Malaysisk Sandsnäcka....bra eller ohyra?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • perfetto
    • March 2008
    • 1593

    Malaysisk Sandsnäcka....bra eller ohyra?

    Jag var nere i Zooaffären (Guldfisken Zoo) o frågade om just Malaysisk Sandsnäcka, och de undrade om jag verkligen ville ha sådana i mitt kar.

    Eftersom jag hört att de dels städar lite och dels luckrar o syresätter bottensubstratet med sitt grävande, sa jag ja.

    Ägaren plockade då ett tiotal från ett av akvariumen där och sade att jag gärna fick dem gratis. Sådant gör mig givetvis väldigt misstänksam ; )

    Så...erfarenheter från er, tack så mycket.
  • PiaJo

    • August 2009
    • 13001

    #2
    Mycket bra, gillar dessa!
    /PIA

    Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

    Kommentar

    • perfetto
      • March 2008
      • 1593

      #3
      Ursprungligen postat av PiaJo
      Mycket bra, gillar dessa!
      - Ja okey, men våffö? : )

      Kommentar

      • karrokaja
        • March 2006
        • 5388

        #4
        dom luckrar sanden, städar och håller rent, man ser dom knappt på dagarna (bara att det rör sej lite i botten)
        Och på natten som kommer den tysta armén fram och sveper över karet efter gammal mat och alger.

        Inget negativt med dessa
        Vad ska man ha en "guldfiskskål" till?
        kasta skålen! alternativt använd den som rymdhjälm när du nångång leker astronaut
        Ursprungligen postat av SimonSaysBaka
        I skolan fick jag lära mig att det Karrokaja som skapade jorden. Antar att hon blev less på sina fiskar

        Kommentar

        • perfetto
          • March 2008
          • 1593

          #5
          Ursprungligen postat av karrokaja
          dom luckrar sanden, städar och håller rent, man ser dom knappt på dagarna (bara att det rör sej lite i botten)
          Och på natten som kommer den tysta armén fram och sveper över karet efter gammal mat och alger.

          Inget negativt med dessa
          - Tackom o bugom. Översvämmar de ditt kar, eller hur ser du till att begränsa dem i antal? Äter de alger också, säger du??

          Kommentar

          • hannesc
            • December 2009
            • 13085

            #6
            de käkar det mest! har ca 600 st i mitt kar. älskar dom! syns knappt på dagen alls. men efter ett par timmar när lampa är släkt så är rutorna fulla.

            behöver aldrig slamsuga botten. min botten är tokren konstant!

            Kommentar

            • perfetto
              • March 2008
              • 1593

              #7
              Ursprungligen postat av hannesc
              de käkar det mest! har ca 600 st i mitt kar. älskar dom! syns knappt på dagen alls. men efter ett par timmar när lampa är släkt så är rutorna fulla.

              behöver aldrig slamsuga botten. min botten är tokren konstant!
              - Låter ju verkligen som den perfekta städaren.

              Kommentar

              • Kjell Fohrman
                Administrator

                • December 2001
                • 48148

                #8
                Ja som sagt - ett måste i alla akvarier- Läs artbeskrivningen på Zoopet http://www.zoopet.com/skaldjur/skaldjur.php?NR=38
                Akvaristiska hälsningar
                Kjell
                Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                Kommentar

                • karrokaja
                  • March 2006
                  • 5388

                  #9
                  Ursprungligen postat av perfetto
                  - Tackom o bugom. Översvämmar de ditt kar, eller hur ser du till att begränsa dem i antal? Äter de alger också, säger du??
                  Dom verkar hålla sej på begränsad nivå själva, har aldrig märkt att det blivit så många att det börjar bli "irriterande" eller så.
                  att du fick dom gratis var väl just för att det alltid finns och man kan inte riktigt ta betalt för såna småsaker

                  jupp dom äter alger, men inte så effektivt faktiskt, då är äppelsnäckor eller ancistrus bättre
                  Vad ska man ha en "guldfiskskål" till?
                  kasta skålen! alternativt använd den som rymdhjälm när du nångång leker astronaut
                  Ursprungligen postat av SimonSaysBaka
                  I skolan fick jag lära mig att det Karrokaja som skapade jorden. Antar att hon blev less på sina fiskar

                  Kommentar

                  • freddi36
                    • December 2010
                    • 2882

                    #10
                    dom blir inte för många om du inte övermatar. dom är dom bästa städarna jag har haft. köpte några och efter en vecka så höll dom sanden konstant ren. dom luckrar upp bottnen och syresätter på så vis sanden vilket är bra för bakterierna och växterna.

                    Kommentar

                    • Kjell Fohrman
                      Administrator

                      • December 2001
                      • 48148

                      #11
                      Som algätare är som karrokaja skriver äppelsnäckor bättre och ännu bättre är Neritina/Vittina-arterna - kolla i artregistret
                      Akvaristiska hälsningar
                      Kjell
                      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                      Kommentar

                      • perfetto
                        • March 2008
                        • 1593

                        #12
                        Japp, jag har två Äppelsnäckor också.

                        Kommentar

                        Arbetssätt...