (pga att de äter grodor och småfisk) men det gör inte huggorm. Man får inte mer huggorm av att ha en damm, snarare tvärtom.
                Nej, men man tänker ju tanken, helt klart, när man har en liten kille och hittar orm på tomten.. Där någonstans börjar man faktiskt att säga åt honom att ha gummistövlar osv...

                Ursprungligen postat av tummen
                Huggormen gillar dock inte aktivitet kombinerat med kortklippt gräs, så det bästa man kan göra för att slippa dem är alltså att klampa runt och klippa gräset hela tiden......
                Det är ju lite svårt på landet, då...
                Ha dé bäst... Tina

                Kommentar

                • BengtO
                  • May 2005
                  • 216

                  #23
                  Ursprungligen postat av tummen
                  Stämmer! Men alla groddjur är giftiga i någon mån, klockgrodan t.ex är så pass giftig att hundar och katter som oförsiktigt försöker äta dem riskerar att stryka med.....deras yngel är däremot utsatta, de har inget gift ännu.....

                  problemet är ju snarast att man inte vet riktigt vad för sorts "grodyngel" man har i ett småvatten, det KAN ju vara grodor, och då förstör/försvårar man deras fortplantningsmöjligheter, vilket är förbjudet enligt lag.
                  Mitt inlägg var inget argument FÖR att plantera fisk i naturliga groddammar. Naturligtsvis är detta förkastligt. När det gäller Bufo bufo så leker de ofta långt ute i sjöar som naturligt innehåller fisk, även ynglen är så giftiga att de lämnas ifred av fisk.

                  Kommentar

                  • tummen
                    • March 2005
                    • 5199

                    #24
                    Ursprungligen postat av BengtO
                    Mitt inlägg var inget argument FÖR att plantera fisk i naturliga groddammar. Naturligtsvis är detta förkastligt. När det gäller Bufo bufo så leker de ofta långt ute i sjöar som naturligt innehåller fisk, även ynglen är så giftiga att de lämnas ifred av fisk.
                    Nej det förstod jag också...

                    Ha det bra!
                    Thomas "tummen" Wallén

                    Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

                    Kommentar

                    • tummen
                      • March 2005
                      • 5199

                      #25
                      Ursprungligen postat av Katharina
                      Nja, det var inte en naturlig damm utan det var draget ett inlopp från bäcken som går genom tomten och sedan ett utlopp i andra ändan. Det var alltså inte naturligt utan bara enkel lerbotten och inget iordninggjort.
                      Vattnet sinade ju i bäcken så det blev en lerpöl bara, finns inget vatten att fylla på, en liten grävd brunn räcker bara till oss och knappt det nu när det är så torra somrar.
                      Jag var t om rädd att jag skulle komma dit hitta större djur som gått ner sig i leran och fastnat... Blää, vad den var äcklig...

                      Nej, men man tänker ju tanken, helt klart, när man har en liten kille och hittar orm på tomten.. Där någonstans börjar man faktiskt att säga åt honom att ha gummistövlar osv...

                      Det är ju lite svårt på landet, då...
                      Du sade aldrig att dammen inte var naturlig, men sådär på landet funderar jag på om det verkligen spelar nå´n roll, det förstörs ju ändå en biotop som de vant sig vid.....Apropå det där med ormar/huggormar på tomten så räcker det oftast med att man vistas naturligt i omgivningarna, ormarna slingrar sig snart till lugnare ställen, vist nog....och man behöver inte trimma gräsmattan till en golfgreen, det räcker med vanlig klippning då och då för att de skall "otrivas".....

                      Orm kommer han med största sannilikhet att konfronteras med ändå någon gång och bättre att lära sig vad som gäller redan som liten än att få slå in kunskapen i äldre ålder.
                      Själv tillbringade jag somrarna i Sthlms skärgård, det fanns orm där vi var men på typ 20 år såg jag huggorm MAXIMALT 5-6 gånger....de håller sig oftast undan, man måste smyga tyst och försiktigt för att komma dem nära....
                      Thomas "tummen" Wallén

                      Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

                      Kommentar

                      • eriahl
                        • April 2004
                        • 5681

                        #26
                        Dom brukar slingra iväg om man inte smyger. Finns konstigt folk som gärna ser bland annat sådana varelser. Har faktiskt varit 10-15cm ifrån att strimmla en huggorm med röjsåg. Såg den precis i rätt tid men den måste ha varit störd som låg kvar. Kanske kände igen mig och tänkte du ska ju snäll för tusan.
                        "Jag känner mig som en guldfisk som tittar ut på en ny värld" DOCTOR WHO

                        Kommentar

                        • tummen
                          • March 2005
                          • 5199

                          #27
                          Ursprungligen postat av eriahl
                          Dom brukar slingra iväg om man inte smyger. Finns konstigt folk som gärna ser bland annat sådana varelser. Har faktiskt varit 10-15cm ifrån att strimmla en huggorm med röjsåg. Såg den precis i rätt tid men den måste ha varit störd som låg kvar. Kanske kände igen mig och tänkte du ska ju snäll för tusan.
                          De har två strategier för att komma undan rovdjur/faror:

                          1) slingra iväg.

                          2) stanna kvar och hoppas man(ormen alltså) slipper undan om den inte rör sig.
                          Det är inte helt ovanligt att just detta sätt inte funkar så bra i kontakten med mänskliga aktiviteter, det är t.ex. inte helt ovanligt med ormar som fastnar i harvar, jordfräsar etc.......
                          Thomas "tummen" Wallén

                          Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

                          Kommentar

                          • Katharina
                            • December 2006
                            • 4045

                            #28
                            Ursprungligen postat av tummen
                            Du sade aldrig att dammen inte var naturlig, men sådär på landet funderar jag på om det verkligen spelar nå´n roll, det förstörs ju ändå en biotop som de vant sig vid.....

                            Orm kommer han med största sannilikhet att konfronteras med ändå någon gång och bättre att lära sig vad som gäller redan som liten än att få slå in kunskapen i äldre ålder.
                            Ha ha.. Så om du har en massa djur i skogen som flyttar in i din swimmingpool så ska du inte få avveckla den för att de har vant sig vid den..
                            Nej, nu får du ge dig...

                            Jo, jag tog som sagt fram en ormbebis och visade, pekade och berättade... Men jag tycker ändå att jag gärna slipper ha ormmatsal på tomten som verkligen drar dem till sig...
                            Ha dé bäst... Tina

                            Kommentar

                            • eriahl
                              • April 2004
                              • 5681

                              #29
                              En äldre dam i närheten hade fullt med buskar efter en husvägg. På våren speciellt fick hon väntat besök med åren. Snokar i olika mängder klättrade in om hon hade fönstren öppna. Hon hade son och bekanta som flyttade ut snokarna utan att skada dom. Vet inte om ormarna fick kaffe först. Hon finns tyvärr inte längre och buskarna är borta men folk runtikring tycker bara kul att se ormarna på våren fortfarande.
                              "Jag känner mig som en guldfisk som tittar ut på en ny värld" DOCTOR WHO

                              Kommentar

                              • tummen
                                • March 2005
                                • 5199

                                #30
                                Ursprungligen postat av Katharina
                                Ha ha.. Så om du har en massa djur i skogen som flyttar in i din swimmingpool så ska du inte få avveckla den för att de har vant sig vid den..
                                Nej, nu får du ge dig...

                                Jo, jag tog som sagt fram en ormbebis och visade, pekade och berättade... Men jag tycker ändå att jag gärna slipper ha ormmatsal på tomten som verkligen drar dem till sig...
                                OK! Kanske gick LITE långt just med den meningen......

                                Så ormarna syns inte till alls nu då?
                                Thomas "tummen" Wallén

                                Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

                                Kommentar

                                Arbetssätt...