Nåt litet med Mandarinkrabbor

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg

• Mats Bryzell
    svarade
    Ursprungligen postat av karrokaja
    Abbeylainen!

Nåt som är ganska kul är att du kan ha i princip alla akvarieväxter i ett fuktigt terrarium.
    Jag slängde i javamossa (den hade vuxit upp över ytan i 900 liters så den var redan "härdad")
    Och växterna jag tog från deras tidigare terrarium var bla anubias, javaormbunke och massa andra växter som man stöter på i akvarium.
    OK! Då kan man ju skippa pumpgrejer, bara se till att karet hela tiden är fuktigt. Jag har sett att någon javamossa har vuxit en bra bit över vattenytan i mitt minsta Dennerle, mossan kryper upp på bakgrunden och håller sig fuktig av kapilärkraft.

Lämna en kommentar:

• ansjo
    svarade
    Där tror jag du är ganska rätt ute i biotopen, och efter lite Googlande ser de ut att komma från "Pulau Lingga, an island east of Sumatra (Indonesia)". Här står det en hel del matnyttigt:

Lämna en kommentar:

• karrokaja
    svarade
    Ursprungligen postat av Mats Bryzell
    När vi var på mässan förra året stod vi som uppslukade och kollade de olika krabbkaren. Jag var väl inte sådär jättesugen på att dra igång just då - jag hade ju skallen full av Stendkerdiscus... Men nu jädrar - det skall bli krabbor i 112-karet - mossor, pinnar och grejer. Jaaaaah, nya projekt minsann!
    Abbeylainen!

Nåt som är ganska kul är att du kan ha i princip alla akvarieväxter i ett fuktigt terrarium.
    Jag slängde i javamossa (den hade vuxit upp över ytan i 900 liters så den var redan "härdad")
    Och växterna jag tog från deras tidigare terrarium var bla anubias, javaormbunke och massa andra växter som man stöter på i akvarium.

Lämna en kommentar:

• karrokaja
    svarade
    Ursprungligen postat av ansjo
    Risken finns, iaf om man kollar vad de heter: http://www.fraku-aquaristik.de/xanar...1730c2f5c50ba5 . Det kan ju även vara olika färger på samma art som gör att de har olika namn, det står ju faktiskt "färgform lila" om just vampyren.
    Men isf desto roligare, då kan man ha flera färger och få olika resultat!
    Men se där
    Får du småttingar så kan langa några till mej, så får du några av mina, så startar vi hightech crabbreeding office "all over Sweden"
    Står det vart dom kommer ifrån??

Mandarinkrabbor ska tydeligen leva runt 1000m över havsnivån.
    Och då får jag typ denna bild i huvudet, ang deras miljö.
    Nån liten bäck som förser omgivande vegetation med lite fukt. typ.
    Klicka på bilden för större version

Namn: 3446363.jpg
Visningar: 1
Storlek: 278,2 KB
ID: 2135283

Lämna en kommentar:

• ansjo
    svarade
    Risken finns, iaf om man kollar vad de heter: http://www.fraku-aquaristik.de/xanar...1730c2f5c50ba5 . Det kan ju även vara olika färger på samma art som gör att de har olika namn, det står ju faktiskt "färgform lila" om just vampyren.
    Men isf desto roligare, då kan man ha flera färger och få olika resultat!

Lämna en kommentar:

• Mats Bryzell
    svarade
    klart som fan du ska härmas!!
    Så har du ju anders som är redigt kär i dessa...
    Bilden är tagen på mässan förra året, där stod anders, med tårar i ögonen och tittade på krabborna

Undra om dom är så lika att dom kan korsa sej med mendarinkrabban??
    När vi var på mässan förra året stod vi som uppslukade och kollade de olika krabbkaren. Jag var väl inte sådär jättesugen på att dra igång just då - jag hade ju skallen full av Stendkerdiscus... Men nu jädrar - det skall bli krabbor i 112-karet - mossor, pinnar och grejer. Jaaaaah, nya projekt minsann!

Lämna en kommentar:

• karrokaja
    svarade
    Ursprungligen postat av Mats Bryzell
    Fasen vad fräna de där krabborna är! Jag vill härmas lite!
    klart som fan du ska härmas!!
    Så har du ju anders som är redigt kär i dessa...
    Bilden är tagen på mässan förra året, där stod anders, med tårar i ögonen och tittade på krabborna

Undra om dom är så lika att dom kan korsa sej med mendarinkrabban??

Lämna en kommentar:

• Mats Bryzell
    svarade
    Fasen vad fräna de där krabborna är! Jag vill härmas lite!

Lämna en kommentar:

• karrokaja
    svarade
    Vampyrkrabban, det är denna va?
    Jävligt snygg faktiskt...
    Jag trodde faktiskt att de var samma art med en annan färg bara
    Men det är ju lite fel tror jag... Men förutom att färgen skiljer sej, så tror jag dom är rätt lika.
    Till och med mönstret på skalet liknar mina
    Klicka på bilden för större version

Namn: P1080710.jpg
Visningar: 1
Storlek: 160,1 KB
ID: 2135282

Lämna en kommentar:

• ansjo
    svarade
    Jag tror några liknande krabbor får följa med hem från mässan i Tyskland, men det blir nog Vampyrkrabban för min del...

Lämna en kommentar:

• Fredrik Metcalf
    svarade
    Tror ni det är möjligt att göra ett akvaterrarium med krabbor och småfisk? Klart några fiskar kommer stryka med (har man guppy eller nåt liknande gör inte det så mycket), men det vore grymt.

Lämna en kommentar:

• karrokaja
    svarade
    Krabbor är häftiga, nu har jag ju bara haft dom i några dagar, men om jag gillar krabblivet så är dessa nästa sort jag ska testa. helt sjukt snygga! ser ut som en skitstor fästing! MED KLOR!! http://fireflyforest.net/firefly/200...alloween-crab/

Ja dom verkar bete sej ungefär likadant, iaf grävandet.
    vart kommer S. bidens ifrån? G. notophorum lever ganska högt upp vad jag har förstått.
    Och i höga berg är det ju ganska ont om saltvatten, vattendrag över huvudtaget, jag tror mer på att dom lever i fuktig djungel liksom.

Dom hänger mest under blad på dagarna, har inte studerat dom på natten ännu (första dagen i lite mer naturlig miljö för dom)
    Men jag tror nog att dom "jagar" på nätterna och slaggar på dagarna.

Lämna en kommentar:

• Azur
    svarade
    Dom jag har heter väl Geosesarma notophorum ”mandarin” vanlig mandarinkrabba liksom.
    mandarinkrabba förökar sej sej bra i sötvatten.
    Det låter ju helt otroligt tufft!

Jag hade S. bidens i ett akvaterrarium, och de tillbringade hela sin tid på land, grävandes gångar i blomkrukor, verkar som att de här beter sig ungefär likadant? Brukar de komma fram så du ser dem, eller är de helt nattaktiva (som mina S. bidens var)?

Inte utan att jag blir lite sugen att bygga ett akvaterrarium åt ett litet gäng...

Lämna en kommentar:

• Fredrik Metcalf
    svarade
    Jaha, där ser man, det var Sesarma bidens vi hade. Kanske beter sig annorlunda?

Lämna en kommentar:

• karrokaja
    svarade
    Ursprungligen postat av Azur
    Det här är alltså inte rödkload mangrovekrabba, Sesarma bidens? De är väldigt lika såna...

Kan de här föröka sig i sötvatten?
    jupp dom liknar, men det är inte dom.
    Sesarma bidens har kortare och tjockare ben, så är deras klor lite tjockare, kraftigare liksom.
    Dom jag har heter väl Geosesarma notophorum ”mandarin” vanlig mandarinkrabba liksom.
    Finns i olika färger, mörkt violetta typ och som mina, lite mera röda.

mandarinkrabba förökar sej sej bra i sötvatten.
    Men i deras tidigare hem hade dom inget vatten alls, där fick dom ändå ungar, så dom verkar inte vara speciellt vattenkrävande.

Lämna en kommentar:

Arbetssätt...