Räkig fakta...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg

  • Lamprologus
    svarade
    Ursprungligen postat av Paatsu
    Här har du ju en guide som de använder dubbla lager nät.
    http://aquamoss.net/How%20to%20creat...oss%20wall.htm
    Var precis så jag menade!

    Lämna en kommentar:


  • Paatsu
    svarade
    Här har du ju en guide som de använder dubbla lager nät.
    How to Create a Moss Wall. Informations about aquatic moss, aquarium moss, Vesicularia dubyana. Cultivation of Java Moss, Christmas Moss. This site provides all information about the cultivation of the different aquatic moss, aquarium moss, available to all hobbyist in order to create a nature aquarium.

    Lämna en kommentar:


  • Limia1
    svarade
    Ursprungligen postat av Lamprologus
    Är det inte bara att ta nätet och vika det på mitten, som en "dubbelmacka" med mossan i mitten, och sedan sy/snöra igen kanterna
    Beror nog på hur stelt nät man har, kanske inte vill vika sig fint.

    Anita

    Lämna en kommentar:


  • Lamprologus
    svarade
    Är det inte bara att ta nätet och vika det på mitten, som en "dubbelmacka" med mossan i mitten, och sedan sy/snöra igen kanterna

    Lämna en kommentar:


  • Glenn
    svarade
    Ursprungligen postat av Limia1
    Man ska tydligen ta 2 st lika stora bitar av nätet. Placera mossan i ett jämt lager mellan nätbitarna och sen sy eller knyta ihop nätet runt kanter och kanske någonstans på mitten med nylontråd eller fiskelina.

    Sen ska det vara klart
    MVH/Anita
    Ah okej då är jag med på noterna

    Lämna en kommentar:


  • Glenn
    svarade
    Ursprungligen postat av Limia1
    Hej Glenn

    Bara en tanke.
    Skulle nog funka rätt bra med en tunn virknål, som man kan dra mossan genom nätets maskor med. Då borde den sitta som berg sen.
    MVH/Anita
    Nja tror mossan är för svag för det. Tänkte inte ha så finmaskigt som insektsnät utan typ 1*1cm maskor

    Ursprungligen postat av Malinitzi
    Vanlig suturtråd???? Kunde inte låta bli......
    Äsch bara att dra fram symaskinen och köra sicksack över hela baletten så har det löst sig

    Men tror inte att det blir något problem att sy fast den för mig då jag syr en del själv, syr bland annat mina egna gardiner tex

    Men sen så är frågan också om det verkligen behöver sys, borde ju räcka med att lägga den emellan nätet bara

    Lämna en kommentar:


  • Limia1
    svarade
    Ursprungligen postat av Glenn
    Säg inte att du menar att man måste sy fast mossan i nätet också?
    Man ska tydligen ta 2 st lika stora bitar av nätet. Placera mossan i ett jämt lager mellan nätbitarna och sen sy eller knyta ihop nätet runt kanter och kanske någonstans på mitten med nylontråd eller fiskelina.

    Sen ska det vara klart
    MVH/Anita

    Lämna en kommentar:


  • Malinitzi
    svarade
    Ursprungligen postat av Glenn
    Säg inte att du menar att man måste sy fast mossan i nätet också?
    Vanlig suturtråd???? Kunde inte låta bli......

    Lämna en kommentar:


  • Nitra98
    svarade
    Ursprungligen postat av Lamprologus
    Anågon anledning kan inte jag komma till den sidan

    Skulle du kunna beskriva på ett ungefär lite kortfatta hur du gjorde?

    Nej det är det jag menar, sidan funkar bara ibland, vet inte vad han håller på med den där Azur som äger sidan..
    Visst kan jag beskriva hur jag gjorde, vi kan ta det via pm!

    Lämna en kommentar:


  • Limia1
    svarade
    Hej Glenn

    Bara en tanke.

    Skulle nog funka rätt bra med en tunn virknål, som man kan dra mossan genom nätets maskor med. Då borde den sitta som berg sen.

    MVH/Anita

    Lämna en kommentar:


  • Glenn
    svarade
    Ursprungligen postat av Katharina
    Vilken tråd använder ni???
    Säg inte att du menar att man måste sy fast mossan i nätet också?

    Lämna en kommentar:


  • Lamprologus
    svarade
    Anågon anledning kan inte jag komma till den sidan

    Skulle du kunna beskriva på ett ungefär lite kortfatta hur du gjorde?

    Lämna en kommentar:


  • Limia1
    svarade
    Ursprungligen postat av Lamprologus
    Jag har inte köpt några räkor från arninge (än),men det verkar konstigt att de dör av.Har du kollat alla vattenvärden, nitrit,nitrat osv.

    Har förresten en egen fråga, har sett att en av mina amano-honor har fått rom, men att föda upp dem är inte så enkelt vad jag har förstått,så jag undra om någon annan har försökts sig på att "odla" amano-räkor och skulle gärna vilja veta mer om hur det går till,saltvattnet och så.

    // Ludde

    Jepps har kollat vattenvärdena, det första jag gjorde när en var död i morse. Inga problem där så långt jag kan se ingen nitrit, pH 7,5 är kanske lite högt, men inget de borde dö av.

    De Neocaridina heteropoda (Viltfärgade Körsbär) som de går med mår bra och har gått där ett tag nu. Burken intill har samma vattenvärden bottenmaterial, växtmaterial o.s.v. och startades samtidigt. Där går mina Black Crystal (Bee räkor) helt utan problem, inga förluster alls, så här långt och de är ju närbesläktade med Tigrarna.

    Har en liten teori om att de kanske blir lite för tätt mellan skalbytena från exportör, importör/grossist, butiken och sen hem till mej. Går den kedjan för fort och de stackars räkorna vill byta skal, varje gång de flyttar, så kanske de inte orkar med det riktigt.

    Skulle ju kunna förklara en del oförklarliga dödsfall, bland nyinköpta räkor.

    När det gäller Amano så finns där en del beskrivningar på nätet från dem som lyckats med uppfödningen. Larverna ska i alla fall gradvis flyttas från söt, till bräckt, till salt vatten och sen tillbaka igen på samma vis, när de vuxit till sig.

    Har ingen bra länk själv, men det är det säkert någon annan här som har.

    MVH/Anita

    Lämna en kommentar:


  • Nitra98
    svarade
    Ursprungligen postat av Lamprologus
    Har förresten en egen fråga, har sett att en av mina amano-honor har fått rom, men att föda upp dem är inte så enkelt vad jag har förstått,så jag undra om någon annan har försökts sig på att "odla" amano-räkor och skulle gärna vilja veta mer om hur det går till,saltvattnet och så.

    // Ludde
    Den här sidan innehåller en massa bra information, jag har själv dragit upp en kull efter att ha lusläst detta. Tyvärr verkar sidan ligga nere ofta, vet inte varför?
    http://mikes-machine.mine.nu/breeding_yamato.htm

    Lämna en kommentar:


  • Katharina
    svarade
    Limia1...

    ... du måste berätta lite mer om ditt kar... jag kan inte tigerräkor speciellt men jag bor i Stockholm och har alltså typ samma vatten och Crystal som går jättebra... Sonja, drd eller nått annat proffs kanske vaknar snart...

    Såg ni när kameramannen svimmade på "Lets dance".... Attans va läbbigt...

    Lämna en kommentar:

Arbetssätt...