Är era räkor artiga vid matningen?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Eurydike
    • September 2004
    • 931

    #31
    Ursprungligen postat av Katharina
    Jaha.. Och vilka tillhör vad??? Jag är dålig på att lära mig sån´t, jag är en allmänt förvirrad människa Crystal tillhör caridina eller hur!!?
    Körsbär, White pearl, blue pearl är neocaridina sen finns heteropoda(körsbär) i fler färgvarianter, blå, gul, orange.

    CR, CB, breviata (hummel), tiger(alla färger) är caridina...men det finns många fler i den familjen men jag är inte säker på att de som inte är randiga korsar sig med de randiga...? kommer inte ihåg korsningstabellen i huvudet.

    Kommentar

    • Katharina
      • December 2006
      • 4045

      #32
      Ursprungligen postat av Eurydike
      Körsbär, White pearl, blue pearl är neocaridina sen finns heteropoda(körsbär) i fler färgvarianter, blå, gul, orange.

      CR, CB, breviata (hummel), tiger(alla färger) är caridina...men det finns många fler i den familjen men jag är inte säker på att de som inte är randiga korsar sig med de randiga...? kommer inte ihåg korsningstabellen i huvudet.
      Ja, det var ju det jag visste!!!!!!!!!!!!!!!! Alla snygga och roliga räkor tillhör caridina...
      Jag ska köpa några Crystal Black av Peterhaack så jag också får något annat är polkagrisar...

      Nej, men då kan man köpa någon blå sort när ni har fått lite småttingar sedan...
      Ha dé bäst... Tina

      Kommentar

      • Eurydike
        • September 2004
        • 931

        #33
        Ursprungligen postat av lili76
        Ja, jag är vääääldigt sugen på en beställning från Tyskland med tiden... Men det får ju bli just så; några få av olika för att se vilka som fungerar och känns rätt. Jag bråkar ju dessutom med ett ganska högt pH ur kranen vilket gör saker lurigare..
        Mina kommer från Tyskland, utom körsbär. Ska fylla på lite till våren tänkte jag.
        Går det inte att sänka med löv, rötter och alkottar?

        Kommentar

        • Eurydike
          • September 2004
          • 931

          #34
          Ursprungligen postat av Katharina
          Ja, det var ju det jag visste!!!!!!!!!!!!!!!! Alla snygga och roliga räkor tillhör caridina...
          Jag ska köpa några Crystal Black av Peterhaack så jag också får något annat är polkagrisar...

          Nej, men då kan man köpa någon blå sort när ni har fått lite småttingar sedan...
          Nä, tycker du? Blue pearl är jättevackra tycker jag. Sen ska ju de gula och orangea heteropoda vara jättefina.

          Kommentar

          • Dysnomia
            • April 2004
            • 1692

            #35
            Jodå, petar ner både eklöv och alkottar och har rot i karet, men det är ju ruggans svårt att inte få svängningar i värde.
            Du har beställt där ifrån den tyska siten som jag inte minns namnet på? *S* Den som brukar luftas här lite nu och då..? (Har tvärkaos i favoriterna, hittar inte den där heller just nu, bara för det!)
            Skånetös i Dalarna
            MIN ZOON!

            Kommentar

            • Eurydike
              • September 2004
              • 931

              #36
              Jag gör så. Antingen är de inte känsliga för svaj i ph elelr så blir det inte mycket svaj...har nog aldrig mätt precis vid vattenbyte.
              Flora Aquaristics? http://www.fashop.de/ Där har jag köpt mina.

              Kommentar

              • Katharina
                • December 2006
                • 4045

                #37
                Ursprungligen postat av Eurydike
                Nä, tycker du? Blue pearl är jättevackra tycker jag. Sen ska ju de gula och orangea heteropoda vara jättefina.
                Nej, jag larvar mig bara.. Jag tycker att Blue pearl var jättehäftig.. speciellt mot mörk botten kan jag tänka mig...
                Men de blå körsbär syns bättre emot min engelska sjösten..
                Ha dé bäst... Tina

                Kommentar

                • Dysnomia
                  • April 2004
                  • 1692

                  #38
                  Ursprungligen postat av Eurydike
                  Jag gör så. Antingen är de inte känsliga för svaj i ph elelr så blir det inte mycket svaj...har nog aldrig mätt precis vid vattenbyte.
                  Flora Aquaristics? http://www.fashop.de/ Där har jag köpt mina.
                  Just precis dom jag tänkte på!

                  Mina räkor har ännu inte fått några men (tror jag..? *Räknar ben*), men jag är lite nervös för att skaffa svårare sorter. Känns tryggt att du gör lika och lyckas.
                  Skånetös i Dalarna
                  MIN ZOON!

                  Kommentar

                  • Eurydike
                    • September 2004
                    • 931

                    #39
                    Fast jag har inte valt så svåra sorter, väl? Några har jag bara haft sedan november så ska väl inte ropa hej än heller kanske.
                    Men både blue pearl, blå och blå/blond tiger bär rom nu så lite trivs de nog. ALLA blue pearl honorna bär rom
                    Tyvärr inte humlorna än. Men jag hade dem ihop med körsbären först och jag tror de blev liten aning utstötta där. Nu går de själva ihop med galaxy yngel så nu hoppas jag de ska få rom snart de med. Hoppas kan man ju i alla fall.

                    Kommentar

                    • Dysnomia
                      • April 2004
                      • 1692

                      #40
                      Hoppas sannerligen inte att mina humlor blir utstötta! Då ska körsbären få se på arg matte!
                      Får en anledning till att sätta fart med de där räkkaren jag ska bygga.

                      Spännande med alla rombärande hos dig! Ska bli kul att läsa sedan vad det blir!
                      Skånetös i Dalarna
                      MIN ZOON!

                      Kommentar

                      • Eurydike
                        • September 2004
                        • 931

                        #41
                        Ja du må tro att det är spännande. Man är som en unge som väntar på julafton. Och inte kan man säga det till någon för de tror man är dum i huvudet. Får ju bli att ta ut allt sådant här

                        jag har en kull blå redan men de är ännu så små så små så de har ingen färg än.

                        Kommentar

                        • Radioaktiva Räkor
                          • May 2007
                          • 1760

                          #42
                          Körsbär tar matbit, Babulti tar matbit av Körsbär, Tiger tar matbit av Babaulti. Och ungefär så håller dom på. I det andra räkkaret snor Crystal åt sig guppysarnas mat tillochmed. Så artiga, nej.
                          With a licence to krill!
                          Inte alltid arg och bitter, håll nu käft och läs min twitter.

                          Kommentar

                          • Ramnissan
                            • October 2007
                            • 514

                            #43
                            Ursprungligen postat av Radioaktiva Räkor
                            Körsbär tar matbit, Babulti tar matbit av Körsbär, Tiger tar matbit av Babaulti. Och ungefär så håller dom på. I det andra räkkaret snor Crystal åt sig guppysarnas mat tillochmed. Så artiga, nej.
                            *asg* Vilka fräcka räkor!

                            Kommentar

                            • Eurydike
                              • September 2004
                              • 931

                              #44
                              Mina blue pearl bor ihop med trådfensregnbågar (Iriatherina werneri), vilket för övrigt är ett perfekt räksällskap, och där kan räkorna få för sig att "tränga" sig före fiskarna till maten och regnbågarna låter dem hållas. De simmar ihop räkor och fiskar ibland så man tror de stimmar ihop. Fiskarna har lite respekt och räkorna ingen alls

                              Kommentar

                              • Katharina
                                • December 2006
                                • 4045

                                #45
                                Ursprungligen postat av Radioaktiva Räkor
                                I det andra räkkaret snor Crystal åt sig guppysarnas mat tillochmed. Så artiga, nej.
                                Ha ha.. det gjorde mina Crystal också.. står och sliter i andra änden...
                                Ha dé bäst... Tina

                                Kommentar

                                Arbetssätt...