räkor tillsammans med fiskar - erfarenheter

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • oaken
    • September 2006
    • 901

    räkor tillsammans med fiskar - erfarenheter

    Hej!

    Jag skulle gärna vilja höra lite om folks erfarenheter av att hålla olika räkor, framförallt Caridina- och Neocaridina-arter och former såsom Crystal Red, Cherry Red m.fl. tillsammans med fiskar.

    Skulle gärna vilja ha svar på följande:

    1. Vad håller/höll du dina räkor tillsammans med för fiskar?

    2. Hur har det funkat? Har du märkt av att dina räkor blivit skyggare än när du hållit dem för sig själva? Har några räkyngel överlevt till vuxen storlek? Några andra problem du stött på?

    Vet att detta säkert har tagits upp i "Räkiga fakta"-tråden, men eftersom den är så enorm så är det svårt att hitta det man söker, så därför valde jag att starta en ny tråd om detta omdiskuterade(?) ämne.

    Tacksam för svar.

    Gustav
  • Radioaktiva Räkor
    • May 2007
    • 1760

    #2
    1. I Crystalburken går dom med lite Endlers och Vildguppy. Och i Neocaridina/Babaultiburken går lite andra räkor med Galaxy (Celestichthys margaritatus).

    2. Funkar fint i båda burkarna, guppysarna kniper nog en och annan individ men dom har gott om gömställen och guppy är ju inte världens snabbaste fisk.

    //C
    With a licence to krill!
    Inte alltid arg och bitter, håll nu käft och läs min twitter.

    Kommentar

    • miiaoo
      • January 2006
      • 2815

      #3
      Jag har haft:

      Endlers, dom rörde inte räkorna alls såvitt jag kunde se

      Galaxer, dom tar troligtvis yngel men rör inte dom vuxna dock klarar sig en del yngel i ett tätplanterat kar

      Rosentetror, dom tar yngel, men dom vuxna lär sig snabbt att inte simma omkring och se ut som mat.

      Kubotaier, dom blev väldigt tjocka så dom käkade troligtvis en del yngel

      Corydoras och ancistrus, inga probs där, dom rör inte räkorna alls
      Om man ska få nåt gjort så är det bäst att göra det själv.

      Kika gärna in i min dagbok!

      Kommentar

      • oaken
        • September 2006
        • 901

        #4
        Tack så mycket för era svar endlers låter bra, de är väldigt fina.

        fler får gärna del med sig av sina erfarenheter!

        Kommentar

        • Sonja
          • October 2003
          • 7357

          #5
          Boraras maculatus och körsbärsräkor=tror det försvinner en del yngel men det är enormt tätplanterat så många klarar sig också.
          Boraras brigittae och Caridina sp.Tiger=massor av tigeryngel klarar sig så jag tror inte dom tar speciellt många räkyngel. Men det karet är också enormt tätplanterat.
          Alltid nyfiken!
          Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

          Kommentar

          • Katharina
            • December 2006
            • 4045

            #6
            Jag har haft endlers, platy, gul fjärilciklid, kakaduaciklid och eldstjärt tillsammans med mina Crystal.. Fungerar jättebra (cikliderna är bort nu)... En hemlis tror jag är att fiskarna är nya och räkorna inbodda eller alla på en gång.. Jag tror att det kan vara svårare om en större fisk är inbodd att stoppa i räkor.. Allt är mat som kommer ner, tror de... Men om de vänjer sig vid karet och räkorna samtidigt.. Min Kakaduahanne var ganska gammal när jag köpte honom så åldern spelar ingen roll men som sagt, räkorna fanns där när han flyttade in...

            Det blir inte så många räklingar... En här och där.. Jag har 250 L som inte är överbefolkat och mycket växter... Har man litet och öppet kar så lär det inte bli så många kvar...

            Räkorna gömmer sig mycket mer när det är fisk i karet men de spatserar runt och tar t om ett simtag ibland även i stora karet... Man får ju så attans mycket räkor till sist om man har dem själva så ska man inte avla så...
            Ha dé bäst... Tina

            Kommentar

            • Azur
              • March 2003
              • 12946

              #7
              Caridina multidentata (Amano): Har funkat med all jag testat, inklusive dvärgciklider (Neolamprologus brevis & Teleocichla sp.). Övrig fisk de gått med inkluderar platies, diverse tetror, små gobies, batikgrönling (Mesonoemacheilus triangularis), ancistrus, siamesisk algätare, småbarber... Inga problem nånsin.

              Körsbärsräka: Har gått bra med (har klarat att föröka sig framgångsrikt med) Aspidoras multiradiatus, Corydoras pygmaeus, Corydoras schultzei, Dvärgkardinal, Otocinclus, Ancistrus, Microrasbora erythromicron, samt Batikgrönling.
              Går inte så bra med: Pelvicachromis taeniatus (de äter upp alla yngel och unga räkor, men verkar inte ta vuxna körsbär).

              Macrobrachium sp., en cirka 4 cm stor oidentifierad Macrobrachium-räka: dödade och åt upp alla fiskar mindre än ungefär en guppy i storlek. Hade förstås inga problem att freda sig mot t.ex. dvärgciklider heller.
              Senast redigerad av Azur; 03 October 2007, 21:46.
              Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

              Kommentar

              • Radioaktiva Räkor
                • May 2007
                • 1760

                #8
                Juste glömde storräkan, Macrobrachium sp. numera 15cm. Åt upp ett stim kardinaltetror, sin artfrände och höll praktbotierna på avstånd.

                //C
                With a licence to krill!
                Inte alltid arg och bitter, håll nu käft och läs min twitter.

                Kommentar

                • Katharina
                  • December 2006
                  • 4045

                  #9
                  Ursprungligen postat av Radioaktiva Räkor
                  Juste glömde storräkan, Macrobrachium sp. numera 15cm. Åt upp ett stim kardinaltetror, sin artfrände och höll praktbotierna på avstånd.

                  //C
                  Mördarräkan menar du..
                  Ha dé bäst... Tina

                  Kommentar

                  • GRIZZLY
                    • December 2006
                    • 867

                    #10
                    Jag har körsbärssräkor i alla mina kar. Alla har hunnit blivi vuxna har palettciklider,guldbarber och guppy å lite ålar :P

                    Kommentar

                    • Mamma Mia
                      • December 2004
                      • 2504

                      #11
                      Mina körsbär går med ett stim smycketetror av tre olika sorter. De förmerar sig ständigt! Crystal Red går med Microrasbora erythromicron, Galaxy, Sundadanio Axelrodii och ottosar. Inga problem med de vuxna där - men de får inga ungar, så tydligen tuggar någon av firarna i sig räklingar. Tigrarna går me dvärgkardinaler och det är samma sak där - inga räklingar men de vuxna mår bra. Och slutligen mina humleräkor, går med en yttepytte liten rasbora, som är MINDRE än räkorna. Alla räkor oavsett fisksort de går med, är orädda, tampas om maten och spatserar omkring helt öppet.
                      Always look at the bright side of life

                      Kommentar

                      • oaken
                        • September 2006
                        • 901

                        #12
                        kul med så många som svarat! och fler får gärna fylla på med sina erfarenheter, intressant att höra.

                        Kommentar

                        • gizmogirl
                          • August 2006
                          • 2214

                          #13
                          Jag har körsbär,Crystal Red och Amano tillsammans med en kampfisk och några endlers, funkar fint några små räkor har säkert blivit mat men nu simmar de omkring och kamfiskhanen bryr sig inte ett dugg.

                          Kommentar

                          • m0rphaza
                            • June 2007
                            • 46

                            #14
                            Jag har haft Körsbär, Crystal, blue neocaridina och amano med ett gäng neontetror och en ancistrus mal. Hade en liten gibbiceps några dagar också tillfälligt. Alla verkade tycka det va helt okey. Nu har jag därmot flyttat neontetrorna till ett annat kar då jag ska ha babyboom med räklingar så vill inte riskera någonting.
                            I am the lizardking, I can do anything...
                            310 - Fisksoppa | 70 - Kulfisk
                            54 - Palletciklider

                            Kommentar

                            • Måns
                              • June 2002
                              • 191

                              #15
                              Jag la ner en halvvuxen kakaduaciklidhane till mina körsbärsräkor. Jag trodde inte att han skulle ta de fullvuxna räkorna. Men han tog dem också.

                              En kompis kampfiskhane tag hans vuxna körsbärsräkor.
                              http://www.zoonen.com/perzoonen/galleri.asp?oid=262584&gid=262589

                              Kommentar

                              Arbetssätt...