Är era räkor artiga vid matningen?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ramnissan
    • October 2007
    • 514

    Är era räkor artiga vid matningen?

    Är era räkor artiga? Det verkar sonens räkor vara mot varandra, de bildar kö till maten och igen går före i kön heller.. Det ser jätte roligt ut när jag matar dem med tex. artemia och den hamnar i en liten hög på botten, då kommer det räkor från två håll och bildar kö efter varandra. De första sitter och äter tills de är mätta och går sedan därifrån, då kliver nästa fram och äter.
    De två dräktiga honorna går iofs in från ett tredje håll och hämtar sig munsbitar men de sätter sig sedan i skymundan och äter.

    Trodde aldrig att små röda räkor skulle vara så underhållande och fascierande!! Kan studera dem hur länge som helst.
  • Dysnomia
    • April 2004
    • 1692

    #2
    Icke ett dugg! Här trampas det, stampas det, knuffas det, buffas det och flera gånger har det utbrutit vilt slagsmål vid maten... *S*
    Säger ju att jag fått dom små rabiata versionerna av söta körsbärsräkor...

    Visst är de roliga! Är så glad att jag har mina här bredvid skärmen så jag kan studera dom..
    Skånetös i Dalarna
    MIN ZOON!

    Kommentar

    • Ramnissan
      • October 2007
      • 514

      #3
      Ursprungligen postat av lili76
      Icke ett dugg! Här trampas det, stampas det, knuffas det, buffas det och flera gånger har det utbrutit vilt slagsmål vid maten... *S*
      Säger ju att jag fått dom små rabiata versionerna av söta körsbärsräkor...

      Visst är de roliga! Är så glad att jag har mina här bredvid skärmen så jag kan studera dom..
      *asg* Ok, bra att veta att Körsbären är lite hetare. CR som sonen har är så artiga så...*fundilerar på om man skulle starta ett litet Körsbärskar kanske*..

      Kommentar

      • Dysnomia
        • April 2004
        • 1692

        #4
        Jahadå! Ibland har man lust att lyfta upp dom lite i räkrumpan och prata etik och moral. *S*

        Undrar om det verkligen är så att körsbär har ett annat temperament? Intressant.. Får se om de andra Zoopet-räkorna är väluppfostrade eller hulliganer!
        Skånetös i Dalarna
        MIN ZOON!

        Kommentar

        • Ramnissan
          • October 2007
          • 514

          #5
          Ursprungligen postat av lili76
          Jahadå! Ibland har man lust att lyfta upp dom lite i räkrumpan och prata etik och moral. *S*

          Undrar om det verkligen är så att körsbär har ett annat temperament? Intressant.. Får se om de andra Zoopet-räkorna är väluppfostrade eller hulliganer!
          Ja, det ska bli intressant att se hur de andraär till sättet.

          Kan tro att du har lust med det, när de bär sig åt på det viset..*S*..

          Kommentar

          • Inka
            • July 2005
            • 1233

            #6
            Mina Crystalräkor springer fram. Såg en slita åt sig en hel klump med artemia, vid en matning, som den superstarka räkan sedan drog in under pumpen... Inget dela med sig där inte...
            Tre akvarium, 350 l och 2x240 l, fyra huskatter, attan så många fåglar och två belgisk vallhund/groenendael

            www.kvitter.n.nu

            Kommentar

            • Ramnissan
              • October 2007
              • 514

              #7
              Ursprungligen postat av Inka
              Mina Crystalräkor springer fram. Såg en slita åt sig en hel klump med artemia, vid en matning, som den superstarka räkan sedan drog in under pumpen... Inget dela med sig där inte...
              *S* Då måste vi ha fått tag på ovanligt artiga räkor verkar det som..

              Kommentar

              • Katharina
                • December 2006
                • 4045

                #8
                Ursprungligen postat av lili76
                Icke ett dugg! Här trampas det, stampas det, knuffas det, buffas det och flera gånger har det utbrutit vilt slagsmål vid maten... *S*
                Säger ju att jag fått dom små rabiata versionerna av söta körsbärsräkor...

                Visst är de roliga! Är så glad att jag har mina här bredvid skärmen så jag kan studera dom..
                Här tampas det också... Fullt slagsmål... De snor åt sig en pellets och simmar med den mellan frambenen upp till en flytväxt.. De verkar lära sig detta av varandra också.. Det ser för kul ut... Jag har Crystal..
                Ha dé bäst... Tina

                Kommentar

                • Eurydike
                  • September 2004
                  • 931

                  #9
                  Lite olika bland de olika sorterna här. Hos blue pearl och blå/blond tiger kan det utbryta vilda slagsmål om maten. Det är ofta gruffigt vid maten och klor är nästan alltid inblandade.
                  Medan hos körsbär, blå och hummel(breviata) är det så lugnt så och alla får minsann plats vid matbiten om de så ska sitta tre på varandra på höjden så ska det gå med hela familjen vid matbordet.
                  Av dessa så bor blå ihop med tigrarna och det ser lite underligt ut med de blå lugnt och fredligt äter och samsas lätt o samma matbit medan tigrarna inte alls har samma bordsskick.

                  Kommentar

                  • Dysnomia
                    • April 2004
                    • 1692

                    #10
                    Ursprungligen postat av Eurydike
                    Lite olika bland de olika sorterna här. Hos blue pearl och blå/blond tiger kan det utbryta vilda slagsmål om maten. Det är ofta gruffigt vid maten och klor är nästan alltid inblandade.
                    Medan hos körsbär, blå och hummel(breviata) är det så lugnt så och alla får minsann plats vid matbiten om de så ska sitta tre på varandra på höjden så ska det gå med hela familjen vid matbordet.
                    Av dessa så bor blå ihop med tigrarna och det ser lite underligt ut med de blå lugnt och fredligt äter och samsas lätt o samma matbit medan tigrarna inte alls har samma bordsskick.
                    Men tigrarna ger sig alltså inte på de Blå? Utan bara gruffar med andra tigrar??
                    Hur kul tråd som helst det här tycker jag!
                    Skånetös i Dalarna
                    MIN ZOON!

                    Kommentar

                    • Ramnissan
                      • October 2007
                      • 514

                      #11
                      Jag som tyckt det varit fart på räkorna vi har här hemma, men nu ser jag ju att vi har ovanligt lugna och sansade individer.

                      Ska bli intressant att se vad som händer om det blir räklingar och lite tätare befolkat. Just nu är det 18 räkor i 48L. Kanske blir det mer konkurrens om maten om de är fler? Eller också matar jag för mycket så de blir hungriga på maten..*S*..

                      Kanske skulle starta upp ett räkkar till med en annan sort för att se om det är skillnad. Det kanske är lugnande i mitt vatten eller något

                      Kommentar

                      • Katharina
                        • December 2006
                        • 4045

                        #12
                        Ursprungligen postat av Ramnissan
                        Jag som tyckt det varit fart på räkorna vi har här hemma, men nu ser jag ju att vi har ovanligt lugna och sansade individer.

                        Ska bli intressant att se vad som händer om det blir räklingar och lite tätare befolkat. Just nu är det 18 räkor i 48L. Kanske blir det mer konkurrens om maten om de är fler? Eller också matar jag för mycket så de blir hungriga på maten..*S*..

                        Kanske skulle starta upp ett räkkar till med en annan sort för att se om det är skillnad. Det kanske är lugnande i mitt vatten eller något
                        Dr Jekyll och Mr Hide... De kommer snart att förvandlas... Ja, helt klart är det antalet.. Peterhaack säger att han har mat framme hela dagarna... det är nog rätt om man vill ha mycket räklingar, tror jag...
                        Ha dé bäst... Tina

                        Kommentar

                        • Ramnissan
                          • October 2007
                          • 514

                          #13
                          Ursprungligen postat av Katharina
                          Dr Jekyll och Mr Hide... De kommer snart att förvandlas... Ja, helt klart är det antalet.. Peterhaack säger att han har mat framme hela dagarna... det är nog rätt om man vill ha mycket räklingar, tror jag...
                          *asg*
                          Ja, jag ger dem också mat ofta bara för att jag tycker att det är så kul att se dem äta. Håller dock järnkoll på nitrit och nitratvärdena. Hoppas på många räklingar så att de kanske börjar kivas lite iallafall.

                          Kommentar

                          • Eurydike
                            • September 2004
                            • 931

                            #14
                            Ursprungligen postat av lili76
                            Men tigrarna ger sig alltså inte på de Blå? Utan bara gruffar med andra tigrar??
                            Hur kul tråd som helst det här tycker jag!
                            Nej aldrig faktiskt. Men då är de blå mycket större, så det kan bero på det kanske.
                            Ja, visst är det intressant. Jättelustigt att de är så olika tycker jag och så lika inom samma sort.

                            Kommentar

                            • Dysnomia
                              • April 2004
                              • 1692

                              #15
                              *S* Ja, vem ger sig på en räka "modell större"..?
                              Får tillökning i räkkaret i morgon. Ska bli kul och se om de beter sig annorlunda!
                              Skånetös i Dalarna
                              MIN ZOON!

                              Kommentar

                              Arbetssätt...