Räkig fakta...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ralp
    • October 2004
    • 639

    Ursprungligen postat av becky_be
    Ni som kör tekniklösa räkakvarium, hur gör ni? Alltså, byter ni vatten varje dag? Kör ni med syretabletter? Osv. Vet inte om jag ska skaffa pump till mitt 12 liters eller om jag ska köra det tekniklöst. Alla tips och rekommendationer är välkommna!
    körde jag ett tag. Men det blir för jobbig. Bästa lösningen - enligt mig - liten ryggsäksfilter MED skumpatron över insuget. Vattenbyte en gång i veckan.

    Hejhopp. Ralp
    110 Liter > Microrasbora sp. galaxy; Neocaridina sp. "Red Cherry"; Trichopsis pumilus;
    Vittina semiconica; Neripteron auriculata
    18 Liter > Carinotetraodon travancoricus
    16 Liter > Neocaridina sp. "Red Cherry"; Clithon corona

    Kommentar

    • ralp
      • October 2004
      • 639

      Ursprungligen postat av miluhe
      ... Jag funderar att starta upp det lilla igen med någon sorts räkor men hur göra så inte algerna tar överhanden igen? Man vill ju både att räkorna trivs + att karet är fint.
      Att du ha problem med alger och sniglar har ingenting med räkorna att göra så du kan nog söker ("bättre") hjälp i något annat forum där det finns växtexperter. Vad är det för alger? Det kan ha något att göra med placeringen, belysningen, gödning, vattenvärden osv.

      Jag har sniglar i alla mina kar och uppskatta deras hjälp - speciellt i mitt litet kar. Det enda problem jag ser är när det blir för många - men då vet jag åtminstone att jag matar för mycket. Matar du med flingfoder?

      Hejhopp. Ralp
      110 Liter > Microrasbora sp. galaxy; Neocaridina sp. "Red Cherry"; Trichopsis pumilus;
      Vittina semiconica; Neripteron auriculata
      18 Liter > Carinotetraodon travancoricus
      16 Liter > Neocaridina sp. "Red Cherry"; Clithon corona

      Kommentar

      • Lenmar
        • February 2004
        • 6154

        Ursprungligen postat av ralp
        Finns något liknande från JBL som heter Novo Prawn.

        Hejhopp. R
        Köpte detta fodret när jag var i Tyskland och räkorna verkligen älskar det!! Små fasta kulor som de tar upp "i sina händer" och sedan springer iväg med likt små hundar med eget tuggben ! Löser upp sig långsamt och ska enligt tillverkaren hålla vattenvärdena stabila. Jättenöjd med fodret. Vad jag kan se så verkar de små liven föröka sig bättre sedan jag började använda det för tre veckor sedan. Har aldrig sett så många romfyllda honor förut!!
        Goa hälsningar, Maria Min hemsida
        Man kan inte bromsa sig ur en uppförsbacke!

        Kommentar

        • Sonja
          • October 2003
          • 7357

          Vi får sätta igång en tjatkampanj hos våra akvariehandlare så dom börjar ta hem räkfoder
          Alltid nyfiken!
          Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

          Kommentar

          • Sonja
            • October 2003
            • 7357

            Ursprungligen postat av becky_be
            Ni som kör tekniklösa räkakvarium, hur gör ni? Alltså, byter ni vatten varje dag? Kör ni med syretabletter? Osv. Vet inte om jag ska skaffa pump till mitt 12 liters eller om jag ska köra det tekniklöst. Alla tips och rekommendationer är välkommna!
            Jag körde ett ca 10-liters utan filter och värmare, men med lite bubbel från en luftsten kopplad till en luftpump för ytrörelsen, ett par månader. Jag hade en 7W lågenergilampa, massor av växter både på en liten rot, planterat och flytväxter. I det här lilla karet bodde ett gäng tigerräkor och posthornssnäckor.
            Jag bytte ca 30% vatten en gång i veckan.
            Räkorna, och snäckorna, mådde kanonbra och förökade sig fint. Men sen fick jag infusorier och satte in Jebos minsta ryggsäcksfilter som jag dels räkyngelsäkrat insuget på och dels stoppat filtervadd i "kammaren" på. Infusorierna försvann otroligt nog på tre dygn och vattnet blev kristallklart. Så nu fortsätter jag med det lilla filtret, men har ingen värmare.
            Alltid nyfiken!
            Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

            Kommentar

            • miiaoo
              • January 2006
              • 2815

              Jag har just varit och köpt Aquatic nature räkfodret på Bromma zoomarknad.

              Så det finns på fler ställen alltså..
              Om man ska få nåt gjort så är det bäst att göra det själv.

              Kika gärna in i min dagbok!

              Kommentar

              • Linda_A
                • March 2005
                • 1479

                Idag kom jag hem med 4 tigerräkor! Har hitta en bra affär med lite roliga räksorter, var dåligt med dem just idag men i och med att de hade speciella kar till varje sort till dem så lär de ju få in dem ofta.
                //Linda

                Kommentar

                • miiaoo
                  • January 2006
                  • 2815

                  Ursprungligen postat av Linda_A
                  Idag kom jag hem med 4 tigerräkor! Har hitta en bra affär med lite roliga räksorter, var dåligt med dem just idag men i och med att de hade speciella kar till varje sort till dem så lär de ju få in dem ofta.

                  å, då hann du skaffa tigrar innan mig ju!!

                  Jag väntar på att mitt kar ska bli inkört bara, sen så blir det tigrar!!

                  En annan sak som jag har kommit på är att räkor gillar filter utan filterkåpa. Innefilter alltså där det inte finns möjlighet för dom att bli insugna.
                  Mulmet är mäkta upskattat här. Mina CR har samlats vid pumpen allihopa under dagen..
                  Om man ska få nåt gjort så är det bäst att göra det själv.

                  Kika gärna in i min dagbok!

                  Kommentar

                  • Linda_A
                    • March 2005
                    • 1479

                    Miiaoo: haha, tigrar var de enda som de hade inne just då. :P

                    Det låter som en bra plan! :P

                    Jag har skaffa filter nu till mina kar, känns bättre med dem även om det har funkat utan.

                    Vet någon vad räka "blå" kan vara för något?

                    Lägger till, kör ni bara en sorts räkor i varje kar?
                    Senast redigerad av Linda_A; 27 October 2006, 17:20.
                    //Linda

                    Kommentar

                    • miiaoo
                      • January 2006
                      • 2815

                      Ursprungligen postat av Linda_A
                      Lägger till, kör ni bara en sorts räkor i varje kar?

                      Jag har WP och CR i ett kar. I ett annat har jag körsbär, en glasräka och en filterräka. Tigrarna kommer att bli den enda sorten i sitt och så även körsbären eftersom jag ska omplacera min filterräka och jag tror att glasräkan sjunger på sista versen.
                      Planen är att ev dela på WP och CR innan dom börjar föröka sig, men jag vet inte om jag kan starta upp ett till kar utan det blir världskrig här hemma. Har ju 4 igång nu..
                      Om man ska få nåt gjort så är det bäst att göra det själv.

                      Kika gärna in i min dagbok!

                      Kommentar

                      • becky_be
                        • August 2005
                        • 473

                        Ursprungligen postat av ralp
                        körde jag ett tag. Men det blir för jobbig. Bästa lösningen - enligt mig - liten ryggsäksfilter MED skumpatron över insuget. Vattenbyte en gång i veckan.

                        Hejhopp. Ralp
                        Verkar som om det är bäst att köra med ett slags filter ändå, så jag ska försöka hitta ett. Kan du ge ett förslag på namn, så jag vet vad jag kan leta efter?
                        @-{-{--
                        Rebecca

                        Kommentar

                        • Linda_A
                          • March 2005
                          • 1479

                          Ursprungligen postat av miiaoo
                          Jag har WP och CR i ett kar. I ett annat har jag körsbär, en glasräka och en filterräka. Tigrarna kommer att bli den enda sorten i sitt och så även körsbären eftersom jag ska omplacera min filterräka och jag tror att glasräkan sjunger på sista versen.
                          Planen är att ev dela på WP och CR innan dom börjar föröka sig, men jag vet inte om jag kan starta upp ett till kar utan det blir världskrig här hemma. Har ju 4 igång nu..
                          Hehe, jag har bara två igång just nu. Kommer väl att vara totalt 6 kar eller något sånt, när jag är klar.

                          Jag tror att jag ändå ska köra enbart en sort räkor i varje kar. Får fylla upp med lite mera av varje sort istället. (blir väl så tills jag inte har flera kar. *S*)
                          //Linda

                          Kommentar

                          • ralp
                            • October 2004
                            • 639

                            Ursprungligen postat av becky_be
                            ...Kan du ge ett förslag på namn, så jag vet vad jag kan leta efter?
                            Akvarielagret STHLM - om du hinner - Jebo 501 - den minsta altså - inte dyrt heller...

                            Hejhopp. R
                            110 Liter > Microrasbora sp. galaxy; Neocaridina sp. "Red Cherry"; Trichopsis pumilus;
                            Vittina semiconica; Neripteron auriculata
                            18 Liter > Carinotetraodon travancoricus
                            16 Liter > Neocaridina sp. "Red Cherry"; Clithon corona

                            Kommentar

                            • Sonja
                              • October 2003
                              • 7357

                              Ursprungligen postat av Linda_A

                              Vet någon vad räka "blå" kan vara för något?

                              Lägger till, kör ni bara en sorts räkor i varje kar?
                              En blå räka kan vara antingen en som faktiskt är mer eller mindre blå, eller mer violett. men det kan också vara en räka som "färgats" blå med foder eller något. Men skulle jag ha möjlighet att se blåa skulle jag köpa direkt om dom faktiskt såg blåa ut. Vad jag fattat det som finns det några olika caridinaräkor som avlats fram till blått. Bl a tigerräkan. Men det finns utan ränder också.

                              Jag har inte blandat mina räkor alls. Dels för att en del sorter kan korsa sig, dels gillar jag inte tanken på en blandad räksoppa och för det tredje kan det bli så att om man blandar två som inte korsar sig kan ändå en vara mycket mer framgångsrik med förökningen och "ta över" karet.

                              Däremot har jag lite småfisk i en del kar ihop med räkorna. Bl a dvärgrasboror som Boraras maculatus och brigittae. Det funkar bra.
                              Alltid nyfiken!
                              Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

                              Kommentar

                              • Sonja
                                • October 2003
                                • 7357

                                Liten cat-fight

                                Två kivande tigerräkshonor varav en höggravid.
                                Bifogade filer
                                Alltid nyfiken!
                                Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

                                Kommentar

                                Arbetssätt...