Padda?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Dickan
    • July 2008
    • 11

    Padda?

    Hejsan.

    Idag när flickvännen kom ut till vår ganska nybyggda damm så var där en pappa som va ganska stor som simmade runt. det kan väl inte vara farligr för fiskarna i den? har koi & guldfisk. Ganska roligt att han bara hittat hit så. Vi bor ju inte nära någon annan damm eller vattendrag kolla gänra bilder och kommentera.

    http://dickan.pånätet.se/
  • Linapina
    • July 2008
    • 595

    #2
    Jag kan inget om hur bra paddan går ihop med resten av gänget, men det var en himla söt en!
    Finns det någon platå som han kan komma upp på vid behov? Så det inte blir så att han inte kommer upp därifrån...

    Kommentar

    • Kjell Fohrman
      Administrator

      • December 2001
      • 48147

      #3
      Det är inga som helst problem
      Akvaristiska hälsningar
      Kjell
      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

      Kommentar

      • eriahl
        • April 2004
        • 5681

        #4
        Bara den har någonstans att klättra upp på så den inte måste simma hela tiden. Svårt att se på bilden men ser ut som hona på armarna. Hanar har kraftiga underarmar och honorna smalare.
        Senast redigerad av eriahl; 13 August 2008, 17:51.
        "Jag känner mig som en guldfisk som tittar ut på en ny värld" DOCTOR WHO

        Kommentar

        • Baf2
          • February 2008
          • 421

          #5
          Snygg damm!!;D

          Kommentar

          • JojjeN
            • June 2008
            • 3567

            #6
            Ursprungligen postat av Dickan
            så var där en pappa som va ganska stor som simmade runt.
            Ja, akta dig för honom. Inte riktigt klok om han simmar runt i din damm. :P

            Skämt åsido...
            Tillbaks efter paus.

            Kommentar

            • Dickan
              • July 2008
              • 11

              #7
              Tack okej.

              Hans som vi döpa han till som verkar vara en hona har inte kommit tillbaka mer men vi får se om han/hon kommer tillbaka

              Kommentar

              • eriahl
                • April 2004
                • 5681

                #8
                Jag fårla maila över ett gäng för är så jobbigt att krypa runt och försöka fota hela flocken som härjar här
                "Jag känner mig som en guldfisk som tittar ut på en ny värld" DOCTOR WHO

                Kommentar

                • Simonols
                  • July 2008
                  • 108

                  #9
                  Tjejen och hennes familj har med en liten damm hemma och när vi tömde vattnet i den en gång kom det fram typ 7-8 paddor som låg å simmade i dammen hehe.

                  Kommentar

                  • tummen
                    • March 2005
                    • 5199

                    #10
                    Det är ingen fara för fiskarna om det dyker upp grodor och paddor, men fiskarna komer antagligen äta den mesta rommen+grod/paddynglen så räkna inte med att få så många smågorodor/paddor som skuttar omkring. Men visst är de söta...de gör dessutom mycket nytta också i trädgården, så spruta inte med gifter i fortsättningen (om ni nu gjorde det innan)!
                    Thomas "tummen" Wallén

                    Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

                    Kommentar

                    • Kjell Fohrman
                      Administrator

                      • December 2001
                      • 48147

                      #11
                      Ursprungligen postat av tummen
                      Det är ingen fara för fiskarna om det dyker upp grodor och paddor, men fiskarna komer antagligen äta den mesta rommen+grod/paddynglen så räkna inte med att få så många smågorodor/paddor som skuttar omkring. Men visst är de söta...de gör dessutom mycket nytta också i trädgården, så spruta inte med gifter i fortsättningen (om ni nu gjorde det innan)!
                      Fiskarna äter upp allt?
                      Nja, det har i alla fall blivit klart mer än 1000 grod/paddyngel som har klarat sig i vår damm i alla fall
                      Akvaristiska hälsningar
                      Kjell
                      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                      Kommentar

                      • Patrik Steen
                        • May 2006
                        • 8464

                        #12
                        Fiskarna äter inte paddyngel eftersom dessa är giftiga,sen angående grodyngel så kan dessa vara farliga för fisken eftersom dem äter ifrån fiskens gälar fick jag reda på.Sen jag fick reda på allt detta så vill inte jag ha dem i min damm i alla fall snacka om en Noja man fisk fånga upp allt man såg och köra i väg det till annan damm.
                        Mvh.Patrik

                        Kommentar

                        • eriahl
                          • April 2004
                          • 5681

                          #13
                          Grodyngel som äter på en frisk fisks gälar???
                          "Jag känner mig som en guldfisk som tittar ut på en ny värld" DOCTOR WHO

                          Kommentar

                          • Katharina
                            • December 2006
                            • 4045

                            #14
                            Vi hade en stor naturdamm på tomten på landet och den kryllade av paddor. Det var ganska charmigt och jag gillar dem.
                            Sen när vi flyttade en vedhög så var det en snokbo där och jag lyckades få tag i en liten snok så jag kunde visa grabben, det var ju lite charmigt men man blir ju även på sin vakt mot huggorm och det är inte så kul när man har en 4 åring..

                            Nu har vi täppt igen dammen eftersom bäcken sinar numera på somrarna så dammen blir äckligt halvfull.. Paddorna är borta och ormarna också, dessutom har vi avsevärt mindre mygg.. Det är ju inget problem om man har fisk i men det hade inte vi..
                            Nää, det är skönt att slippa dammen..
                            Ha dé bäst... Tina

                            Kommentar

                            • tummen
                              • March 2005
                              • 5199

                              #15
                              Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                              Fiskarna äter upp allt?
                              Nja, det har i alla fall blivit klart mer än 1000 grod/paddyngel som har klarat sig i vår damm i alla fall
                              Nåja, alla paddyngel kanske klarade sig, men har du sett några småGRODOR? och hur många skulle det varit UTAN fisk i dammen? men eftersom det är en trädgårdsdamm så blir i alla fall alla överlevande grodor/paddor en bonus jämfört med om dammen inte funnits över huvud taget.

                              Det är i alla fall vad som sägs, att fisk äter grodyngel, sedan kanske du har en schysst sumpzoon som grod/paddynglen kan klara sig i utan att fisken kan komma åt dem.
                              Senast redigerad av tummen; 28 August 2008, 15:11.
                              Thomas "tummen" Wallén

                              Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

                              Kommentar

                              Arbetssätt...