Signalkräftor i akvarium?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • eriahl
    • April 2004
    • 5681

    #31
    Många lite sas äldre trådar som väcks till liv på sista tiden verkar det som. Signalkräftan kan oxå under tex stress drabbas av pesten och dö. Kall period behövs för parning, neråt ca 12grader faller lusten på. Sen bär honan rommen till ca maj beroende på hur det varit med vattentempen. Men dom behöver en kall period för utvecklingens skull kanske bortåt 1mån. Sen kan man höja tempen sakta, inte flera grader /dygn alltså. Då går det ju fortare med kläckningen såklart Efter någon/några veckor är ynglen kvar hos honan men sen får man flytta henne så inte dom blir mat åt henne. En period med åtminstone runt15grader på sommaren några månader är bra för dom
    "Jag känner mig som en guldfisk som tittar ut på en ny värld" DOCTOR WHO

    Kommentar

    • tummen
      • March 2005
      • 5199

      #32
      Ursprungligen postat av Sonja
      Gammal tråd, nytt svar: Signalkräftor är bärare av kräftpest. Dom blir inte sjuka själva men smittar flodkräftor. Det är bl a därför som kräftpesten fortsätter när folk "planterar" in signalkräftor olagligt i vattendrag med flodkräfta. Om nu någon tagit upp signalkräftor och ledsnar på dom så sätt inte ner dom i fel vatten, utan där dom kom i från.
      Hörde i somras att de kanske ändå inte mår så bra av kräftpesten, forskare hade upptäkt att de blev sjuka och dog inom en timme av någon svampinfektion, och att de trodde att det gick så pga att de redan var "försvagade" av kräftpesten. Tydligen var redan flera kända lokaler i landet kräfttomma på båda arterna....
      Thomas "tummen" Wallén

      Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

      Kommentar

      • tummen
        • March 2005
        • 5199

        #33
        Ursprungligen postat av eriahl
        Många lite sas äldre trådar som väcks till liv på sista tiden verkar det som. Signalkräftan kan oxå under tex stress drabbas av pesten och dö. Kall period behövs för parning, neråt ca 12grader faller lusten på. Sen bär honan rommen till ca maj beroende på hur det varit med vattentempen. Men dom behöver en kall period för utvecklingens skull kanske bortåt 1mån. Sen kan man höja tempen sakta, inte flera grader /dygn alltså. Då går det ju fortare med kläckningen såklart Efter någon/några veckor är ynglen kvar hos honan men sen får man flytta henne så inte dom blir mat åt henne. En period med åtminstone runt15grader på sommaren några månader är bra för dom
        Låter enklare att hålla dem i trädgårdsdamm, i alla fall om amn vill ha yngel....

        Jag hade signalkräftor, 2 stycken, när jag var liten, och de krävde inget speciellt, vanlig rumstemperatur går nog bra, vill man föda upp yngel i akvarium skulle jag däremot tro att det krävs ytterst noggrann hygien och framför allt gott om syre i vattnet....alla växter gick däremot åt, även de mest läderartade, och alla fiskar så efter ett ganska långt tag så åkte de ut....krängde dem till min klasskompis....
        Thomas "tummen" Wallén

        Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

        Kommentar

        Arbetssätt...