bevara pansarmalsägg!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Marisch
    • June 2006
    • 370

    När kan man börja ge lite större mat, som cyklops och bosmider? Nån som vet? Mina största ser ut som föräldrarna fast i miniatyr, ca 12-15 mm långa.
    720 liter160 liter102 liter54 liter

    Kommentar

    • Lukasl
      • March 2009
      • 28

      Ser med glädje att ett par stycken har nämnt att de har fått lek av C. Sterbai. Har precis kommit igång med denna hobbyn igen efter 10 års "dvala" och har dragit igång ett 320 liters med 5 C. Sterbai och 4 Platy (Dottern fick välja fisk...)

      De har gått där i ett par veckor nu, men jag kan ju inte påstå att jag ser några lektendenser. Förr lyckades jag ju odla C. Aenus men då i artakvarium.

      Några tips på vad som kan trigga dem? Eller tror ni Platy kan vara romtjuvar så att jag borde låta dem gå i ett eget kar istället?

      Nåväl, så fantakstiskt rolig akvariehobbyn är nu, när Internet finns. När jag höll på senast fick man hålla tillgodo med Akvariets Lexikon och hoppas att man kunde få någon intressant ide av någon på månadens föreningsmöte... Här är man ju fast varje kväll...

      Kommentar

      • Lowa
        • February 2008
        • 595

        tja du kan ju tex ha i många många fler malar, fem st är lite för lite. har också hört att om man sänker temperaturen till sådär 18-20 så ska de börja leka
        180l Guldfisk
        220l clarias

        Kommentar

        • Lowa
          • February 2008
          • 595

          Ursprungligen postat av Marisch
          När kan man börja ge lite större mat, som cyklops och bosmider? Nån som vet? Mina största ser ut som föräldrarna fast i miniatyr, ca 12-15 mm långa.
          du lär nog märka när du kan d et. yngel brukar ju strunta i den mat som e för stort för dem. är nog bara att testa?
          180l Guldfisk
          220l clarias

          Kommentar

          • Lukasl
            • March 2009
            • 28

            Ursprungligen postat av Lowa
            tja du kan ju tex ha i många många fler malar, fem st är lite för lite. har också hört att om man sänker temperaturen till sådär 18-20 så ska de börja leka
            De hade tyvärr bara fem kvar i affären... (Fast 72:-/st så det kanske inte hade blivit så många fler ändå...) men borde det inte räcka med fem? Sänka temperaturen ska jag göra, inga problem eftersom det står i en sval (kall) källare.

            Kommentar

            • Lowa
              • February 2008
              • 595

              Ursprungligen postat av Lukasl
              De hade tyvärr bara fem kvar i affären... (Fast 72:-/st så det kanske inte hade blivit så många fler ändå...) men borde det inte räcka med fem? Sänka temperaturen ska jag göra, inga problem eftersom det står i en sval (kall) källare.
              jaha, ok. häromkring så är oftast pansarmalar i paketpris så..
              180l Guldfisk
              220l clarias

              Kommentar

              • Marisch
                • June 2006
                • 370

                Igår tog jag reda på ett nytt gäng ägg från metallpansarmalarna. Så där en 50-60 st. Hade lovat mig själv att inte ta reda på fler från dem på ett tag, har ju en massa yngel redan. Men jag kunde inte låta bli. Så "here we go again".

                Jag har egentligen väntat på att mina paleatus ska leka. Och det har de iofs gjort oxå men jag har inte hunnit med riktigt. Dessutom har jag bara en hona och tre hanar av dem så jag ska fylla på med några fler hade jag tänkt.
                720 liter160 liter102 liter54 liter

                Kommentar

                • solis
                  • July 2008
                  • 5064

                  Jag har väll ett 50 tal kvar tror att många åkte ut genom de små hålen första dagarna, två har jag hittat döda.
                  Av dom stora är det 4 kvar och dom ser friska och välmående ut får hoppas att dom överlever.
                  Det finns ingen anledning att se dom dåliga sidorna, dom är många nog ändå.
                  1 st 600 liter1 st 310 liter 1 st 310 liter pansarmalar, kampis, malar
                  100 liter, pansarmalsyngel och pansarmalar,
                  56 liters low-tech test, pansarmalar,körsbärsräkor o amanoräkor

                  Kommentar

                  • Marisch
                    • June 2006
                    • 370

                    Av min kvarvarande ca 30 yngel så har de fyra största fått flytta tbx till föräldrakaret nu. De har gått där några dagar och det ser ut att fungera bra. Hittar en och annan död i yngelburken ibland så vi får väl se hur många som tänker bli vuxna.
                    720 liter160 liter102 liter54 liter

                    Kommentar

                    • solis
                      • July 2008
                      • 5064

                      Det verkar lite svårt att lyckas få dom vuxna men någon gång ska man väll lära sig hur man ska göra för att dom ska överleva till vuxna individer.
                      Det är ju bara att prova sig fram med mat och vattenbyten, man lär sig ju av sina misstag.
                      Det finns ingen anledning att se dom dåliga sidorna, dom är många nog ändå.
                      1 st 600 liter1 st 310 liter 1 st 310 liter pansarmalar, kampis, malar
                      100 liter, pansarmalsyngel och pansarmalar,
                      56 liters low-tech test, pansarmalar,körsbärsräkor o amanoräkor

                      Kommentar

                      • Marisch
                        • June 2006
                        • 370

                        Förhoppningsvis så gör man det.
                        720 liter160 liter102 liter54 liter

                        Kommentar

                        • solis
                          • July 2008
                          • 5064

                          Mm, lycka till med dina nya ägg och dina små yngel
                          Det finns ingen anledning att se dom dåliga sidorna, dom är många nog ändå.
                          1 st 600 liter1 st 310 liter 1 st 310 liter pansarmalar, kampis, malar
                          100 liter, pansarmalsyngel och pansarmalar,
                          56 liters low-tech test, pansarmalar,körsbärsräkor o amanoräkor

                          Kommentar

                          • Marisch
                            • June 2006
                            • 370

                            Tack! Lycka till du oxå!
                            720 liter160 liter102 liter54 liter

                            Kommentar

                            • solis
                              • July 2008
                              • 5064

                              Tack och glöm inte uppdatera om hur det går
                              Det finns ingen anledning att se dom dåliga sidorna, dom är många nog ändå.
                              1 st 600 liter1 st 310 liter 1 st 310 liter pansarmalar, kampis, malar
                              100 liter, pansarmalsyngel och pansarmalar,
                              56 liters low-tech test, pansarmalar,körsbärsräkor o amanoräkor

                              Kommentar

                              • Marisch
                                • June 2006
                                • 370

                                Det ska jag absolut göra. Du med.
                                720 liter160 liter102 liter54 liter

                                Kommentar

                                Arbetssätt...