Hur ofta byter du vatten och hur mycket? Om du har mjukt vatten i kran så spelar det inte så stor roll om du har all kalk i världen om du byter mycket och ofta för då spär du ut hårdheten så att säga hela tiden.
1) korrigera hårdheten med bikarbonat i din ditt kar så du har rätt KH-hårdhet, GH-hårdheten är inte det viktigaste i det här läget.
2) Mät upp hur mycket bikarbonat som går åt per liter för att få ditt kranvatten att nå rätt KH-hårdhet och tillsätt alltid den mängden bikarbonat till varje liter du tar bort i vattenbyte.
3) Nyttja kalksten i filter i botten eller som dekorationssten, med sepiaskal mm så kommer du långsiktigt att bygga upp GH-hårdheten om du inte gör för stora och för täta vattenbyten vill säga, för då får du även vid de tillfällena kalka upp vattnet motsvarande det kalk du tar bort via bytet.
4) Har du mycket trägrenar eller så i vattnet, minska på mängden trä eller ta bort alla trädetaljer (de försurar vattnet).
Ovanstående är sånt som fungerat för mig, jag har väldigt mjukt vatten på ala sätt och vis, men har nu stabilt hårt vatten genom att alltid se till att jag ersätter den kalk och karbonater som jag taqr bort via vattenbytena, samtidigt som jag har kalkstenar och krossat snäckskal i akvariet och i filtret.
Finns kanske någon annan som gör på nåt annat sätt för att höja pH och hårdhet än vad jag gör. Kanske någon annan kan tipsa om annat sätt om inte min modell fungerar för dig.
// Jörgen
Kommentar