Snäckor från england

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • saltbiff
    • December 2006
    • 607

    Snäckor från england

    Är det någon som har beställt snäckor från www.snailshop.co.uk ? Jag blev väldigt sugen på att beställa en äppelsnäcksmix därifrån men vill gärna kolla om det har funkat bra för andra och så först... Tacksam för svar

    5 söt+1 salt+1 damm med guldruda, leguan o en corgivovve
  • saltbiff
    • December 2006
    • 607

    #2
    Ingen som vet om det funkar

    5 söt+1 salt+1 damm med guldruda, leguan o en corgivovve

    Kommentar

    • CizziB
      • January 2004
      • 115

      #3
      Ursprungligen postat av saltbiff
      Är det någon som har beställt snäckor från www.snailshop.co.uk ? Jag blev väldigt sugen på att beställa en äppelsnäcksmix därifrån men vill gärna kolla om det har funkat bra för andra och så först... Tacksam för svar
      Har hört talas om dom och folk som beställt därifrån, men har aldrig själv gjort det... Dom har mkt fint!
      Det som inte tar död på en, gör en starkare!

      Kommentar

      • Sabina
        • January 2003
        • 481

        #4
        Har inte själv beställt därifrån, men har inte hört något illa om dem på något vis.

        Du kan säkert beställa därifrån, för snäckans skull går det bra att importera till Sverige (förutsatt att det inte blir för kallt under transporten, du kan ju även kolla om hon skickar med "heat-pack"?), men egentligen skall du ha ett särskilt införseltillstånd (som kostar kring 1000-lappen). Det innebär att om ditt paket undersöks så kan det konfiskeras och förstöras om du inte har ett tillstånd. Ring gärna Jordbruksverket innan för att få rätt svar. Snäckorna räknas till molluskerna och för dem måste man ha införseltillstånd, för akvariefisk räcker det med försäkran (se http://www.sjv.se/download/18.7502f6...IEFISKINFO.doc).

        Hälsningar

        Sabina
        Mod är ofta brist på kunskap, medan feghet i många fall är baserad på god information

        Kommentar

        • saltbiff
          • December 2006
          • 607

          #5
          Tack för svaret Sabina!
          Men ojdå,att det ska vara så trassligt att få tag i några snygga snäckor! jag har mejlat till snailshopen för att höra vad de säger...men vaddå,vad händer om man försöker ändå...det KAN ju lyckas..eller blir jag en djursmugglare då?? Hamnar jag i fängelse då?? Blir jag kriminell!!? Kommer alla hata mig då? Kommer jag utplånas från jordens yta? Hjäääääälp

          5 söt+1 salt+1 damm med guldruda, leguan o en corgivovve

          Kommentar

          • Zoelin
            • March 2007
            • 137

            #6
            hehe Saltbiff, jag har ganska liknande funderinger om att kanske få betala någon straffavgift eller nåt och sådana kan bli dyra. Kan nog vara en ide att kolla med jordbruksverket som Sabina sa
            Mvh Kerstin & Alexander

            Kommentar

            • Zybeer
              • July 2002
              • 699

              #7
              Det lät ju lite spännande att beställa lite "roligare" snäckor därifrån. Funderar på om man skulle ge det ett försök... Undrar om dom är så hårda på det där? Några äppelsnäckor gör ju ingen sommar... Om någon har provat vore det kul att veta hur det hela slutade.

              MVH
              /Jens
              http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=378207

              Kommentar

              • saltbiff
                • December 2006
                • 607

                #8
                Ja sådär....Jag ringde jordbruksverket och fick prata med en Michael och jag sade att jag undrade om man behöver tillstånd för att importera levande akvariesnäckor från england till sverige och han sade.... NEJ!!
                Jag frågade om han var säker,han kollade på datorn och vad jag förstod av hans svar så var det ingen fara att importera snäckor så länge de inte är jättesällsynta eller utrotningshotade... Nån annan som fått något annat svar??
                Det verkar ju som sagt vara fritt fram, nu väntar jag bara på att de ska svara från snailshop...

                5 söt+1 salt+1 damm med guldruda, leguan o en corgivovve

                Kommentar

                • Zybeer
                  • July 2002
                  • 699

                  #9
                  Mycket bra jobbat bästa Saltbiff! Då ska jag knåpa ihop en liten order Återkommer med info om hur det hela avlöper.

                  MVH
                  /Jens
                  http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=378207

                  Kommentar

                  • saltbiff
                    • December 2006
                    • 607

                    #10
                    Å tack!
                    Ja,knåpa ihop en order du och berätta sedan om det lyckades,för då slänger jag iväg min också! Härligt att vi hjälper varann!

                    5 söt+1 salt+1 damm med guldruda, leguan o en corgivovve

                    Kommentar

                    • Raur
                      • November 2006
                      • 186

                      #11
                      Jag la nyss en beställning, får se hur det går
                      Köpte mig:
                      1 Giant golden apple snail (Pomacea canaliculata) 1,5 inch
                      3 Giant brown apple snail (Pomacea canaliculata)
                      3 Giant GOLD apple snail BABY (Pomacea canaliculata)

                      Kommentar

                      • Paatsu
                        • December 2006
                        • 294

                        #12
                        Ursprungligen postat av Raur
                        Jag la nyss en beställning, får se hur det går
                        Köpte mig:
                        1 Giant golden apple snail (Pomacea canaliculata) 1,5 inch
                        3 Giant brown apple snail (Pomacea canaliculata)
                        3 Giant GOLD apple snail BABY (Pomacea canaliculata)
                        Kommer nog ta ett tag innan de kommer fram, posten i england strejkar.

                        "LIVESTOCK ORDERS - Will be held until Monday 15th October in the interest of livestock welfare due to strike action & expected back log of post."
                        från http://www.snailshop.co.uk/
                        Redbee.se » // Johnny

                        Kommentar

                        • Raur
                          • November 2006
                          • 186

                          #13
                          vad bajsigt!
                          Aja, med lite tur så kommer de innan det börjar snöa här iallafall ;D

                          Kommentar

                          • Zybeer
                            • July 2002
                            • 699

                            #14
                            Jag såg också det där om strejken så jag håller mig tills det är avklarat. Sen blir det nog lite olikfärgade Pomacea bridgesii samt förmodligen några Marisa cornuarietis. Det fanns ju lite smått och gott där

                            MVH
                            /Jens
                            http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=378207

                            Kommentar

                            • saltbiff
                              • December 2006
                              • 607

                              #15
                              Ja tusan det där med strejken..men den som väntar på nåt gott... Jag ska lugnt beställa regnbågsmixen ( pomacea bridgesii) sen när det funkar för jag kommer aldrig att få tag i de färgerna annars.. Ni som har beställt...har ni frågat om de skickar snäckorna med heat-pack?? Jag hoppas dom fattar att det är rätt kallt här i Sverige

                              5 söt+1 salt+1 damm med guldruda, leguan o en corgivovve

                              Kommentar

                              Arbetssätt...