Signalkräftor i akvarium?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • elli
    • January 2002
    • 67

    Signalkräftor i akvarium?

    Nu när det är kräfttider har jag funderat lite på om någon testat att ha signalkräftor (eller flodkräftor) i sitt akvarie? Rent teoretiskt måste det ju gå bra eftersom de lever i sötvatten naturligt.

    Nån som testat och hur gick det i såfall?

    *Nyfiken*
  • Glenn
    • April 2002
    • 3904

    #2
    hej jag har haft signalkräftor i mitt kar flera gånger och det fungerade utmärkt. Men se till så att det int är för varmt i akvariet för då kommer dem att dö. Och du ska också veta att växter med kräftor är inget som jag rekomenderar för dem kommer bli avknippsade av kräftorna under natten.
    Mvh /Glenn

    Min Zoon

    Kommentar

    • rennicke
      • November 2003
      • 335

      #3
      Det borde fungera alldeles utmärkt. Köpte mig en sötvattenshummer på iguana zoo i sthlm förra hösten, då hade de även en signalkräfta och en blå krabba inne. Du bör nog inte blanda långsamma/bottenlevande fiskar med kräftan. Min hummer nöp en del fisk, däribland en pleco :P
      http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=199905


      Lönen är den enda företeelse som kan gå från futurum till imperfekt utan att passera presens.

      Kommentar

      • rennicke
        • November 2003
        • 335

        #4
        Kan bara bekräfta det Glenn skrev. Växter är uteslutet när det gäller kräfta och hummer. De på iguana zoo berättade att kräftan var ännu värre än hummern att knipsa växter, det går på över en natt så är alla av. Min hummer gillade att klättra runt i dom, trots det verkade han tycka det var roligare att klippa av dom
        http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=199905


        Lönen är den enda företeelse som kan gå från futurum till imperfekt utan att passera presens.

        Kommentar

        • Glenn
          • April 2002
          • 3904

          #5
          visst ja d glömde jag säga som rennicke säger ha int långsamma fiskar med kräftor. Min tog tex min ancistrus hane som ja hade haft väldigt länge. Och se till så att du int har några större hål i täckglaset för då kommer dem att rymma.
          Mvh /Glenn

          Min Zoon

          Kommentar

          • elli
            • January 2002
            • 67

            #6
            Låter ju spännande det här!

            Men jag vågar nog inte släppa ner dem i nåt akvarie tillsammans med andra fiskar ifall de tar några fiskar :-o Skulle ju vara praktiskt att ha ett kar med kräftor så kunde man fånga upp några och koka när man blir sugen :-D

            Kommentar

            • Glenn
              • April 2002
              • 3904

              #7
              jo men isf så får du inte medicinera i karen eller något. Min farsa vill att jag ska ha en hane och hona i något akvarium för att se om det blir massa kräftbäbisar men då sa ja till honom att han får skaffa ett eget akvarium till d för att ja vill ha kvar mina fiskar=D
              Mvh /Glenn

              Min Zoon

              Kommentar

              • Glenn
                • April 2002
                • 3904

                #8
                glömde säga att jag inte vet hur länge som du kan ha dem i akvarium med tanke på att dem under vintertid i sverige har mkt kallare vatten. Det kanske funkar att hålla dem i vatten runt 20-25grader året runt men som sagt det har jag ingen erfarenhet av eftersom att ja bara har haft mina över en sommar.
                Mvh /Glenn

                Min Zoon

                Kommentar

                • elli
                  • January 2002
                  • 67

                  #9
                  Skojjade lite om det där att äta upp dem :-D

                  Kommentar

                  • Glenn
                    • April 2002
                    • 3904

                    #10
                    haha =P
                    Mvh /Glenn

                    Min Zoon

                    Kommentar

                    • Odlaren
                      • August 2002
                      • 2

                      #11
                      Hej

                      Tänkte bara säga att jag hade signalkräftor för något år sedan och det gick alldeles utmärkt. Växterna fick vara ifred de också. Hade ett gäng palettciklider i samma kar, hände ingenting.
                      Kan vart så att jag hade ovnaligt väl dresserade kräftor..
                      www.papegojprat.se
                      www.freewebs.com/sparvpapegojor

                      Kommentar

                      • Glenn
                        • April 2002
                        • 3904

                        #12
                        iofs d kanske beror på vilka växter man har. Kanske ska ha dem som är lite tjockare stängsel på=D
                        Mvh /Glenn

                        Min Zoon

                        Kommentar

                        • Fiskaren
                          • March 2004
                          • 166

                          #13
                          JAg har också en kräfta i ett 40 liters. De var 3 ifrån början men de övriga har dött. Gör gömställen av sten och ha inget ljus. De är nattvarelser. Min kräfta får vara själv eftersom den gick hårt åt mina fiskar första natten de levde tillsammans. Flyttade sedan isär dem. Den lever gott på animex, mygglarver, fiskbullar, pommesfrittes mm. ger bara mat en gång i veckan. Annars ligger maten bara och flyter omkring och luktar illa. Kräftan har nu levt hos oss i ett år och ser ut att må bra.
                          Lycka till

                          Kommentar

                          • PatrikMalmo

                            #14
                            Har inte själv provat signalkräftor i karet, men fiskat dem har jag!! Av den erfarenheten kan man lära sig mycket att ta med in i karet.

                            1. De är aggressiva. Ge dem tillräckligt med utrymme och gömställen, annars är jag övertygad om att de äter upp varandra.

                            2. De äter allt, även växter. Botten där vi fiskat dem är sopren från rubbet. De erfarenheter i akvarium där de låter växterna vara måste enten handla om att de får tillräckligt med annan mat eller ren röta. Som jag ser det.

                            3. Temperaturen har jag ingen pejl på. De behöver tillräckligt med värme för att ömsa skal, det vet jag, men om de måste ha en viloperiod i svalare vatten på vintern tål att prövas.

                            4. Det jag är mest bekymrad över när det gäller att plocka in signalkräftan i karen är kräftpesten. Jag har en hel del Amano-räkor, och har ingen pejl på om/hur pesten kan smitta dessa eller andra invånare i karet. Får du fatt i äkta svensk flodkräfta borde det inte vara något problem. Signalkräftan är ju inplanterad eller spridd till de vattendrag där pesten slagit ut flodkräftan.

                            Nå. Det är mina erfarenheter och funderingar. Lycka till!!

                            Hilsen!!

                            Kommentar

                            • NiclasE
                              • July 2004
                              • 4

                              #15
                              Jag gjorde en liknande tråd för ca 1 mån sen
                              Länk: http://www.zoopet.com/akvarium/forum/topic.asp?TOPIC_ID=28890

                              Har haft mina 2 signalkräftor sen dess och dom lever fortfarande,och verkar må bättre och bättre.
                              Det där med att kräftor vill ha mörkt kan nog stämma i vissa fall,men jag brukar i vilket fall ha tänt på dagarna,och åtminståne en utav kräftorna brukar klättra upp till lysröret och lägger sig där för å ``sola´´,jäpp,det e sant
                              Dom har förvisso(läs tidigare inlägg i tråden)knippsat av växterna jag hade,och dom har även käkat upp en kampfisk och 2 neontätrer,men för mig gör det inget.Den enes död är den andres bröd.
                              Har funderat på att lägga i dillkronor som växter,jag menar,kräftorna borde ju hata dill iom att dom flesta kokas ihop med denna gänglige pinne till växt,då borde den ju få stå ifred...eller tvärt om,hehe

                              I vilket fall som helst så önskar jag dig lycka till
                              Vad du än gör så tyck inte synd om dom när dom kryper omkring i akvariet,du har ju faktiskt räddat dom från att bli huvudrätt på kräftskivan.


                              Kommentar

                              Arbetssätt...