Räkig fakta...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg

  • fredd
    svarade
    hittade även en död räka igår, i nått gojsigt slajm som liknade sockervadd. Frågade om sockervaddet och det kunde vara snäckägg eller liknande, och sen är det väl normalt att någon räka stupar i början?

    Lämna en kommentar:


  • fredd
    svarade
    hehe a dom kmr säkert para sig, om dom inte gömmer sig där hela tiden.

    Sen har jag haft nitrit en gång i ett annat kar, och det räcker :P

    Lämna en kommentar:


  • lmo
    svarade
    Ursprungligen postat av fredd
    okok. Tänkte 10 är en bra start då akvariet är relativt ny startat och man vill ju inte överbelasta det direkt.
    Du kommer snart att ha bra många fler än 10st, mina körsbärsräkor ynglar av sig som sjutton.

    Lämna en kommentar:


  • Sonja
    svarade
    Ursprungligen postat av fredd
    okok. Tänkte 10 är en bra start då akvariet är relativt ny startat och man vill ju inte överbelasta det direkt.
    Det är jättebra att börja lite försiktigt. Dom kommer att föröka sig om dom trivs, och synas mer.

    Lämna en kommentar:


  • fredd
    svarade
    okok. Tänkte 10 är en bra start då akvariet är relativt ny startat och man vill ju inte överbelasta det direkt.

    Lämna en kommentar:


  • Katharina
    svarade
    Jag håller med...

    Ursprungligen postat av miiaoo
    Troligtvis så är det bara så att dom känner att dom är lite utsatta när dom är såpass få på så stor yta(63 liter per 10-15 räkor..) En jämförelse med mina CR och WP som är ett par hundra på samma yta som dina. Visst är det överlastat men dom trivs och är totalt oblyga. Ju fler dom är detso oblygare. Vänta tills rommen är kläckt så lär du få se dom på fler ställen..
    Mina CR syntes inte alls lika mycket innan deras bebisar började växa upp se de blev lite flera än 10 st på 60 L..

    Lämna en kommentar:


  • miiaoo
    svarade
    Ursprungligen postat av fredd
    mina räkor gömmer sig fortfarande mellan slimlinen och sido rutan. Jag och en polare satt och spekulerade ifall det kanske var för att dom har rom, för 2 av honorna har rom nämligen. Men kollar man där dom "gömt" sig så är det 2 med rom och 4-5stycken utan rom.
    En annan tanke är att dom kanske är vääldans ljus skygga? för jag lyste lite med mobil lampan på dom och då började dom röra sig igen, och 2 smet ut igen till karet.
    Vad tror ni?
    Troligtvis så är det bara så att dom känner att dom är lite utsatta när dom är såpass få på så stor yta(63 liter per 10-15 räkor..) En jämförelse med mina CR och WP som är ett par hundra på samma yta som dina. Visst är det överlastat men dom trivs och är totalt oblyga. Ju fler dom är detso oblygare. Vänta tills rommen är kläckt så lär du få se dom på fler ställen..

    Lämna en kommentar:


  • fredd
    svarade
    mina räkor gömmer sig fortfarande mellan slimlinen och sido rutan. Jag och en polare satt och spekulerade ifall det kanske var för att dom har rom, för 2 av honorna har rom nämligen. Men kollar man där dom "gömt" sig så är det 2 med rom och 4-5stycken utan rom.
    En annan tanke är att dom kanske är vääldans ljus skygga? för jag lyste lite med mobil lampan på dom och då började dom röra sig igen, och 2 smet ut igen till karet.
    Vad tror ni?

    Lämna en kommentar:


  • landstrykeren
    svarade
    Fick precis 14 Caridina cf. babaulti var. ´blue´ och ett gäng Melanoides tack vare nitra När jag stoppade i räkorna i ett väl inkört akvarium som huserat Boraras maculatus, så upptäckte jag 3 stycken yngel. Dubbel lycka alltså!

    Lämna en kommentar:


  • MagicFingers
    svarade
    mina räkor ratade JBL-s foder....

    Lämna en kommentar:


  • fredd
    svarade
    aquatic nature fanns på guldfisken, men det kändes lite dyrt.
    Jbs mat verkar jag inte hitta på någon hemsida dock.

    Lämna en kommentar:


  • Sonja
    svarade
    JBL har ett räkfoder som är betydligt billigare. Finns i två storlekar, gula burkar som heter Novo Prawn. Butiker som har JBL kan säkert ta in, det gör dom åt mig i alla fall

    Lämna en kommentar:


  • Annaica
    svarade
    Det finns att beställa på guldfisken.se också. Men personligen tycker jag att det är lite dyrt där :/

    Lämna en kommentar:


  • evus
    svarade
    Kan det vara denna som jag använder?

    Finns att köpa på många djuraffärer eller be dem att ta hem.....

    Lämna en kommentar:


  • fredd
    svarade
    det finns tydligen ett räkfoder på burk, en svart burk. Som man beställer från någon hemsida, tror priset ligger på 120-130kr. Någon som vet vilket jag tänker på?

    Lämna en kommentar:

Arbetssätt...