Red/black Christal dör

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • olof b
    • March 2005
    • 262

    Red/black Christal dör

    Hej!

    Jag och sonen satte upp ett nanoakvarium med Black och red Christal räkor nu efter jul. Den första tden fungerade allt utmärkt men sedan började det dyka upp döda räkor. Nu är snart alla räkorna borta och jag kan inte begripa vad som kan vara fel. Akvariet är ett Cocoon 2 med Räksubstrat, lite växter och javamossa (som växer bra). regelbundna vattenbyten, Jag skaffade ett vattenberedningsmedel efter att räkorna börjt falla av men det har inte gjort någon skillnad.

    Vad kan vara problemet?

    Mvh

    Olof
    Malmö Lund Cycle Chic:
    http://malmolundcyclechic.blogspot.com/
  • AffeAlien
    • December 2011
    • 655

    #2
    Hur gamla var de när du köpte dem? De lever ju 1-2år.

    Finns de alger i karet? om inte ger du dem nått tillskott av vegetabiliskt foder?
    Mvh Alf

    Terrarium> 379 liter Salt> 1001 liter Rovfisk>

    Kommentar

    • gonzo44
      • October 2007
      • 2770

      #3
      hur ofta byter ni ca 20-30% av vattnet??
      Ha De gött Mvh/ Ulrik http://www.familjensnygg.se/

      Kommentar

      • ansjo
        • November 2005
        • 29967

        #4
        Så är det många gånger, en del räksorter funkar helt enklelt inte hos alla. Om jag vore i dina kläder skulle jag prova en annan sorts räkor, tex någon form av körsbärsräka och se om inte dessa funkar.
        Vad har du för slags bottenmaterial och vad har du för pH ock kH?
        /Anders

        Medlem i NCS - givetvis!

        Kommentar

        • olof b
          • March 2005
          • 262

          #5
          Ursprungligen postat av AffeAlien
          Hur gamla var de när du köpte dem? De lever ju 1-2år.

          Finns de alger i karet? om inte ger du dem nått tillskott av vegetabiliskt foder?
          De var i varierande ålder när jag köpte dem men de flesta inte fullvuxna. Det kan förlara ett eller två dödsfall men inte att ca 80% av räkorna dött.

          Det finns algeroch eklöv i akvariet + att de får tillskott av räkfoder.

          mvh

          Olof
          Malmö Lund Cycle Chic:
          http://malmolundcyclechic.blogspot.com/

          Kommentar

          • olof b
            • March 2005
            • 262

            #6
            Ursprungligen postat av gonzo44
            hur ofta byter ni ca 20-30% av vattnet??
            Vattenbyte ca var 7-10 dag.

            mvh

            Olof
            Malmö Lund Cycle Chic:
            http://malmolundcyclechic.blogspot.com/

            Kommentar

            • olof b
              • March 2005
              • 262

              #7
              Ursprungligen postat av ansjo
              Så är det många gånger, en del räksorter funkar helt enklelt inte hos alla. Om jag vore i dina kläder skulle jag prova en annan sorts räkor, tex någon form av körsbärsräka och se om inte dessa funkar.
              Vad har du för slags bottenmaterial och vad har du för pH ock kH?
              Det verkar inte bättre än att man får prova något annat. Helt ärligt tycker jag inte att det finns några andra snygga sötvattensräkor (undantaget sulawesiräkorna och de är ju knappast lättare).

              Bottenmaterialet är fluvals räksubstrat. Detta ska sänka PH något, annars har jag mjukt lätt basiskt kranvatten. Jag har inte testat PH i det akvariet.

              mvh

              Olof
              Malmö Lund Cycle Chic:
              http://malmolundcyclechic.blogspot.com/

              Kommentar

              • ansjo
                • November 2005
                • 29967

                #8
                Kruxet jag hade med de räkorna var att mitt mjuka vatten i kombination med Shrimpsoil gjorde vattnet ostabilt, och troligen var det detta som räkorna inte fixade. Även Tigerräkorna funkade dåligt, och de är ju av samma släkte.
                Däremot har jag nu 4 olika sorters Körsbärsräkor, dock inte röda, och dessa funkar jättebra i alla kar. Men å andra sidan har jag slängt ut shrimpsoilen i alla karen....
                Även i mitt Sulawesikar med Kardinalräkor funkar räkorna, de blir fler och fler trots en nedgång på antalet på de vuxna den senaste tiden...
                /Anders

                Medlem i NCS - givetvis!

                Kommentar

                • olof b
                  • March 2005
                  • 262

                  #9
                  Ursprungligen postat av ansjo
                  Kruxet jag hade med de räkorna var att mitt mjuka vatten i kombination med Shrimpsoil gjorde vattnet ostabilt, och troligen var det detta som räkorna inte fixade. Även Tigerräkorna funkade dåligt, och de är ju av samma släkte.
                  Däremot har jag nu 4 olika sorters Körsbärsräkor, dock inte röda, och dessa funkar jättebra i alla kar. Men å andra sidan har jag slängt ut shrimpsoilen i alla karen....
                  Även i mitt Sulawesikar med Kardinalräkor funkar räkorna, de blir fler och fler trots en nedgång på antalet på de vuxna den senaste tiden...
                  Så du menar att substratet kan vara problemet? Verkar ju udda med ett räksubstrat som inte funkar för räkor men konstigare saker har ju sålts...

                  Jag kanske får ta och byta ut det mot nån såndär bränd lera istället. Räksubstratet ser snyggt ut men det är för lätt. Det virvlar runt för mycket när man fixar i akvariet.

                  mvh

                  olof
                  Malmö Lund Cycle Chic:
                  http://malmolundcyclechic.blogspot.com/

                  Kommentar

                  • ansjo
                    • November 2005
                    • 29967

                    #10
                    Ursprungligen postat av olof b
                    Så du menar att substratet kan vara problemet? Verkar ju udda med ett räksubstrat som inte funkar för räkor men konstigare saker har ju sålts...

                    Jag kanske får ta och byta ut det mot nån såndär bränd lera istället. Räksubstratet ser snyggt ut men det är för lätt. Det virvlar runt för mycket när man fixar i akvariet.

                    mvh

                    olof
                    Det var mina erfarenhet iaf, sedan om det är samma i ditt fall kan jag inte svära på...
                    /Anders

                    Medlem i NCS - givetvis!

                    Kommentar

                    Arbetssätt...