Sätt inte ut fisk i småvatten! De dödar groddjuren!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • tummen
    • March 2005
    • 5199

    Sätt inte ut fisk i småvatten! De dödar groddjuren!

    Många personer (bönder, markägare, akvarister mfl.) frestas ibland att sätta ut fisk i olika småvatten, men vad man inte tänker på är att man då förstör för våra vilda groddjur. De förlorar en lekdamm som varit kanske den enda möjliga i området. Eller åtminståne så blir livet svårare att leva för de små liven.....
    Ibland görs dessa utsättningar välvilligt för att hindra igenväxning, men det förstör nog mer än det hjälper, det är dessutom förbjudet att sätta ut fisk på detta sätt.

    Citat:
    Enligt Naturvårdsverkets föreskrifter 1999:12 är samtliga groddjurs-arter fredade i hela Sverige sedan i januari 2000.
    Enligt bestämmelserna är det förbjudet att döda, skada, fånga eller på annat sätt insamla vilt exemplar av dessa arter. Det är inte heller tillåtet att ta bort eller skada dessa arters ägg, rom, larver eller bo.
    Slut citat.



    Det låter väl solklart eller hur?
    Senast redigerad av tummen; 28 August 2008, 10:49.
    Thomas "tummen" Wallén

    Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023
  • tummen
    • March 2005
    • 5199

    #2
    OBS!
    Insamlingsförbudet gäller inte vissa arter:

    Citat:
    Utan hinder av förbudet är det dock tillåtet att i begränsad omfattning insamla och förvara ägg (rom) och larver (yngel) av vissa arter för studier av utvecklingen, men inte för kommersiella ändamål, nämligen mindre vattensalamander, vanlig groda, åkergroda och vanlig padda. Dessa arter får även tillfälligt infångas för studier.
    I samtliga fall gäller att djuren skall sättas tillbaka där de fångades.

    Slut citat.
    Thomas "tummen" Wallén

    Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

    Kommentar

    • eriahl
      • April 2004
      • 5681

      #3
      Dom är ju fridlysta dessutom t.o.m. Sen får man ju inte flytta , sätta ut fisk hur som helst utan tillstånd heller
      "Jag känner mig som en guldfisk som tittar ut på en ny värld" DOCTOR WHO

      Kommentar

      • JojjeN
        • June 2008
        • 3567

        #4
        Ungefär lika naturligt som att man inte springer runt och dödar och trampar på andra människor...
        Tillbaks efter paus.

        Kommentar

        • Johanski
          • February 2007
          • 3044

          #5
          Ursprungligen postat av JojjeN
          Ungefär lika naturligt som att man inte springer runt och dödar och trampar på andra människor...

          Kanske för dig. Säkerligen tänker inte alla på det viset.

          Kommentar

          • JojjeN
            • June 2008
            • 3567

            #6
            Ursprungligen postat av Johanski
            Kanske för dig. Säkerligen tänker inte alla på det viset.
            Nej, men för mig är det så naturligt, jag skriver inte för alla.
            Tillbaks efter paus.

            Kommentar

            • eriahl
              • April 2004
              • 5681

              #7
              Låter som någon du känner eller läst om funderar på att sätta ut fisk.
              Vet dumskallar som satt ut karpar, gäddor mm i småtjärnar för att få stora exemplar att fiska på med tiden. Släpper ut dom efter uppfiskandet igen.
              "Jag känner mig som en guldfisk som tittar ut på en ny värld" DOCTOR WHO

              Kommentar

              • tummen
                • March 2005
                • 5199

                #8
                Ursprungligen postat av JojjeN
                Ungefär lika naturligt som att man inte springer runt och dödar och trampar på andra människor...
                Senast när jag var hemma hos KajP senast kom det en bonde och ville skaffa fisk för att hålla en groddamm fri från växter.....
                Thomas "tummen" Wallén

                Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

                Kommentar

                • tummen
                  • March 2005
                  • 5199

                  #9
                  Ursprungligen postat av eriahl
                  Låter som någon du känner eller läst om funderar på att sätta ut fisk.
                  Vet dumskallar som satt ut karpar, gäddor mm i småtjärnar för att få stora exemplar att fiska på med tiden. Släpper ut dom efter uppfiskandet igen.
                  Det är just detta som jag menar...groddjuren har det svårt som det är ändå....
                  Thomas "tummen" Wallén

                  Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

                  Kommentar

                  • Kapten Kirk
                    • August 2008
                    • 90

                    #10
                    Har en bekant som satte ut en stor balja vatten i sin kolonilott (baljan stod i skuggan under ett träd) när min bekant till sin stora förvåning såg en massa grodyngel i den ett tag senare - tur för henne att hon lät dem stanna kvar då
                    Ja, jag är dum

                    Kommentar

                    • Azur
                      • March 2003
                      • 12946

                      #11
                      Svenska groddjur (och en del kräftdjur och insekter) har minskat kraftigt pga utdikning av småvatten, täckdikning, och utsättning av fisk och kräftor i småvatten. Vanlig padda verkar klara sig bra, den har gift och förmodligen giftiga larver också så de får vara rätt mycket i fred för fisk, men särskilt salamandrar har minskat mycket kraftigt, liksom flera grodor.

                      Vad kanske inte många vet är att fisk i t.ex. viltvatten också försämrar för sjöfågel vid häckning - de har mer mat och får större kullar i fiskfria vatten.

                      Trädgårdsdammar och, otroligt nog, vattenhinder på golfbanor, har blivit viktiga lokaler för groddjur pga att de ofta inte har fisk, men det är förstås viktigt att skydda de få fiskfria sjöar och vatten som finns kvar.
                      Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

                      Kommentar

                      • tummen
                        • March 2005
                        • 5199

                        #12
                        Ursprungligen postat av Kapten Kirk
                        Har en bekant som satte ut en stor balja vatten i sin kolonilott (baljan stod i skuggan under ett träd) när min bekant till sin stora förvåning såg en massa grodyngel i den ett tag senare - tur för henne att hon lät dem stanna kvar då
                        En balja vatten definieras väl knappast som "småvatten", dessutom tror jag att det nog var svarta mygglarver som var i baljan, ibland kan "okunniga" personer tro att dessa är grodyngel när de förpuppat sig......
                        Thomas "tummen" Wallén

                        Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

                        Kommentar

                        • tummen
                          • March 2005
                          • 5199

                          #13
                          Ursprungligen postat av Azur
                          Svenska groddjur (och en del kräftdjur och insekter) har minskat kraftigt pga utdikning av småvatten, täckdikning, och utsättning av fisk och kräftor i småvatten. Vanlig padda verkar klara sig bra, den har gift och förmodligen giftiga larver också så de får vara rätt mycket i fred för fisk, men särskilt salamandrar har minskat mycket kraftigt, liksom flera grodor.

                          Vad kanske inte många vet är att fisk i t.ex. viltvatten också försämrar för sjöfågel vid häckning - de har mer mat och får större kullar i fiskfria vatten.

                          Trädgårdsdammar och, otroligt nog, vattenhinder på golfbanor, har blivit viktiga lokaler för groddjur pga att de ofta inte har fisk, men det är förstås viktigt att skydda de få fiskfria sjöar och vatten som finns kvar.
                          ...om inte golfbaneskötarna just planterar in fisk för att göra dem mer lättskötta......
                          Thomas "tummen" Wallén

                          Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

                          Kommentar

                          • Azur
                            • March 2003
                            • 12946

                            #14
                            Varför skulle det göra vattenhindret mer lättskött?
                            Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

                            Kommentar

                            • Mobster
                              • June 2008
                              • 506

                              #15
                              Kanske minska på mygg och insekter iaf

                              Kommentar

                              Arbetssätt...