Nåt litet med Mandarinkrabbor

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg

  • Mats Bryzell
    svarade
    Wow, sköna bilder! Nä, såhär sugen på att dra igång har jag inte varit på typ 150 år - jävlarns vad jag vill börja skejpa nu!

    Lämna en kommentar:


  • karrokaja
    svarade
    Fyfan vad ni snackar!!
    Men det tycker jag bara är roligt! Max älskling! klart som fan du/ni får snacka i tråden... det behöver du inte skilja på om det är karros tråd eller ej!

    jag tänkte att jag skulle limma igår, men det blir kanske idag istället.
    Jag har hittat en passande glasbit att dela av med så att man får en pöl. men nu måste jag torka ur och torka rent. sen så

    en av krabbhonorna har små bebiskrabbor på ryggen nu.
    Helt sjukt söta!! skulle gissa på 10-15 stycken.
    Dom sitter väl på henne i några dagar, sen klarar dom sej själva. måste se till att hålla terrariet tätt. dom där små är typ 2 mm över skalet, så dom passar nog in lite överallt

    så här får ni lite skitbilder

    Klicka på bilden för större version

Namn: P1130310.jpg
Visningar: 1
Storlek: 96,1 KB
ID: 2135351Klicka på bilden för större version

Namn: P1130312.jpg
Visningar: 1
Storlek: 57,2 KB
ID: 2135352Klicka på bilden för större version

Namn: P1130313.jpg
Visningar: 1
Storlek: 61,3 KB
ID: 2135353Klicka på bilden för större version

Namn: P1130317.jpg
Visningar: 1
Storlek: 87,6 KB
ID: 2135354

    Lämna en kommentar:


  • ansjo
    svarade
    Jag bar hem aquaterrariet nu och fick mig en liten funderare...det blir en hel del jobb för att få detta iordning som jag vill ha det! Vi åker ner till Tyskland på mässa om 3 veckor, och där finns det gott om burkar till bra priser så varför inte vänta tills dess? Däremot får jag ordna till ett temporärt hem åt krabborna så länge, men det ska nog inte innebära några problem!

    Lämna en kommentar:


  • Inger H
    svarade
    Ursprungligen postat av ansjo
    Jag kan bara svara för mig själv, och det är dels att det är något nytt och lite outforskade marker, och sedan kan det vara kul att hitta snygga/bra lösningar i något annat än ett akvarium. Har man sett dessa krabbor så är det heller inte så konstigt, med sin ögon på skaft och läckra färger så kan man inte annat än gilla dem!
    Okey - som jag sa, det ska bli kul att se vad som händer i tråden framöver.

    //Inger

    Lämna en kommentar:


  • Mats Bryzell
    svarade
    Ja, jag håller med Anders här - det är nytt, och man kan få skejpa lite annorlunda miljöer. Sedan vet inte jag om krabborna i sig har något särskilt "kul" beteende, men när jag tänker tillbaka på hur vi stod trollbundna vid krabborna på mässan förra året och beundrade inredningarna - och krabborna såklart - så känner åtminstone jag mig enormt sugen på detta nu. Det var ju Karro som med sina bilder i den här tråden triggade igång beslutet.

    Lämna en kommentar:


  • ansjo
    svarade
    Jag kan bara svara för mig själv, och det är dels att det är något nytt och lite outforskade marker, och sedan kan det vara kul att hitta snygga/bra lösningar i något annat än ett akvarium. Har man sett dessa krabbor så är det heller inte så konstigt, med sin ögon på skaft och läckra färger så kan man inte annat än gilla dem!

    Lämna en kommentar:


  • Inger H
    svarade
    Jag måste fråga - okunnig som jag är när det gäller krabbor (och en massa annat också förstås), varför just krabbor (min favoritsmiley). Har dom ett intressanr beteende, eller är det själva inredningsbiten till dom som är kul. Vilket det nu är, så kommer det bli roligt att följa den här tråden - speciellt inredningsdelen...och kanske krabbornas också.

    //Inger

    Lämna en kommentar:


  • ansjo
    svarade
    Jag tycker det är just det som är kul, att vi kör i samma tråd men kanske lite olika lösningar!
    Själv har jag varit och hämtat min lilla burk jag ska använda, nackdelen är att det är jobbperiod nu så det blir inte så mycket tid till detta projekt som jag önskar.
    Mats, se till att du har lite silikon kvar till bänken när jag kommer på tisdag.

    Lämna en kommentar:


  • Mats Bryzell
    svarade
    Ursprungligen postat av MrLogic
    Borde det inte vara grövre ju närmre pumpen (eller utsuget) man kommer, för att underlätta flödet där, sen har man finare sand vid pölen för att lättare kunna gräva en grop.

    Om man gör en egen bakgrund, antingen i frigolit, eller om man limmar ihop en massa sten, så kan man få vattnet att rinna i en fåra i bakgrunden, tvärs över hela långsidan, sen ner till substratet på kortsidan, där det sedan får rinna tillbaks genom karet i en bäck till andra kortsidan där det är en liten pöl. Suck, om man bara hade plats, och tillåtelse. Frugan tycker de är äckliga
    Javisst - det kan vara rätt, men jag tänker mig att ha fukt jämnt fördelat - alltså mindre kornstorlek där vattnet sipprar ner för bakgrunden så att vattnet liksom stannar till i "soilet" för att sedan inte slamma igen när det skall ut/in/ner i pölen. Idén är också, som du är inne på här, att dela upp vattenstrån som kommer från pumpskallen - och göra olika grejer.
    Ja, det är nog så att vi har så många olika lösningar så att det blir svårt att i text visualisera vad man menar - det blir enklare när vi kan börja sätta in bilder på våra lösningar.
    Jag har redan satt igång med att konstruera pölen, men har inte limmat dit den ännu - skall till affären idag och köpa silicon och lite olika slangar till pumpskallen. När det är klart blir det lite bilder. Är det OK att vräka på i den här tråden? Det är ju Karros tråd...

    Lämna en kommentar:


  • Fredrik Metcalf
    svarade
    Om man har två utblås från pumpen så kan man ha ett lite mindre flöde på bakgrunden som sen ansluter till ett lite kraftigare, så man liksom får känslan av att där finns många små flöden utanför karet som man inte kan se.

    Lämna en kommentar:


  • Fredrik Metcalf
    svarade
    Borde det inte vara grövre ju närmre pumpen (eller utsuget) man kommer, för att underlätta flödet där, sen har man finare sand vid pölen för att lättare kunna gräva en grop.

    Om man gör en egen bakgrund, antingen i frigolit, eller om man limmar ihop en massa sten, så kan man få vattnet att rinna i en fåra i bakgrunden, tvärs över hela långsidan, sen ner till substratet på kortsidan, där det sedan får rinna tillbaks genom karet i en bäck till andra kortsidan där det är en liten pöl. Suck, om man bara hade plats, och tillåtelse. Frugan tycker de är äckliga

    Lämna en kommentar:


  • Mats Bryzell
    svarade
    Ursprungligen postat av ansjo
    Det är filtreringsbiten jag funderar över med en pumpskalle bara, att köra flödet genom tex en sandbädd hade inte varit fel men risken att det blir för dåligt med flödet genom sanden finns....
    Jag tänker; olika kornstorlek - grövre ju närmare "vattenpölen" vattnet kommer.
    Senast redigerad av Mats Bryzell; 08 September 2011, 05:17.

    Lämna en kommentar:


  • ansjo
    svarade
    Det är filtreringsbiten jag funderar över med en pumpskalle bara, att köra flödet genom tex en sandbädd hade inte varit fel men risken att det blir för dåligt med flödet genom sanden finns....

    Lämna en kommentar:


  • Mats Bryzell
    svarade
    Ursprungligen postat av ansjo
    Bra tips där Anders - men vänta nu lite... om vi tänker oss ett lätt sipprande på bakgrund - OCH - kanske en liten bäckfåra i mitten av karet..? En uppdelning av flödet från en modest pumpskalle som t.ex E-compact 300... till två flöden - en på bakgrunden och kanske en till en lite "bäck" i karet... hmmm?

    Lämna en kommentar:


  • ansjo
    svarade
    Här var något att fundera på: http://www.pwss.se/product.php?produ...cat=308&page=1

    Lämna en kommentar:

Arbetssätt...