Bästa algätande snäckan?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • vickson
    • May 2010
    • 760

Bästa algätande snäckan?

Har läst runt och vissa säger att äppelsnäckor är effektiva, sen läser man på nästa ställe att det är det inte. Etc etc etc.

Undrar om era erfarenheter här och vilka nackdelar som finns med varje snäcka (äter växter, förökar sig som kaniner etc etc)
  • KORSARKOFF
    • August 2010
    • 327

Tycker äppel- och posthorns-snäckor fungerar utmärkt..
    40L Yngel
    http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=694
    240L Sällskap
    http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=680

Kommentar

• vitter
      • August 2010
      • 219

Mina äpplen rensar superbra i karet, så jag rekommenderar dem helt klart. De äter inte på växterna, rensar allt möjligt annat skräp också, och är riktigt charmiga att titta på.

Kommentar

• M B
        • December 2007
        • 152

Ursprungligen postat av vitter
        Mina äpplen rensar superbra i karet, så jag rekommenderar dem helt klart. De äter inte på växterna, rensar allt möjligt annat skräp också, och är riktigt charmiga att titta på.
        Jag kan tyvärr inte hålla med. De jag hade åt på mina finbladiga växter som H. difformis.
        Mikael
        www.poecilia.org

Kommentar

• Dexter
          • December 2009
          • 984

Själv är jag jättenöjd med Zebrasnäckan. Vad jag har hört tar de fler sorters alger än vad Äppelsnäckan gör.
          /Dexter

75 liter mix, 220 liter mix

Kommentar

• hannesc
            • December 2009
            • 13085

jag har zebra,äppel o malyser. o det funkar kanon

Kommentar

• Hörnsten
              • January 2010
              • 123

Har goda erfarenheter av Zebrasnäcka.

Kommentar

• vickson
                • May 2010
                • 760

Tack för alla svar. Jag har på något konstigt sätt missat alla svar här och redan beställt posthorn. Men då vet jag inför framtiden.

Just det med äppel att de käkar finbladiga växter läste jag också nånstans medan andra säger att det gör de absoluuuuut inte. Nackdelen med zebra som jag hittat är att de lägger ägg "överallt" som lyser vitt och inget går att få bort. Men det kanske inte är några problem?

Kommentar

• Falconer
                  • November 2005
                  • 786

Hur får man lättast bort zebrasnäckans ägg?

Kommentar

• vitter
                    • August 2010
                    • 219

Tja, jag har inget finbladigt, så det är möjligt. Enda växtdelar jag sett dem käka på är annars sådana som platysarna redan haft sönder...

Kommentar

• hannesc
                      • December 2009
                      • 13085

öh mina zebror lägger inte ägg o inte mina äpple heller o de käkar inte upp finbladiga växter heller.

Kommentar

• danne0301
                        • July 2009
                        • 1128

Jag har 3 Zebra i 222L och får massvis med ägg. På alla rötter och alla stenar utan undantag.
                        Jag störde mig på dom i början men man vänjer sig, jag har inte försökt pilla själv med tydligen ska det vara besvärligt. Däremot är det inte så att det ökar utan någonting äter upp eller plockar bort äggen så det håller en ganska jämn nivå. Har aldrig knappt sett en zebra sitta på växtlighet dock..

Äpple har jag en ensam stackare, h*n tycker om växter men jag tror snarast h*n tar alger/skit på växterna. Men visst finns det flera olika äppelarter? En tar skit en tar grönt, typ..
                        Enbart innehavare av saltvatten för tillfället.

2 gånger 54L odlingsprojekt
                        540L Ormhuvudfisk som blev CA

Kommentar

• Jens A.
                          • March 2007
                          • 5026

Äpplen tar alger, men de är rätt slarviga. Så man behöver kanske typ fem st äpplen för att de skall äta lika mycket alger som en ancistrus/siames. Det finns olika arter - Pomacea bridgesii äter inte levande växter om det finns något annat att äta. P. canaliculata äter växter. Vanliga posthorn äter heller inte levande växter, medan jätteposthorn (Marisa) gör det.
                          Zebrasnäckor äter både vanliga alger och prickalger - ett av få djur som gör det. Men där har man de där äggen också...man får ta bort dem med nageln om inget annat funkar.
                          Earth first! We´ll screw up the other planets later!

Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

Kommentar

• Falconer
                            • November 2005
                            • 786

Kanske A. helena kan käka äggen eller? Dom är ju kannibaler...eller dom kanske rentav ger sig på vuxna zebrasnäckor?

Kommentar

• BengtO
                              • May 2005
                              • 216

Vet inga som rensar så bra som posthorn. De äter tom blågrönalger. Ett akvarie med posthorn och amanoräkor Kan inte innehålla alger,,,,
                              Om man inte övergöder dvs matar för mycket.

Kommentar

Arbetssätt...