Räkig fakta...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Birgitta W
    • October 2005
    • 2764

    Jag har amano i tre kar (två i varje) och i två av karen är amanoräkorna i farten hela dagarna, fullt synliga! Och i ett av dom kommer dom fram bara ibland och visar sig...
    Kontrollera att hjärnan är inkopplad innan munnen ansluts

    Min zoon :
    http://www.zoonen.se/minzoon.asp?oid=902526

    Kommentar

    • Raven
      • February 2005
      • 15385

      visa amanos kommer bara fram i samlad trupp.
      sen beror det även mycke på dom andra djur man har.

      tog ju bort en platy ja hade nyligen och direkt va alla räkorna framme och mina endlers slutade gömma sej.

      platyn fick en liten gul gubbe igår att leka med
      rätt fin va den, ljusgul kropp orange/röd ryggfena och 2 svarta ränder på stjärtfenan.
      LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
      Faktatråd Om AkvarieVatten
      Växtakvaristernas Paradis

      Kommentar

      • guineapig
        • April 2003
        • 157

        Gröna är lite skyggare än Körsbär (framförallt honorna) men är duktiga städare. De är väldigt svåra att se om man har mycket växter så det kan också vara så att de egentligen inte är skyggare utan bara svårare att upptäcka....

        Går att föröka ungefär som körsbär men ynglen är mycket mindre och åker lätt in i filtret om man inte är uppmärksam.

        De är dock något känsligare än Körsbär och föredrar lite hårdare vatten.

        Daniel

        Kommentar

        • Birgitta W
          • October 2005
          • 2764

          Jag har fått en massa körsbärsyngel, det dyker upp fler och fler! Dom är runt 1 cm och rosa.

          Det jag skulle vilja veta är när man ser skillnad på hannar och honor. När blir honorna rödare.
          Kontrollera att hjärnan är inkopplad innan munnen ansluts

          Min zoon :
          http://www.zoonen.se/minzoon.asp?oid=902526

          Kommentar

          • Raven
            • February 2005
            • 15385

            honorna mörknar när dom blir äldre.
            LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
            Faktatråd Om AkvarieVatten
            Växtakvaristernas Paradis

            Kommentar

            • Sonja
              • October 2003
              • 7357

              Ursprungligen postat av Birgitta W
              Jag har fått en massa körsbärsyngel, det dyker upp fler och fler! Dom är runt 1 cm och rosa.

              Det jag skulle vilja veta är när man ser skillnad på hannar och honor. När blir honorna rödare.
              Den tydligaste skillnaden är honornas äggfläck. Den ljusa "sadel" av rom som syns under rygg-/nackskölden innan den vandrar ner som färdig rom.
              En del yngel blir rödare ganska fort, kanske vid någon cm, medan andra inte får mer täckande färg förrän efter första kullen.
              Alltid nyfiken!
              Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

              Kommentar

              • Birgitta W
                • October 2005
                • 2764

                Ursprungligen postat av Sonja
                Den tydligaste skillnaden är honornas äggfläck. Den ljusa "sadel" av rom som syns under rygg-/nackskölden innan den vandrar ner som färdig rom.
                En del yngel blir rödare ganska fort, kanske vid någon cm, medan andra inte får mer täckande färg förrän efter första kullen.
                Har varit och inspekterat dom yngel som ville visa upp sig...
                Dom är rosa och har en mörkare fläck, lite bakom huvudet. Det kanske är flest honor jag fått då.

                Många är det i alla fall! Måste nog snart börja plocka upp dom... antar att det inte är det lättaste!
                Kontrollera att hjärnan är inkopplad innan munnen ansluts

                Min zoon :
                http://www.zoonen.se/minzoon.asp?oid=902526

                Kommentar

                • Sonja
                  • October 2003
                  • 7357

                  Ursprungligen postat av Birgitta W
                  Har varit och inspekterat dom yngel som ville visa upp sig...
                  Dom är rosa och har en mörkare fläck, lite bakom huvudet. Det kanske är flest honor jag fått då.

                  Många är det i alla fall! Måste nog snart börja plocka upp dom... antar att det inte är det lättaste!
                  Nej, en ljus fläck ska det vara. Det är den gula rommen som syns genom skalet. Men bara för att dina har mörka fläckar behöver det inte vara bara hanar/honor. Vänta och se
                  Alltid nyfiken!
                  Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

                  Kommentar

                  • Birgitta W
                    • October 2005
                    • 2764

                    Ursprungligen postat av Sonja
                    Nej, en ljus fläck ska det vara. Det är den gula rommen som syns genom skalet. Men bara för att dina har mörka fläckar behöver det inte vara bara hanar/honor. Vänta och se
                    Har gjort en ny räkinventering! En del har faktiskt en ljus sadel! Dom är lite mer rosa tycker jag. Andra har en mörk liten fläck i nacken bara...

                    Dom finns överallt nu! Känns som om jag måste sätta upp ett räkkar!!!

                    En av honorna har massor med rom såg jag nu också! Dom stora honorna har varit gömda några dagar. Har bara sett hannar och yngel.
                    Kontrollera att hjärnan är inkopplad innan munnen ansluts

                    Min zoon :
                    http://www.zoonen.se/minzoon.asp?oid=902526

                    Kommentar

                    • Sonja
                      • October 2003
                      • 7357

                      Ursprungligen postat av Birgitta W
                      Har gjort en ny räkinventering! En del har faktiskt en ljus sadel! Dom är lite mer rosa tycker jag. Andra har en mörk liten fläck i nacken bara...

                      Dom finns överallt nu! Känns som om jag måste sätta upp ett räkkar!!!

                      En av honorna har massor med rom såg jag nu också! Dom stora honorna har varit gömda några dagar. Har bara sett hannar och yngel.
                      Jag tror att dom drar sig tillbaks lite när dom ska ömsa skal, och när de ska släppa ynglen. Men det är bara något jag fått för mig när det gäller mina räkor.
                      Alltid nyfiken!
                      Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

                      Kommentar

                      • Raven
                        • February 2005
                        • 15385

                        Sonja, är inte bara dina räker som gömmer sej.

                        dock märkt att en del av mina ömsar öppet MEN nattetid.
                        LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
                        Faktatråd Om AkvarieVatten
                        Växtakvaristernas Paradis

                        Kommentar

                        • Sonja
                          • October 2003
                          • 7357

                          Ursprungligen postat av Raven
                          Sonja, är inte bara dina räker som gömmer sej.

                          dock märkt att en del av mina ömsar öppet MEN nattetid.
                          Oooooo.... då måste jag spionera med ficklampan igen
                          Alltid nyfiken!
                          Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

                          Kommentar

                          • Raven
                            • February 2005
                            • 15385

                            nattkamera kanske kan va nåt
                            LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
                            Faktatråd Om AkvarieVatten
                            Växtakvaristernas Paradis

                            Kommentar

                            • gladhertha
                              • February 2005
                              • 1755

                              Jag har otroligt mycket WP-yngel nu. Först stod det stilla i kanske 2 veckor men sedan bara exploderade det. Har säkert runt 100 yngel. Och 3 honor med rom. Jösses. Ömsat har de flesta också gjort. De verkar trivas jättebra!
                              Vill ha en till art. Hmm.. Snygga bee eller riktigt gröna...öh gröna. ^^
                              Mvh Hanna
                              Min Zoon

                              Kommentar

                              • Sonja
                                • October 2003
                                • 7357

                                Ursprungligen postat av gladhertha
                                Jag har otroligt mycket WP-yngel nu. Först stod det stilla i kanske 2 veckor men sedan bara exploderade det. Har säkert runt 100 yngel. Och 3 honor med rom. Jösses. Ömsat har de flesta också gjort. De verkar trivas jättebra!
                                Vill ha en till art. Hmm.. Snygga bee eller riktigt gröna...öh gröna. ^^
                                Jag har beställt "humlor" hos Janne. Ska få dom på ons, hoppas jag. Men det går inte att veta precis vilken humla det är i förväg. Han har "gröna" på sin beställningslista också, och Tiger
                                Alltid nyfiken!
                                Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

                                Kommentar

                                Arbetssätt...