Signalkräftor i akvarium?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Glenn
    • April 2002
    • 3904

    #16
    hade ja vart en kräfta så hade det inte funnits något kvar av dillen, ja hade klippt den i tusen delar haha
    Mvh /Glenn

    Min Zoon

    Kommentar

    • NiclasE
      • July 2004
      • 4

      #17
      Ursprungligen skickat av Glenn
      hade ja vart en kräfta så hade det inte funnits något kvar av dillen, ja hade klippt den i tusen delar haha
      Men i sådana fall så är ju grovjobbet redan klart.
      Bara att hälla i lite grovsalt,socker och öl

      Kommentar

      • Glenn
        • April 2002
        • 3904

        #18
        jo eller hur och ha en riktigt STOOOOR doppvärmare haha
        Mvh /Glenn

        Min Zoon

        Kommentar

        • gickan_87
          • November 2003
          • 1873

          #19
          som jag fattat så är det bara att "åka och fånga en-2kräftor och stoppa in dem i akvariet" stämmer det???

          Kommentar

          • PatrikMalmo

            #20
            Tja, om du inte bryr dig om varningen för kräftpest samt har fiskerätten i vattnet du fångar dem i (och det är lovlig tid för fisket), så är det så. Läs erfarenheterna ovan först!!

            Hilsen!

            Kommentar

            • Glenn
              • April 2002
              • 3904

              #21
              om du har signalkräftor så behöver du inte oroa dig för kräftpesten för det är bara flodkräftan som drabbas av den och inte signalkräftan.
              Mvh /Glenn

              Min Zoon

              Kommentar

              • pistmaskin
                • February 2004
                • 41

                #22
                Riktigt kul ämne det här! försökte dra igång en diskussion förra året om samma ämne men fick dålig respons!

                Har oxå planer på kräftor nämligen. Fast tillsammans med två eller tre pirayor. Båda saboterar växter och är ganska skoningslösa mot andra småfirrar, men jag har svårt att tro att dom rår på varandra.

                någon som har erfarenheter??

                Dessutom undrar jag hur man ser skilland på flod och signalkräftor.
                -375 liter BTN Malawi-

                #Golden, zebra och guldsöm#

                Kommentar

                • Glenn
                  • April 2002
                  • 3904

                  #23
                  signalkräftor har en vit prick mellan dem två "fingrarna" på varje klo.
                  Mvh /Glenn

                  Min Zoon

                  Kommentar

                  • Sonja
                    • October 2003
                    • 7357

                    #24
                    Ursprungligen skickat av Glenn
                    om du har signalkräftor så behöver du inte oroa dig för kräftpesten för det är bara flodkräftan som drabbas av den och inte signalkräftan.
                    Gammal tråd, nytt svar: Signalkräftor är bärare av kräftpest. Dom blir inte sjuka själva men smittar flodkräftor. Det är bl a därför som kräftpesten fortsätter när folk "planterar" in signalkräftor olagligt i vattendrag med flodkräfta. Om nu någon tagit upp signalkräftor och ledsnar på dom så sätt inte ner dom i fel vatten, utan där dom kom i från.
                    Alltid nyfiken!
                    Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

                    Kommentar

                    • PatrikMalmo

                      #25
                      om du har signalkräftor så behöver du inte oroa dig för kräftpesten för det är bara flodkräftan som drabbas av den och inte signalkräftan.
                      Det var nu inte signalkräftan jag oroade mig för, men har man andra kräftor eller räkor i karet hade jag inte velat chansa. Caridina japonican är lite för dyrbar att trixa med för min smak, och då jag inte vet om de kan drabbas av kräftpest så varnade jag.

                      Men, men, det är som jag tänker. Kanske finns det mer info på nätet om det.

                      Hilsen!!

                      Kommentar

                      • gogar
                        • November 2003
                        • 365

                        #26
                        Vad gäller temperatur borde väl signalkräftan tåla lite sommar året om? Den lever ju och frodas i Louisiana och andra sydstater i mängder, och där fryser det väl inte till?? 20-22 borde väl kanske funka?
                        Mvh Håkan
                        - som bara uttrycker sin personliga åsikt och erfarenhet. Jag kan ha fel - och då lär jag mig (förhoppningsvis).

                        Kommentar

                        • Shifty
                          • February 2002
                          • 113

                          #27
                          Det må vara en myt men det sägs att en fullvuxen signalkräfta kan spräcka glaset i ett akvarium då de avger sin "signal" (genom att slå ihop klon). Jag vet att det låter löjligt men men...

                          Jag har iaf haft små flodkräftor och signalkräftor i akvarie. Dessa knipsade inga växter vad jag vet. Dock gillade de att få räkrom och sånt där. De äter mer eller mindre vad som helst så se bara till att de har käk så ska det nog inte vara nån fara för växterna. Små fiskar som har för vana att sova på botten blir du nog dock av med.

                          Att kräfter klarar sommar året runt i varma klimat är en sak... Svenska kräftor är inte vana vid detta (om det inte är en art som åker iväg på charter varje år). Jag har dock haft kräftor i flera år utan problem men jag vet inte om de mådde dåligt av det.
                          ________________________
                          Shifty
                          If you fight fire with fire you´ll end up with ashes.
                          ________________________

                          Kommentar

                          • schilla
                            • August 2004
                            • 71

                            #28
                            någon som vet va en signalkräfta kräver för att föröka sig ? =)
                            skulle vara kul o få lite små kräftor =)
                            hehe

                            Kommentar

                            • Kyssguramin
                              • October 2006
                              • 227

                              #29
                              en kall period tror jag och sen så ska man höja värmen så att äggen kläcks fortare har jag för mig

                              Kommentar

                              • CBR
                                • January 2005
                                • 292

                                #30
                                Ursprungligen postat av Kyssguramin
                                en kall period tror jag och sen så ska man höja värmen så att äggen kläcks fortare har jag för mig
                                2½ år gammal tråd
                                The Zone

                                Kommentar

                                Arbetssätt...