bevara pansarmalsägg!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • solis
    • July 2008
    • 5064

    Typiskt, var det av värmen eller slog du sönder den?
    Flyttade du äggen eller försvann dom?
    Det finns ingen anledning att se dom dåliga sidorna, dom är många nog ändå.
    1 st 600 liter1 st 310 liter 1 st 310 liter pansarmalar, kampis, malar
    100 liter, pansarmalsyngel och pansarmalar,
    56 liters low-tech test, pansarmalar,körsbärsräkor o amanoräkor

    Kommentar

    • Lowa
      • February 2008
      • 595

      Ursprungligen postat av solis
      Typiskt, var det av värmen eller slog du sönder den?
      Flyttade du äggen eller försvann dom?
      den jag hade sönder var genom att sladden gled ur handen å den åkte i golvet :P
      De ca 18 ägg ja hitta flyttade ja till en plastburk:P
      180l Guldfisk
      220l clarias

      Kommentar

      • solis
        • July 2008
        • 5064

        Klicka på bilden för större version

Namn: P1020055.jpg
Visningar: 1
Storlek: 93,0 KB
ID: 2105491
        Här är vad det blev av mina ägg runt 70-80 st metall pansarmalar väldigt svårt att räkna, igår var det över 100 st men många har åkt ut genom hålen i botten som jag inte hade satt för.
        Får se hur många som överlever denna gången.
        Lycka till med dina.
        Det finns ingen anledning att se dom dåliga sidorna, dom är många nog ändå.
        1 st 600 liter1 st 310 liter 1 st 310 liter pansarmalar, kampis, malar
        100 liter, pansarmalsyngel och pansarmalar,
        56 liters low-tech test, pansarmalar,körsbärsräkor o amanoräkor

        Kommentar

        • Marisch
          • June 2006
          • 370

          Ursprungligen postat av solis
          [ATTACH]17888[/ATTACH]
          Här är vad det blev av mina ägg runt 70-80 st metall pansarmalar väldigt svårt att räkna, igår var det över 100 st men många har åkt ut genom hålen i botten som jag inte hade satt för.
          Får se hur många som överlever denna gången.
          Lycka till med dina.
          Ja det blev ju en hel hög. Vad roligt! Hoppas du har bättre tur den här gången som sagt.

          Här har det inte dött av några mer nu på ett tag. Så jag håller tummarna att de får fortsätta att växa på sig.
          720 liter160 liter102 liter54 liter

          Kommentar

          • solis
            • July 2008
            • 5064

            Lycka till me dina, det var roligt att höra att dom överlever.
            Ska försöka byta lite vatten var eller varannan dag istället för två ggr per vecka och se om det blir bättre,men inte rensa filtren så ofta som jag bytar vatten.I själva 38 liters yngelkaret.
            Och så får dom mat 3 gånger per dag istället för 2,dom är ju iallefall yngel både pansarna och guppyna och platy och molly, kanske dom behöver oftare men inte så mycket då.
            Det är bara att prova och se.
            Det finns ingen anledning att se dom dåliga sidorna, dom är många nog ändå.
            1 st 600 liter1 st 310 liter 1 st 310 liter pansarmalar, kampis, malar
            100 liter, pansarmalsyngel och pansarmalar,
            56 liters low-tech test, pansarmalar,körsbärsräkor o amanoräkor

            Kommentar

            • Marisch
              • June 2006
              • 370

              Eftersom mina går i en bytta utan filter, endast luftpump, så byter jag vatten varje dag med ca 50-75%. Jag ger mina mat tre ggr/dag.

              Lycka till nu! Och lova att du berättar hur det går i fortsättningen. Alltid intressant.
              720 liter160 liter102 liter54 liter

              Kommentar

              • solis
                • July 2008
                • 5064

                Det ska jag göra,det har ivarjefall inte dött någon av dom äldre pansarmals ynglena på två dagar så där är 5 kvar av dom, hoppas att trenden har vänt
                Det finns ingen anledning att se dom dåliga sidorna, dom är många nog ändå.
                1 st 600 liter1 st 310 liter 1 st 310 liter pansarmalar, kampis, malar
                100 liter, pansarmalsyngel och pansarmalar,
                56 liters low-tech test, pansarmalar,körsbärsräkor o amanoräkor

                Kommentar

                • solis
                  • July 2008
                  • 5064

                  [ATTACH]17967[/ATTACH]
                  2 dagar gammla yngel
                  [ATTACH]17968[/ATTACH]
                  En från förra kullen och alla 5 lever än.
                  Det finns ingen anledning att se dom dåliga sidorna, dom är många nog ändå.
                  1 st 600 liter1 st 310 liter 1 st 310 liter pansarmalar, kampis, malar
                  100 liter, pansarmalsyngel och pansarmalar,
                  56 liters low-tech test, pansarmalar,körsbärsräkor o amanoräkor

                  Kommentar

                  • Marisch
                    • June 2006
                    • 370

                    Hur gammal är den på bild 2? Skönt att inga fler dött. Jag har inte heller hittat några fler döda. Sitter och funderar på hur stora de måste bli innan jag törs släppa ner dem i samma akvarium som mina scalareyngel som är ca 1 cm höga.

                    Vissa av mina corydorasyngel börjar definitivt att se ut som miniatyrmalar nu.
                    720 liter160 liter102 liter54 liter

                    Kommentar

                    • tummen
                      • March 2005
                      • 5199

                      Ursprungligen postat av viktor333
                      hur gör jag för att ta hand om pansarmalsägg? måste jag flytta dom?
                      Jag lägger äggen (just nu C.sterbai) i en tät håv som hänger uppe i ytan av akvariet (vit som inte släpper igenom ynglen men som gör att vattnet strömmar igenom) där i matar jag med micromask och artemianauplier(frysta från Åleds). Håven är så pass tät att artemianauplierna ligger kvar, men om man stöter till den åker de igenom, och mina endlers kan "noppa" ut mat från håven också. Romkorn och yngel har sällskap av flera små sniglar och en WP-räka (liten) som städar håven från gojs, inklusive gamla äggskal. De rör inte yngel.

                      Jag var på besök hos http://www.akvarietrivsel.se/ för flera år sedan och han använde den här metoden med stor framgång, fast utan sniglar och räka i håven förståss. Det rekommenderas varmt.
                      Thomas "tummen" Wallén

                      Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

                      Kommentar

                      • Marisch
                        • June 2006
                        • 370

                        Ursprungligen postat av tummen
                        Jag lägger äggen (just nu C.sterbai) i en tät håv som hänger uppe i ytan av akvariet (vit som inte släpper igenom ynglen men som gör att vattnet strömmar igenom) där i matar jag med micromask och artemianauplier(frysta från Åleds). Håven är så pass tät att artemianauplierna ligger kvar, men om man stöter till den åker de igenom, och mina endlers kan "noppa" ut mat från håven också. Romkorn och yngel har sällskap av flera små sniglar och en WP-räka (liten) som städar håven från gojs, inklusive gamla äggskal. De rör inte yngel.

                        Jag var på besök hos http://www.akvarietrivsel.se/ för flera år sedan och han använde den här metoden med stor framgång, fast utan sniglar och räka i håven förståss. Det rekommenderas varmt.
                        Vilken bra idé. Det blir ju en hel del gegga som ynglen inte äter upp. Vad är det för sniglar du haft i då? Kunde kanske vara en bra idé till min lilla yngelbytta oxå.
                        720 liter160 liter102 liter54 liter

                        Kommentar

                        • tummen
                          • March 2005
                          • 5199

                          Ursprungligen postat av solis
                          Ja nuplier är frysfoder, vet ej hur cyklops är aldrig haft det men jag undrar om inte dafnier(frysfoder) är lika smått som nauplier ialla fall.
                          Cyklops är också smått, men inte lika litet som artemianauplier (a.nauplier kan kläckas fram från ägg också, lite dyrt och ibland krångligt men ett superbra foder) om man köper dafnier skall det vara den minsta varianten, men även det kan vara för stort just i början.
                          Att odla micromsk är också ett billigt och bra alternativ.
                          Thomas "tummen" Wallén

                          Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

                          Kommentar

                          • drd
                            • March 2004
                            • 5586

                            Jag har inte tagit ut några ägg på flera veckor nu och dom som går nu som jag plocka för en månad sen är över 1 cm stora nu och ser verkligen ut som små minipansarmalar här.
                            SKa snart flytta dom till ett eget 70 liters kar med inkört filter.
                            Dom får levande artemia och fryst nykläckt artemia än.
                            Ska snart mata dom med krossat tetra diskus granulat.
                            ________________________________________________

                            Matte med fina och kort på Min Zoon och mitt Zoopet Galleri

                            Kommentar

                            • solis
                              • July 2008
                              • 5064

                              [quote=solis;1255224]Klicka på bilden för större version

Namn: P1010496.jpg
Visningar: 1
Storlek: 71,4 KB
ID: 2105067Här är mina några dagar gamla, ynglen under är ca 1½ cm.

                              Marisch detta var inskickat 2009-02-08 och något av dom ynglen är det på den undre bilden så ca 1 månad.
                              Det finns ingen anledning att se dom dåliga sidorna, dom är många nog ändå.
                              1 st 600 liter1 st 310 liter 1 st 310 liter pansarmalar, kampis, malar
                              100 liter, pansarmalsyngel och pansarmalar,
                              56 liters low-tech test, pansarmalar,körsbärsräkor o amanoräkor

                              Kommentar

                              • drd
                                • March 2004
                                • 5586

                                Jo dom e nog nästan en cm redan som små "larver" men nu så e dom små minimalar istället och dom har växt på höjden och så har dom ju föräldrarnas utseende bara att dom e små så kanske mina e 12-13 mm istället eller till o me 15 mm nån
                                ________________________________________________

                                Matte med fina och kort på Min Zoon och mitt Zoopet Galleri

                                Kommentar

                                Arbetssätt...