solfjäder räcka (filtrering räka)

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • flumtobbe
    • March 2012
    • 3

    solfjäder räcka (filtrering räka)

    hej har en solfjäders räcka som ha varit jätte pigg men nu senase veckan har den bara suttit i bergsskrevan å är rödaktig i natt så ömsa han skin men är till baka till berget. är dom lite sega när dom ska ömsa?? den har sprunigt runt sen vi köpte de å nu sitter han bara där.

    vad kan de va??

    mvh tobbe
  • Moving Waves
    • August 2010
    • 1403

    #2
    Har inte haft såna själv men har kollat på dem och vad jag läst så är det deras grej när de väl etablerat sig i ett kar. Alltså att hitta ett ställe och sen sitta där och filtrera. Om de går runt och pickar är det ett tecken på svält. Det verkar som att de helst ska ha ett specialakvarium med strömt vatten och utfodringen verkar vara lite bökig.
    - - -
    540l Tanganyika, 375l SA/Växtkar, 105l SA/Svartvatten, 60l Tanganyika, 60l Asien

    Kommentar

    • flumtobbe
      • March 2012
      • 3

      #3
      ok jo de är ett bra gömställe han sitter på pricis under utloppet från pumpen

      Kommentar

      • VisualDarkness
        • February 2010
        • 7417

        #4
        Hur matar du? När de står stilla i strömmen med möjlighet att backa ner i en skreva verkar de trivas som bäst. Pulveriserad mat är ett måste.
        180l Sällskap:
        http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=648
        60l Asien:
        http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=663

        Kommentar

        • Moving Waves
          • August 2010
          • 1403

          #5
          Japp, de hittar ett strömt ställe och står sen där, vanligt att de är vid pumpen. Som visual säger gäller det att mortla flingor och det finns även annat man kan ge dem. Gå in på redbee.se där finns en bra artikel om dessa räkor.
          - - -
          540l Tanganyika, 375l SA/Växtkar, 105l SA/Svartvatten, 60l Tanganyika, 60l Asien

          Kommentar

          • flumtobbe
            • March 2012
            • 3

            #6
            ok vi matar räkan med samma som malarna som vi vart tillsagda på djur butiken en tablett som man ger natte tid. men nu är han i gång igen går runt å plockar mat

            Kommentar

            • Moving Waves
              • August 2010
              • 1403

              #7
              Well. Läs på redbee och sluta lyssna på vad okunnig butikspersonal säger. Brukar bli bäst så...
              - - -
              540l Tanganyika, 375l SA/Växtkar, 105l SA/Svartvatten, 60l Tanganyika, 60l Asien

              Kommentar

              • nadutten
                • June 2013
                • 3

                #8
                Hej!
                Jag har en solfjäder räka (Herman) som syns hela tiden i mitt akvarium. Han sitter under en liten "grotta" och filtrerar mat hela dagar. Då och då simmar han runt klumpigt och kan ibland klättra runt en massa.
                Min fråga är, när jag köpte honom var han knallröd, men nu har han börjat blii svart. Jag har läst att dessa räkor ändrar färg efter humör och undrar då om han är ledsen eller om han håller på att dö???
                Någon som har ett svar?

                Kommentar

                Arbetssätt...