Vill ha info om känslighet och RC och körsbär.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Jenny054
    • May 2007
    • 920

    Vill ha info om känslighet och RC och körsbär.

    Har sett lite annonser här på Zoopet och folk som skriver att dom kan skicka räkor med posten i en PET-flaska.

    Nu undrar jag, överlever verkligen räkorna det?
    Lär ju vara "hela havet stormar", sen hur blir det med syret osv??


    Åker även lite lastbil mot både Sthlm och Göteborg.
    30 och 20 mil hemifrån mig, hur klarar dom en sådan tripp?
    Man blir ju borta i några timmar så att säga.


    Så hur känsliga är dessa djur egentligen?
    The fish is jumping.....
    Bloggen:
    http://aquastyle.blogspot.com/
    Bästa Butiken:http://www.akvarieinterior.com
  • Radioaktiva Räkor
    • May 2007
    • 1760

    #2
    Antar att du menar CR och Körsbär (RC == Red Cherry )

    Sålänge dom har nog med syre och något att klänga sig fast i så klarar dom sig. Dom borde klara en tripp på 20-30mil fin-fint.

    //C
    With a licence to krill!
    Inte alltid arg och bitter, håll nu käft och läs min twitter.

    Kommentar

    • Nitra98
      • June 2005
      • 1987

      #3
      Jag har både skickat och själv fått räkor på posten i PET-flaska och det har gått jättebra varenda gång. Mina första räkor blev dessutom skickade (till mig) med bussgods och av någon anledning blev de liggande i TVÅ dygn, men när de väl kom fram så var alla hur pigga som helst, inte en enda var ens medtagen! Nu har jag själv sålt (och skickat) en massa kullar efter dem!
      Min zoon

      Kommentar

      • Mia A
        • February 2007
        • 357

        #4
        Ursprungligen postat av Nitra98
        Jag har både skickat och själv fått räkor på posten i PET-flaska och det har gått jättebra varenda gång. Mina första räkor blev dessutom skickade (till mig) med bussgods och av någon anledning blev de liggande i TVÅ dygn, men när de väl kom fram så var alla hur pigga som helst, inte en enda var ens medtagen! Nu har jag själv sålt (och skickat) en massa kullar efter dem!

        Jag är en av de som fått räkor av Nitra98 och det funkade hur bra som helst. Alla levde och mådde bra när de kom fram

        En PET-flaska med en växt i sen i ett vadderat kuvert funkade bara bra.

        Det tar ju bara en dag med posten (förutsatt att man inte skickar på en helg)

        Tack Nitra98!

        Det är lite synd att så många vägrar skicka. (här uppe är räkor jättedyra, ca 70 - 80:- st)
        Men självklart så ska det vara på egen risk för köparen.

        Nog borde de överleva färden i lastbil, det är väl ändå så de brukar fraktas till butikerna?
        Tänk bara på att inte lämna dem i lastbilen om du lämnar den för en längre stund, de kan bli väldigt varmt i en stillastående bil.
        Senast redigerad av Mia A; 25 August 2007, 08:45.
        Mvh / Mia

        Kommentar

        • Jenny054
          • May 2007
          • 920

          #5
          Tack alla för svaren, då gör man ett försök och köper räkor via post då nu när man fått lite info.
          The fish is jumping.....
          Bloggen:
          http://aquastyle.blogspot.com/
          Bästa Butiken:http://www.akvarieinterior.com

          Kommentar

          • abbimicke
            • May 2007
            • 599

            #6
            Jag har också fått räkorna på posten och det fungerade fint!
            När de kom fram så var de helt ogenomskiligt och efter ett tag när vi släppte dem i akvariet så fick de tillbaka färger. De stortrivas i akvariet nu och har fått rom
            http://kiwi.msun.se <- blogg

            Kommentar

            • evus
              • September 2006
              • 729

              #7
              Jag har fått räkor från Japan och själv fraktat i bil från Danmark, med övernattning på hotell.

              Just nu väntar jag på en sändning räkor från USA som ursprungligen kommer från Taiwan.

              Samtliga har varit levande vid framkomsten. Det svåra kan vara att långsamt få dem att trivas hos mig

              Lycka till!
              This is not the end, it is not even the beginning of the end, but it is perhaps the end of the beginning.

              Avataren föreställer min CRX-hane "Anton". Sonja är fotograf så klart

              Kommentar

              • Sonja
                • October 2003
                • 7357

                #8
                Det finns många fall där alla räkor dött också, så helt ofarligt för räkorna är det inte att åka PET-flaska över landet.
                Alltid nyfiken!
                Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

                Kommentar

                • Mia A
                  • February 2007
                  • 357

                  #9
                  Ursprungligen postat av Sonja
                  Det finns många fall där alla räkor dött också, så helt ofarligt för räkorna är det inte att åka PET-flaska över landet.

                  Nä, det är klart helt riskfritt är det ju inte.

                  Men, jag tror ändå att det kan vara värt att chansa ibland
                  Mvh / Mia

                  Kommentar

                  • Nitra98
                    • June 2005
                    • 1987

                    #10
                    Ursprungligen postat av Sonja
                    Det finns många fall där alla räkor dött också, så helt ofarligt för räkorna är det inte att åka PET-flaska över landet.
                    Nä det är det ingen som säger heller.
                    Men bra att klargöra att det alltid finns en risk att alla dör.
                    Min zoon

                    Kommentar

                    • manga
                      • August 2007
                      • 1

                      #11
                      Ursprungligen postat av Jenny054
                      Har sett lite annonser här på Zoopet och folk som skriver att dom kan skicka räkor med posten i en PET-flaska.

                      Nu undrar jag, överlever verkligen räkorna det?
                      Lär ju vara "hela havet stormar", sen hur blir det med syret osv??


                      Åker även lite lastbil mot både Sthlm och Göteborg.
                      30 och 20 mil hemifrån mig, hur klarar dom en sådan tripp?
                      Man blir ju borta i några timmar så att säga.


                      Så hur känsliga är dessa djur egentligen?
                      Räkor och skaldjur är ju väldigt känsliga! Jag köpte räkor förut men dom dog för att jag hadde 29grader i vattnet istället för 27grader!!
                      Nri

                      Kommentar

                      • Nitra98
                        • June 2005
                        • 1987

                        #12
                        Ursprungligen postat av manga
                        Räkor och skaldjur är ju väldigt känsliga! Jag köpte räkor förut men dom dog för att jag hadde 29grader i vattnet istället för 27grader!!
                        Och jag har ett akvarium som gick ända upp till 32 grader nu under sommaren men alla räkor var hur pigga som helst....Så det var kanske inte bara värmen?
                        Min zoon

                        Kommentar

                        • EvaPeva
                          • May 2007
                          • 765

                          #13
                          Hej.

                          Jag har fått mina räkor via post i vadderat kuvert, pet-fl & växt i. Dom mådde bra alla & nu har dom fått massor med bebisar. Sen självklart händer det säkert tråkigheter ibland men det har det inte gjort för mig.
                          Lycka till!

                          Mvh Eva

                          Kommentar

                          • evus
                            • September 2006
                            • 729

                            #14
                            Vet någon vad frakten går på för en 50cl pet med vatten i??
                            This is not the end, it is not even the beginning of the end, but it is perhaps the end of the beginning.

                            Avataren föreställer min CRX-hane "Anton". Sonja är fotograf så klart

                            Kommentar

                            • Nitra98
                              • June 2005
                              • 1987

                              #15
                              Ursprungligen postat av evus
                              Vet någon vad frakten går på för en 50cl pet med vatten i??
                              Jag har skickat mina petflaskor (med räkor såklart) i postens vadderade kuvert, strl M. Den kostar 39.90 och då ingår ju porto och man kan skicka upp till 2 kg. (Vilket en petflaska ju inte väger. )

                              EDIT: Annars går frakten på 33:- + 11:- för "skrymmande" när det väger max 500 gram.
                              Senast redigerad av Nitra98; 26 August 2007, 14:07.
                              Min zoon

                              Kommentar

                              Arbetssätt...