kalk till räkor?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Fiddan
    • June 2006
    • 885

Tropfrog, den som frågar den som vet, den vet sedan..
    Hur får sniglarna och räkorna i sig vatten då? om de får i sig det via munnen och inte absorberar det som verkar konstigt om det vore så, vore det inte möjligt att de kan få i sig kalcium även via vattnet om de nu får i sig det via munnen där de även får i sig maten?

Bara nyfiken, det känns lite som att du är "vatten kemi mannen" här på forumet
    Senast redigerad av Fiddan; 14 March 2007, 17:48.
    skicka pm till mig om ni vill veta hur man sponsrar en gammal gubbes pension.

Kommentar

• polysperma
      • January 2007
      • 550

men om man sätter i kalcium i vattnet, så suger ju alger å växter plus maten i sej det å wolla så har dom fått det i sej eller?

satt å blängde på min räkmix men står inget på den ang kalcium (inte vad jag kunnat se iaf) och att ge det via räkmix känns lite vanskligt eftersom man är osäker om snäckan och räkorna får det i sej.
      Även den bästa akvarist kan fela

Kommentar

• peterhaack
        • November 2004
        • 1752

Mina får räkmix som innehåller skal från räkan och när de ömmsar skin ser man de sitta o tugga sitt gammla skal(lite som att bita på naglar kanske haha)
        Siten där alla plantor växer PlantSwap!

Kommentar

• Fiddan
          • June 2006
          • 885

peterhaack, eller att ta med sig håret hem efter att man vart hos barberaren och glufsa i sig det framför tv'n

Kommentar

• peterhaack
            • November 2004
            • 1752

Ursprungligen postat av Fiddan
            peterhaack, eller att ta med sig håret hem efter att man vart hos barberaren och glufsa i sig det framför tv'n
            Smaskens undra hur länge man skall koka för att få det aldente hehe... sorry blev lit OT där förlåt Polysperma....

Kommentar

• Diwa
              • December 2006
              • 300

men räkor?
              måste det vara mix?

kan man ge dem vanliga frysta räkor?
              ska de hackas osv?
              110L 54L 54L

Kommentar

• polysperma
                • January 2007
                • 550

Ursprungligen postat av peterhaack
                Smaskens undra hur länge man skall koka för att få det aldente hehe... sorry blev lit OT där förlåt Polysperma....
                3 min, skölj snabbt av i kallt vatten..... blanda i lite knorr ostsås å rör om
                Även den bästa akvarist kan fela

Kommentar

• Fiddan
                  • June 2006
                  • 885

Ursprungligen postat av polysperma
                  blanda i lite knorr ostsås å rör om
                  Garnera sedan med riven eller avgnagd nagel.

Kommentar

• Tropfrog
                    • October 2002
                    • 8083

Ursprungligen postat av Fiddan
                    Tropfrog, den som frågar den som vet, den vet sedan..
                    Hur får sniglarna och räkorna i sig vatten då? om de får i sig det via munnen och inte absorberar det som verkar konstigt om det vore så, vore det inte möjligt att de kan få i sig kalcium även via vattnet om de nu får i sig det via munnen där de även får i sig maten?

Bara nyfiken, det känns lite som att du är "vatten kemi mannen" här på forumet
                    Jag får väl ta det som en komplimang, men tack.

Innan jag börjar mitt svar så måste jag nämna att diskussionen bygger på antagandet att fiskar, sniglar och räkor har samma grundläggande fysiologi. Så hädanefter pratar jag bara om fisk.

En saltvattensfisk har i grunden en lägre salthalt än sin omgivning. Det innabär att saltet via osmotisk verkan alltid strävar efter att jämna ut skillnaden i salthalt. Om osmosen skulle lyckas med detta skulle fisken dö. Försvaret är att hela tiden dricka och avyttra saltet i dricksvattnet via särskilda körtlar i hjälarna.

Sötvattensfisk har den omvända problematiken. De simmar i en lösning som har lägre salthalt än omgivningen. Osmosen funkar på omvända sättet och riskerar att döda fisken av saltbrist. Försvaret mot det ständigt inträngande vattnet är att hela tiden kissa.

Slutsats: Om sötvattenräkor och sniglar har samma försvar mot saltbrist så dricker de inte. Djur som inte dricker kan omöjligt ta upp calcium via vattnet.

Men däremot så är karbonaterna viktiga för dessa djur, för att det finns en yttre påverkan av surt vatten. Karbonaterna förhindrar försurning och upplöst skal. Karbonaterna är en del av vanlig kalsten (kalsiumkarbonat), så det kan inte vara fel att ha i.
                    MVH
                    Magnus
                    min zoon

Kommentar

• Fiddan
                      • June 2006
                      • 885

Det var en komplimang!
                      egentligen är det kanske "vatten/växt mannen"

och nu fattar jag hur det ligger till tack.

Kommentar

• Sonja
                        • October 2003
                        • 7357

Jamen räkornas skal består inte av kalk utan kitin. En del av dom, t ex Crystal red och olika sv/v räkor klarar sig inte i hårt vatten, och är det lite på gränsen så överlever de vuxna men klarar inte av att fortplanta sig.
                        Men det finns några som vill ha hårdare vatten, som babaulti (grön räka). Körsbär klarar sig både i mjukt och hårt vatten, dom är väldigt tåliga.
                        Alltid nyfiken!
                        Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

Kommentar

• Sabina
                          • January 2003
                          • 481

Kitin är en polysackarid som i ren form är lite läderartad men som vid deponering av kalciumkarbonat blir hårt.

Åtminstonde är det vad jag kunde minnas från min kemi men jag är inte helt säker på att jag minns rätt.

Försökte googla lite för att hitta något om detta men kunde inte direkt hitta något. Oavsett vad så är det ju ändå som så att snäckor är i behov av betydligt mer kalcium för sina skal än vad räkorna är. Sen kommer ju frågan om vilken räka och vilka vattenkvaliteter den vill ha...

MVH

Sabina
                          Mod är ofta brist på kunskap, medan feghet i många fall är baserad på god information

Kommentar

• peterhaack
                            • November 2004
                            • 1752

så här står det i wikipedia:
                            Kitin är en seg aminopolysackarid, som ingår tillsammans med bl a proteiner i många ryggradslösa djurs skal. Det förekommer också i svampar och bakterier.

Tidigare har det också ansetts att det var kitinet som gjorde många insekters hudskelett ("skal") hårt. Idag har denna syn modifierats något; hårdheten erhåller hudskelettet av sklerotin, ett protein. Kitinet spelar dock en viktig roll för att binda ihop sklerotinet och göra hudskelettet segt.

Så om man matar sina räkor med foder som innehåller räkor oskalade helst så bör de få tillräckligt i sig för att kunna upprätthålla Kitinet i skalet.

Tillsatser av kalk bör vara en del av byggandet av skalet men är nog viktigare att skydda skalet i den yttre miljön vattnet..
                            Senast redigerad av peterhaack; 15 March 2007, 14:30.

Kommentar

• Sabina
                              • January 2003
                              • 481

Ursprungligen postat av peterhaack
                              så här står det i wikipedia:
                              Kitin är en seg aminopolysackarid
                              Då skulle det kunna stämma att det är deponeringen av kalciumkarbonat som gör kitinet hårt.

Det innebär ju isåfall att de får i sig tillräckligt av båda (kitin och kalciumkarbonat) om räkmixen innehåller oskalade räkor.

MVH

Sabina
                              Mod är ofta brist på kunskap, medan feghet i många fall är baserad på god information

Kommentar

• peterhaack
                                • November 2004
                                • 1752

Kan man säga, ja!

Men kalket extra kan nog inte skada för säg sniglar då de har mycket mer skal än vad en räka har och förmodlingen kräver mer av just kalcium..(mer än jag vet då jag e ny på just snäckor) försöker läsa in mig lite i vad de behöver och skall ha..
                                Fina råd har jag fått av Sabina när det gäller snäckor och räkor har Guruinan Sonja bistått med.... (Jaja Magic du e med på en hörna, men banen i skåne smakar nog inte lika gott som de i Gbg omr.)
                                Senast redigerad av peterhaack; 15 March 2007, 15:18.

Kommentar

Arbetssätt...