Vad är detta för fripassagerare?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Afrodite
    • June 2012
    • 36

    Vad är detta för fripassagerare?

    Avslutar medlemskap
    Senast redigerad av Afrodite; 10 July 2012, 13:35.
  • erikthur
    • March 2004
    • 9953

    #2
    Physa sp - jag använder dom i mina moinakulturer - dom fortplantar sej snabbt -dito tillväxt
    Killies is a lifetime passion

    Kommentar

    • MrH
      • October 2010
      • 2825

      #3
      låt dom vara, dom är bra städhjälp i akvariet

      om du matar sparsamt och lagomt så förökar dom sig inte nämnvärt fort.
      MrH ---> 175L SA kub

      Kommentar

      • AffeAlien
        • December 2011
        • 655

        #4
        Funderar på att odla en bunt i någon skål och ha som extra foder till mina botier, de älskar snäckor.

        Annars är det väldigt svårt att bli av med dem helt men som sagt så är de inte farliga alls.
        Mvh Alf

        Terrarium> 379 liter Salt> 1001 liter Rovfisk>

        Kommentar

        • MrH
          • October 2010
          • 2825

          #5
          det kommer inte bli överbefolkat så länge du sköter matningen. om dom har lite tillgång till mat så förökar dom sig inte så fort, om du däremot övermatar så kommer dom att väldigt snabbt öka i mängd. så det går att kontrollera mängden snäckor ganska lätt
          MrH ---> 175L SA kub

          Kommentar

          • flygrc
            • June 2006
            • 2755

            #6
            Regnbågarna käkar dom med med glädje om dom inte blivit förstora.
            Palleterna käkar äggen från dom
            Snäckor tycker jag är en bra koll på matningen,blir det många minskar man på matningen.
            https://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=159029
            Nr 11.. Infinity 153, 900 l blivande SA.

            Kommentar

            • PixelHermit

              • May 2002
              • 105

              #7
              Clea helena, så kallad snigelätande snäcka, är vackra och käkar andra snäckor med ganska stor förtjusning.
              X
              X
              Läs gärna min artikel om killis-släktet Nothobranchius:
              http://sv.wikipedia.org/wiki/Nothobranchius

              Kommentar

              • Ken Olofsson
                • November 2006
                • 8014

                #8
                Ursprungligen postat av Afrodite
                Nja inte riktigt så såg den ut, den va mer lik en physa.
                Men den har fått åka till dom sälla jaktmarkerna via en assistent. Och jag har inte sett någon ny, så jag hoppas att det är fritt från dessa djur i mitt lilla kar.

                med största sannolikhet inte.

                de har en otrevlig förmåga att föröka sig. någonstans i karet ligger det några "osynliga" romklasar och mognar.

                men...

                what's the big deal ?

                som några redan har sagt, lagom mängd snäckor = skitbra i karet.

                för många = taskig skötsel av nått slag, övermatning brukar vara standardproblemet.


                att hela tiden rensa ut snäckor, antingen lyfta ut dom för hand, eller tillsätta andra snäckor som äter snäckor,
                är bara att hela tiden bota symptomen, inte problemet.


                ungefär som att varje morgon ta en treo för huvudvärk, och sdå gör man det i flera månader, utan att
                ta reda på varför man har huvudvärk och rätta till det....



                .
                Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
                Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

                Kommentar

                • erikthur
                  • March 2004
                  • 9953

                  #9
                  Ursprungligen postat av Afrodite
                  Nja inte riktigt så såg den ut, den va mer lik en physa.
                  Men den har fått åka till dom sälla jaktmarkerna via en assistent. Och jag har inte sett någon ny, så jag hoppas att det är fritt från dessa djur i mitt lilla kar.
                  Jag tror pixelhermit föreslog helenan som en lösning på ditt problem snarare än artdiagnos
                  Killies is a lifetime passion

                  Kommentar

                  • Ken Olofsson
                    • November 2006
                    • 8014

                    #10
                    så vi gillar inte snäckor, och som botmedel stoppar vi i andra snäckor......

                    säger inte att det är det TS säger....

                    men kontentan av diskussionen är sådan....





                    samma sak som att säga att jag gillar inte att vara bakfull....

                    lösning....sup hela tiden så bli jag inte bakfull.....



                    .
                    Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
                    Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

                    Kommentar

                    • PixelHermit

                      • May 2002
                      • 105

                      #11
                      Ursprungligen postat av Afrodite
                      Nä, det va väl liiite väl grovhugget. Jag gillar inte massproducerande fripassagerare. Men jag gillar min zebrasnäcka som är i princip omöjlig att få att föröka sig och därmed lär få vara vacker som den är utan att jag riskerat att få hundratal av den.
                      Det har du helt rätt i. Detsamma gäller för övrigt den snigelätande snäckan: till skillnad från de flesta övriga snäckor är den inte hermafrodit, och reproducerar sig ganska långsamt. Och har man bara ett exemplar reproducerar den sig inte alls...

                      Jag säger naturligtvis inte att du måste skaffa en sån, men om du skulle få problem med en invasion av fler Physa än den du redan funnit, så tycker jag personligen det är bättre att hålla den populationen under kontroll med hjälp av ett fåtal snigelätande snäckor, snarare än att exempelvis hälla i gifter i form av snäckdödande medel. Större snäckor, som till exempel vuxna äppelsnäckor (Pomacea species, "Ampullaria") klarar sig fint även i sällskap med snigelätande snäckor, men om din zebrasnäcka ännu är ganska liten, så hamnar den dessvärre kanske på menyn... Detsamma gäller om man i stället introducerar en snäckätande fisk, till exempel någon botia.
                      X
                      X
                      Läs gärna min artikel om killis-släktet Nothobranchius:
                      http://sv.wikipedia.org/wiki/Nothobranchius

                      Kommentar

                      • Shepard

                        • March 2003
                        • 13992

                        #12
                        Tror man måste ha mer än en även av de tvåkönade för att det ska bli fler, i alla fall brukar det funka så bland landlevande snäckor och sniglar, att de måste para sig med varandra, trots att de är hermafroditer.
                        "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                        Min profil
                        Mitt galleri

                        Kommentar

                        Arbetssätt...