Nåt litet med Mandarinkrabbor

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg

  • Mats Bryzell
    svarade
    Ålrajt, då har jag experimenterat lite med att dela av strålen från pumpen så att det blir stril på bakgrunden och en liten stråle som kan avledas till något litet bäckliknande flöde i karet. Nu har jag bara satt en provisorisk rot för att leda ner vattnet - men här finns oändliga lösningar längre fram när skejpandet har dragit igång - det viktigaste i nuläget är att se till att vattnet funkar. Fula slangstumpar o.dyl. går att dölja senare.

    Lämna en kommentar:


  • freddi36
    svarade
    ja, jag tror inte jag får plats med allt men det är ju en bra utgångspunkt och man ger andra tips.
    det är inte ofta jag har följt "innredningsplanen" till ett kar helt och hållet. man ändrar alltid på större eller mindre saker.

    jag får se hur det blir. pumpen innuti korkröret ska jag ha iallafall. tycker det är en snygg och bra lösning

    Lämna en kommentar:


  • Mats Bryzell
    svarade
    Mycket bra tips Freddi! Man skulle nog behöva ett betydligt större kar för att få plats med alla detaljer - mitt 112-liters känns redan för pluttigt... Men man får ju börja någonstans och det är inget som hindrar att man drar igång ett större kar längre fram.
    Just den där vittrådiga exo-terra har jag till orkidéerna här hemma - funkar svinbra och kommer att tryckas ner på en del ställen i mitt kar också. Bra länkar och, som sagt, tips Freddi!
    Bifogade filer

    Lämna en kommentar:


  • freddi36
    svarade
    Ursprungligen postat av ansjo
    Det ser jäklens bra ut annars Mats!
    Ungefär min tänkta lösning med, men med skillnaden att jag tänkte göra en torr ö i mitten och vattnet runt denna för att kunna hålla en lite torrare miljö just där. Det hade varit trevligt ifall man kunde sätta tex orkidéer på bakgrunden, så en lite mindre variant på BTN:s moduler hade varit toppen.
    visste att jag glömmde nåt.
    ansjo; du kan ju också göra "korkbarkskrukor" att ha växter i
    då kan du ju bästämma själv hur stora dom ska va osv

    Lämna en kommentar:


  • freddi36
    svarade
    super Matz!

    Klicka på bilden för större version

Namn: mandarinkrabba.jpg
Visningar: 1
Storlek: 49,2 KB
ID: 2135456
    jag själv ska inte börja med mitt förrän om ca en månad. såhär har jag tänkt
    jag tro jag ska sätta en korkbarksskiva på baksidan. det finns i vissa affärer. sen ska jag på den limma halva korkbarksrör och sätta något stopp i ena änden. sen ska jag fylla röret med Exo-Terra Platationsoil: http://www.pwss.se/product.php?produ...cat=760&page=1. billigt och bra.
    sen kan plantera lite vad växter jag vill i röret. hittade även en rolig mossa. tror det är sån vit-grå som hänger ner från grenar i tropiska junglar :http://www.pwss.se/product.php?produ...cat=760&page=1

    soilen ska jag nog även ha på marken men sand längst ner mot bottenglaset. det för att när vattnet rinner genom soilen tar det med sig jorden. då hade jag tänkt filtrera bort det med sand längst ner.

    jag ska ha som en "pool" jag med hade jag tänkt pumpen ska jag dölja innuti ett korkbarksrör som har någon typ av raster eller liknande för att vattnet ska komma in.
    från pumpen går en slang (också innuti röret som går enda vägen upp till karets kant) med ett strilrör som vattnet får sippra genom ner i soilen och sen ut i poolen igen genom ett mindre raster eller så gör jag små små hål i poolkanten med en borrmaskin.

    jag vet inte om röret som döljer pumpen ska va löst eller om jag ska dela det i två delar. en lite mindre och en lite större. den större delen limmar jag fast så högt över bottnen som den mindre biten är hög. sen kilar jag fast den mindre deln under den stora så man lätt kan ta bort den ifall man ska kolla till pumpen

    innredningen ska ju inte se ut såhär. det ska va mycket mer löv, pinnar, grenar, andra växter osv.

    tror det va allt. ni ser ju på "bilden" hur jag menar om ni inte förstår hur jag berättar
    Senast redigerad av freddi36; 11 September 2011, 11:20.

    Lämna en kommentar:


  • karrokaja
    svarade
    fasiken vad fint max!!

    Lämna en kommentar:


  • ansjo
    svarade
    Det ser jäklens bra ut annars Mats!
    Ungefär min tänkta lösning med, men med skillnaden att jag tänkte göra en torr ö i mitten och vattnet runt denna för att kunna hålla en lite torrare miljö just där. Det hade varit trevligt ifall man kunde sätta tex orkidéer på bakgrunden, så en lite mindre variant på BTN:s moduler hade varit toppen.

    Lämna en kommentar:


  • Mats Bryzell
    svarade
    Ursprungligen postat av ansjo
    Om du inte sätter en strypning på den ena slangen...
    Japp!

    Lämna en kommentar:


  • ansjo
    svarade
    Om du inte sätter en strypning på den ena slangen...

    Lämna en kommentar:


  • Mats Bryzell
    svarade
    Ett första litet vattentest idag. Jag köpte en T-koppling också, om man nu vill ha en liten porlande bäck i karet, men slangarna får vara ungefär lika långa för att den grejen skall funka, så i nuläget är det bara sippret på bakgrunden som har testats.

    Lämna en kommentar:


  • Mats Bryzell
    svarade
    Ursprungligen postat av karrokaja
    Jag är Tintin-fan... räknas det??

    en bild säger mer än tusen ord... mkt bra, jag väntar på bilder
    Det kommer - Dr. Kalkyl fixar!

    Lämna en kommentar:


  • karrokaja
    svarade
    Ursprungligen postat av Mats Bryzell
    Minns du de gamla fina serieklassikerna? De fanns i slutet av 60- och början av 70-talet? Nä, kanske inte - men det var då papper fanns och man gjorde tecknade serietidningar med rutor där man följde handlingen framåt i form av bild och pratbubblor - jävla fint medium!
    Det tog sin tid att "jobba" sig igenom 84 sidor serierutor med svensk text i pratbubblor - man såg en bild och så fick man läsa vad dom sa på bilden i runda "moln" och så gick hjärnan igång med en visuell "film" med hjälp av dessa bilder i kronoligisk ordning och - hör och häpna - rättstavad svensk text utan särskrivningar och korrekt punkt- och kommatering - ååååhhh ljuva tid!

    Nå, vad jag vill säga med detta är att på omslaget till Serieklassikerna (som tog de allra mest kända historierna i seriefom - Greven av Monte Christo o.s.v) fanns en devis som löd; " En bild säger mer än tusen ord". Fantastiskt bra, med tanke på att vi 60-talister, som var den sista generationen som fick lära oss att räkna, skriva och stava ordentligt, fick både bild och text i ett alldeles formidabelt "gränssnitt" - ett verktyg att göra oss hörda och förstådda med...
    Så, jag kommer att sätta in tydliga bilder på vad jag kommer att göra i karet - så kommer det hela att bli uppenbart!
    Nu tar vi en grogg till, va? Karro?
    Jag är Tintin-fan... räknas det??

    en bild säger mer än tusen ord... mkt bra, jag väntar på bilder

    Lämna en kommentar:


  • hult87
    svarade
    Ursprungligen postat av Mats Bryzell
    Man skall trycka på tuben - då kommer det!
    Aaahh, när det gäller såhär små mängder silicon så använder inte jag min silicon-fitt-kuk-spruta alls, den la jag silicon-fitt-kuk ner direkt och körde ett stenhårt silicon-fitt-kuk-sprut direkt ur tuben - på bit som skulle limmas och sedan smetade jag silicon-fitt-kuk-siliconet på grejerna, med silicon-fitt-kuk-fingrarna!
    Och... inga småkrabbor kommer i närheten av pumpskallen - det kan jag garantera, vänta bara på fler bilder... längre fram, i S-F-K-tiden!

    hahahaha XD mycket bra beskrivning!

    Lämna en kommentar:


  • Mats Bryzell
    svarade
    Ursprungligen postat av karrokaja
    Det är så du menar!! Dear Abbeylainen-Holmes
    vi tar en grogg till tror jag.

    Men jag fattade, men samtidigt glömde jag bort det hela. typ, änna, ungefär, whatevah! S-F-K!!
    Minns du de gamla fina serieklassikerna? De fanns i slutet av 60- och början av 70-talet? Nä, kanske inte - men det var då papper fanns och man gjorde tecknade serietidningar med rutor där man följde handlingen framåt i form av bild och pratbubblor - jävla fint medium!
    Det tog sin tid att "jobba" sig igenom 84 sidor serierutor med svensk text i pratbubblor - man såg en bild och så fick man läsa vad dom sa på bilden i runda "moln" och så gick hjärnan igång med en visuell "film" med hjälp av dessa bilder i kronoligisk ordning och - hör och häpna - rättstavad svensk text utan särskrivningar och korrekt punkt- och kommatering - ååååhhh ljuva tid!

    Nå, vad jag vill säga med detta är att på omslaget till Serieklassikerna (som tog de allra mest kända historierna i seriefom - Greven av Monte Christo o.s.v) fanns en devis som löd; " En bild säger mer än tusen ord". Fantastiskt bra, med tanke på att vi 60-talister, som var den sista generationen som fick lära oss att räkna, skriva och stava ordentligt, fick både bild och text i ett alldeles formidabelt "gränssnitt" - ett verktyg att göra oss hörda och förstådda med...
    Så, jag kommer att sätta in tydliga bilder på vad jag kommer att göra i karet - så kommer det hela att bli uppenbart!
    Nu tar vi en grogg till, va? Karro?

    Lämna en kommentar:


  • karrokaja
    svarade
    Ursprungligen postat av Mats Bryzell
    Elementary my dear karro-watson - poolväggen är limmad i botten av karet - med en glipa undertill på kanske 2 mm - framför poolväggen kommer ju allt soil att ligga. Det är ju här singlet kommer att ligga, innan/under soilet... det blir en "mark" av mossor ända fram till poolkanten - hur skall de kunna gräva sig ner där? Speciellt när det ligger ett fett lager singel vid båda kanterna av poolväggen..?
    Skall vi ta en grogg till?
    Det är så du menar!! Dear Abbeylainen-Holmes
    vi tar en grogg till tror jag.

    Men jag fattade, men samtidigt glömde jag bort det hela. typ, änna, ungefär, whatevah! S-F-K!!

    Lämna en kommentar:

Arbetssätt...