Snäckor från england

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • jubbe063
    • November 2007
    • 343

Ursprungligen postat av saltbiff
    Nä fan,det räcker tydligen inte alls för idag var jag å mätte vattnet..
    Totalhårdhet: 2
    Karbonathårdhet:3
    PH: 7,4
    Jag trodde innan att nu minsann hade jag hårt å bra vatten,så får man höra att vattnet är mJUKT!!
    Nu har jag kört fast å vet inte alls hur jag ska göra... Hur mycket bikarbonat och sepiapulver ska jag ta???
    Hjääälp!

Hur ofta byter du vatten och hur mycket? Om du har mjukt vatten i kran så spelar det inte så stor roll om du har all kalk i världen om du byter mycket och ofta för då spär du ut hårdheten så att säga hela tiden.

1) korrigera hårdheten med bikarbonat i din ditt kar så du har rätt KH-hårdhet, GH-hårdheten är inte det viktigaste i det här läget.
    2) Mät upp hur mycket bikarbonat som går åt per liter för att få ditt kranvatten att nå rätt KH-hårdhet och tillsätt alltid den mängden bikarbonat till varje liter du tar bort i vattenbyte.
    3) Nyttja kalksten i filter i botten eller som dekorationssten, med sepiaskal mm så kommer du långsiktigt att bygga upp GH-hårdheten om du inte gör för stora och för täta vattenbyten vill säga, för då får du även vid de tillfällena kalka upp vattnet motsvarande det kalk du tar bort via bytet.
    4) Har du mycket trägrenar eller så i vattnet, minska på mängden trä eller ta bort alla trädetaljer (de försurar vattnet).

Ovanstående är sånt som fungerat för mig, jag har väldigt mjukt vatten på ala sätt och vis, men har nu stabilt hårt vatten genom att alltid se till att jag ersätter den kalk och karbonater som jag taqr bort via vattenbytena, samtidigt som jag har kalkstenar och krossat snäckskal i akvariet och i filtret.

Finns kanske någon annan som gör på nåt annat sätt för att höja pH och hårdhet än vad jag gör. Kanske någon annan kan tipsa om annat sätt om inte min modell fungerar för dig.

// Jörgen

Kommentar

• saltbiff
      • December 2006
      • 607

Jag byter ca hälften varje onsdag och det bara för att det blir så himla snyggt å ljust i akvariet, jag har även 3 rötter som surar ner vattnet,men de kan jag inte ta bort för de är huvuddekorationen å står lutade mot varann i mitten,där bor även alla malar.. Jag fyller ju självklart på med bikarbonat å nu sepiapulver för det lär ju försvinna massa när jag bytet vattnet.. Så det är jag fullt medveten om att jag måste ha i nytt efter varje byte...men jag vet ju inte hur mycket..nu tar jag ca 2 kaffemått bikarbonat å en halv tesked sepiapulver...men det verkar ju inte räcka

5 söt+1 salt+1 damm med guldruda, leguan o en corgivovve

Kommentar

• jubbe063
        • November 2007
        • 343

GH/KH, Bikarbonater och CaCo3-tabell

Jag byter ca hälften varje onsdag och det bara för att det blir så himla snyggt å ljust i akvariet, jag har även 3 rötter som surar ner vattnet,men de kan jag inte ta bort för de är huvuddekorationen å står lutade mot varann i mitten,där bor även alla malar.. Jag fyller ju självklart på med bikarbonat å nu sepiapulver för det lär ju försvinna massa när jag bytet vattnet.. Så det är jag fullt medveten om att jag måste ha i nytt efter varje byte...men jag vet ju inte hur mycket..nu tar jag ca 2 kaffemått bikarbonat å en halv tesked sepiapulver...men det verkar ju inte räcka

Ju större filter du har, ju mer "överbefolkat" karet är, ju mer man matar, om man kör med CO2 etc påverkar oxå hur mycket KH som behövs.

Så bästa tipset jag har att ge är att prova dig fram till hur mycket bikarbonat du måste sätta till för att uppnå önskad KH. Men har du exempelvis KH 3 och byter 30 % vatten i veckan inte överbefolkat eller så och vill öka till KH 5 så räcker det oftast med 5-6 gram bikarbonat per 100 liter vatten.

Huvudregeln som jag förstått den och som jag nyttjar är att är KH lägre än 4 (vilket du har) så går det år ca 2-3 gram bikarbonat för att höja KH med en grad. En formel som är bra att använda för att omvandla mililiter till gram är att 100 ml väger ca 125 gram. 100 gram = ca 80 ml. 1 tsk. ca 5 gram

Men tänk på att vattnets kavlitet består av många faktorer beroende på vilka kemikalier som finns i vattnet mm, så en del behöver ta till lite större mängd bikarbonat än andra för att uppnå samma sak. Så testa dig fram till vilken mängd som du behöver.

När det gäller din fråga om Sepiaskal mm, ös på finkrossat eller löst i vattnet för att snabbt uppnå ökat resultat, långsiktigt kalksten eller marmorkross eller liknande i filtret eller så, en nackdel jag fått reda på är att det bildas en biofilm runt kalkstenen som gör att den inte har kontakt med vattnet efter ett tag och då fungerar den inte, så någon gång då och då får man plocka upp stenen och skrubba den lite i rent vatten för att få bort hinnan som bildats.

Tänk på att Kalkstenen inte löser sig i vatten i pH över 7 utan bara om pH är under 7. Funkar som stabilisator om pH-värdet skulle droppa, men viktigast av allt snäckorna tar upp delar av sitt kalsium behov från kalkstenen eller liknande.

Om du nu snabbt vill korrigera upp hårdheten och inte vill vänta på att det sker stegvis så tillsätt CaCO3 í löst form i vattnet, hittade i en av mina böcker en bra omvandlingstabell:

Mg/liter CaCO3
        °dH
        Benämning
        0-50
        0-3
        Mjukt
        50-100
        3-6
        Ganska mjukt
        100-200
        6-12
        Något hårt
        200-300
        12-18
        Ganska hårt
        300-450
        18-25
        Hårt
        450- uppåt
        25 och däröver
        Mycket hårt

Kommentar

• jubbe063
          • November 2007
          • 343

Tabellen blev knäpp

så jag skickar om den

Mg/liter CaCO3 °dH Benämning

0-50 0-3 Mjukt
          50-100 3-6 Ganska mjukt
          100-200 6-12 Något hårt
          200-300 12-18 Ganska hårt
          300-450 18-25 Hårt
          450 och uppåt 25 och uppåt Mycket hårt

Kommentar

• saltbiff
            • December 2006
            • 607

Hoho alla som köpte snäckor i samma veva som jag...
            Hur går det? Har de klarat sig och växer de bra?
            Mina äter som hästar och är nästan dubbelt så stora som när jag köpte dom..

Kommentar

• saltbiff
              • December 2006
              • 607

Nu börjar de bli stora för nu parar dom sig! Jadesnäckan är en hona och den lila en hane... Men om det är fler hanar med olika färger(tex, rosa och grön) som parar sig med Jade...Blir det då dessa färger på ungarna? Jade-lila-rosa och grön?
              Och Jubbe,har du ingen hemsida eller nåt så man får se alla färgerna du har på dina snäckor

Kommentar

• jubbe063
                • November 2007
                • 343

Nu börjar de bli stora för nu parar dom sig! Jadesnäckan är en hona och den lila en hane... Men om det är fler hanar med olika färger(tex, rosa och grön) som parar sig med Jade...Blir det då dessa färger på ungarna? Jade-lila-rosa och grön?
                Och Jubbe,har du ingen hemsida eller nåt så man får se alla färgerna du har på dina snäckor
                Det där med färgerna låter jag vara osagt, är urusel på hur färgerna uppkommer, har mina olika färger separerade så att säga.

Jo, den som väntar på nåt gott etcetra Hemsida är på gång, jobbar lite för mycket för att ha tid att jobba med hemsida i den takt jag vill, men den kommer

Kommentar

• Sabina
                  • January 2003
                  • 481

Nedärvningen av färgerna är lite mer invecklad. Om din jadehona blir parad av samtliga hanar så kommer hon att kunna spara samtlig sperma och avkommorna blir då en blandning av alla parade kombinationer. Honan kommer alltså inte att ge en kull efter lila hane och sedan en efter oliv hane utan en blandning av alla fäder.

Kombinationen jade och dark striped purple (antar att det är denna variant du menar med lila? mörk fot, mörklila skal med mörka ränder) kan ge följande avkomma:

wild
                  striped yellow
                  golden
                  jade
                  red-brown
                  blå
                  dark striped purple
                  red-white
                  light striped purple
                  ivory
                  extremt sällsynt även plain purple

Hälsningar

Sabina
                  Mod är ofta brist på kunskap, medan feghet i många fall är baserad på god information

Kommentar

• jubbe063
                    • November 2007
                    • 343

Genetik - Färger på avkommorna

Hej!

Kom på att på http://www.applesnail.net/ klickar man på "Genetics" och sen på Hypothesis: Colour genes in apple snails. Där kan man kryssa i bakgrunden på sin snäcka och se vilken färg den kan ha.

En lite mer utförlig guide i ämnet kan laddas ner från http://www.angelfire.com/va/myevolut.../downloads.htm Fungerar på liknande sätt som den på www.applesanil.net men med lite mer information om resultatet och nackdelen med den är att du inte har någon färgbild som presenterar resultatet som du har i den andra.

Men en bra nybörjarguide tror jag den är, ska nog plugga in lite av det jag själv

Kommentar

• saltbiff
                      • December 2006
                      • 607

Tack underbara vänner för hjälpen!! Så roligt att man kan få svar på sina frågor här
                      Ja Sabina,förlåt..jag menar ju självklart dark striped purple och inte bara LILA.. Och det var precis vad jag ville höra..att Jadehonan kan få massa blandade färger! Hon är nog lite för liten än för att lägga ägg men de växer stadigt på så den tiden kommer nog
                      Det nya skalet som växer ut på snäckorna har samma färg som den övriga "gamla" delen och så fina blev de när jag började mata med snäckflarnen

Kommentar

• cikliden2
                        • January 2005
                        • 434

Ni som har importera så fina snäckor kan inte ni meddela mig när ni har fått lite snäckbebisar för då är jag intresserad;-)!!

Kommentar

• saltbiff
                          • December 2006
                          • 607

Självklart...ska bara få mina att lägga ägg först

Kommentar

• saltbiff
                            • December 2006
                            • 607

Sabina...jag vart lite osäker på färgen på den "lila" så jag kollade på snailshop vad det stod och så här står det om färgerna:
                            GOLDEN, RARE PURPLE, RARE PINK, JADE, RED STRIPE & OLIVE

Rare purple? Vad är det för skillnad på dark striped purple då? Och varför står det inte Striped på purple,pink och olive? De är ju också randiga...

Kommentar

• Sabina
                              • January 2003
                              • 481

Sabina...jag vart lite osäker på färgen på den "lila" så jag kollade på snailshop vad det stod och så här står det om färgerna:
                              GOLDEN, RARE PURPLE, RARE PINK, JADE, RED STRIPE & OLIVE

Rare purple? Vad är det för skillnad på dark striped purple då? Och varför står det inte Striped på purple,pink och olive? De är ju också randiga...
                              Förmodligen är det bara en egen benämning. Jag tycker dock det blir lite missvisande för det finns fler varianter av lila som är ännu mer sällsynta än dark striped purple (DSP). Det finns dark plain purple (mörk fot, mörklila skal utan ränder), plain purple (ljus fot med mörk lila skal utan ränder) och striped purple (ljus fot med mörklila skal och ränder, se bilden). Det finns dock (ännu?) inte så mycket missvisande med light striped purple (LSP) som har ljus fot och ljust skal med ljuslila/rosa ränder. Men det finns de som fått plain light purple (ljus fot och ett skal som är jämnt rosa i färgen), men där förs diskussioner om att det egentligen är en LSP vars "ränder" "läcker" färg och ger dem ett annat utseende. När det gäller olive så finns de faktiskt sällsynt utan ränder men genetiskt blir det i princip bara striped olive. Jade finns faktiskt också i en randig variant.

Hälsningar

Sabina
                              Bifogade filer
                              Mod är ofta brist på kunskap, medan feghet i många fall är baserad på god information

Kommentar

• saltbiff
                                • December 2006
                                • 607

Ja du har nog rätt i att det är så... Min "lila" snäcka är ljuslila med mörka lila ränder och mörk fot... Så det måste väl vara en DSP Men hur pass "olive" är dom oliva då... Jag ser inte ett spår av grönt på min snäcka...tycker mer den ser brun ut som vildformen,så jag kanske fick fel... Är det inte så att nästan alla färger har kvar lite ränder också? Jag kan skymta lite svagt av ränder på min Jade.. Ränderna går aldrig ur heter det ju Men kuul är det med färger på dom iallfall...men jag undrar..har den "vilda" snäckan alla dessa fina färger i bagaget eller har människan lagt sig i?

Kommentar

Arbetssätt...