Skicka ciklidägg

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • firefox75
    • April 2007
    • 1806

    #16
    Snålhet???

    Ursprungligen postat av daniel_i_malmö
    Om du verkligen planerar att skicka ciklidägg för att spara pengar så tror jag att detta är ett utmärkt exempel på hur snålheten bedrar visheten. Jag tänker inte ens önska dig lycka till utan hoppas bara att ynglena inte hinner kläckas innan de dör.

    Visst att det är billigare men jag tycker inte det är av snålhet jag skickar det.
    Vill helt enkelt testa om det går...
    Anledningen till det är att om jag exempelvis skulle skicka något utomlands och jag vet att äggen klarar sig ett bra tag och den som får dem kanske bara får upp 4st levande yngel av 100ägg så ser jag det som ett test.
    Detta resulterar i att man då kan skicka ägg som kanske kläcks efter några dygn och att köparen sen kan dra upp de yngel som överlevt.

    Men som sagt var...det är bara ett test...
    All frakt kommer gå med DHL har jag bestämt efter samtal nyss.
    Föraren kommer ha frigolitlåda och äggen framme hos sig.
    Även så kommer äggen ligga i en påse i frigolitlådan med fiskarna istället för att vara separat.
    Frånvarande nu mera men här ibland.

    Kommentar

    • Sultanen
      • January 2008
      • 2457

      #17
      Ett pilotprojekt helt enkelt, learning by doing
      300L Räkkar
      400L Växtakvarium
      220L Saltvatten - Under uppstart
      Intresserad av räkor? www.RedBee.se

      Kommentar

      • firefox75
        • April 2007
        • 1806

        #18
        Jepps.
        Pilot projekt i all ära.
        Ska faktiskt testa att skicka ägg av zebracikliden till en vän i england och ska nu också se hur posten förhåller sig att man skickar.
        Utöver de jag ska skicka idag.
        Även andra transportsätt ska kollas upp.
        Frånvarande nu mera men här ibland.

        Kommentar

        • eriahl
          • April 2004
          • 5681

          #19
          Vet inte alls men vad händer med rommen när den virvlar omkring mot varandra i påsen. Kan dom skadas av det? Sen är det ju lätt för en chaufför att säga att dom får vara framme hos honom/henne.
          "Jag känner mig som en guldfisk som tittar ut på en ny värld" DOCTOR WHO

          Kommentar

          • Azur
            • March 2003
            • 12946

            #20
            Det finns protokoll & metoder för att skicka fiskägg (laxägg skickas runt hela världen), och det vore fantastiskt bra för hobbyn om nån kunde ta fram protokoll & metoder för att skicka ciklidägg... Men tills nån gör det måste jag hålla med övriga: de här äggen har liten chans att komma fram levande. Ägg tål inte att skakas om, ciklidägg tål inte kyla och är känsliga för bakterier, ammonium, och förhöjda CO2 nivåer, och det är stor risk för syrebrist.

            Jag försökte kolla om nån tagit fram metoder för att transportera Tilapia-ägg, men hittar ingenting (och laxmetoderna är inte tillämpliga på ciklider, t.ex. kyls äggen till 0 C).
            Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

            Kommentar

            • firefox75
              • April 2007
              • 1806

              #21
              Gahhh....0c på lax ägg...ska jag komma ihåg nu när mina lax ägg är på G att kläckas för vidare transport till laxodlingen.

              Jag kommer asså skicka äggen på det leksubstrat de blivit placerade på.
              Sten, rot, blad...kanske inte pumpen om de skulle lägga några där...och akvarieruta blir nog inte heller skickat...men...
              Den sändelsen jag ska skicka till england kommer vara i en påse med den lilla biten skifferplatta zebran lade sin rom på och dessutom så kommer jag även dumpa ner lite hornsäv som ska försörja med lite syre och som även fungerar renande.

              Menar att om en fisk i en påse med tidningspapper runt kan i gynsammafall klara sig i nästan 48timmar utan extra syre så borde väl ägg klara sig längre eftersom de inte är fullt lika beroende av syre som fisken är.
              Misstänker dock att kläckningen kan vara ett problem...dvs vad händer om ägge kläcks innan leveransen är framme?
              Kan man sänka temperaturen en aningens för att hindra snabb kläckning?(ju högre temp desto fortare brukar ju kläckningen gå).
              Givetvis så tillsatte jag lite aquavital(motstress) innan leverans.
              Frånvarande nu mera men här ibland.

              Kommentar

              • eriahl
                • April 2004
                • 5681

                #22
                Hur har du laxrommen? Är det matfisk dom ska bli eller släppas ut.
                "Jag känner mig som en guldfisk som tittar ut på en ny värld" DOCTOR WHO

                Kommentar

                • firefox75
                  • April 2007
                  • 1806

                  #23
                  Laxrommen

                  Ursprungligen postat av eriahl
                  Hur har du laxrommen? Är det matfisk dom ska bli eller släppas ut.
                  Är i syresatta aluminium tankar med 12gradig vattengenomföring(tankarna är på 500liter cirka. Första gången jag försöker mig på något sådant.
                  Troligtvis så blir det sista gången...jag köper annars smålt för att placera i odlingen.
                  De ska bli matfisk så småningom...de ska ut i kassen som smålt.

                  Så rommen kommer från Dalälven från deras odling där de kramade ur honan och hanen.
                  Annars köper jag oftast smålt för att kunna mata upp och sen röka eller sälja färskt

                  Tog in 20talet ägg för att testa och placerade i ett akvarium.
                  Dock så har jag högre temp än i aluminiumtankarna så jag får väl se om det blir någe av kläckningen.
                  Är ett expriment jag håller på med för att se om jag kan ha några laxar i ett 1025liters akvarium på landet.
                  Frånvarande nu mera men här ibland.

                  Kommentar

                  • eriahl
                    • April 2004
                    • 5681

                    #24
                    Att du har så stora burkar istf mindre backar sas. Kläcks tidigt i den värmen då. Menar du att odlingen tar emot ev laxyngel tillbaka? Ynglen behöver du inte ha 0gr till. Jo risken för värmen finns ju i akvariet om ingen kylare tex. Hur länge har du köpt rom/smolt från den odlingen?
                    Senast redigerad av eriahl; 07 March 2008, 15:20.
                    "Jag känner mig som en guldfisk som tittar ut på en ny värld" DOCTOR WHO

                    Kommentar

                    • firefox75
                      • April 2007
                      • 1806

                      #25
                      Första gången jag beställt med farsans hjälp laxrom utöver det smålt vi plockat hem till kassen.
                      Ynglena kommer ej gå i 0gr utan de har cirka 14gr iallafall i akvariet.
                      I burkarna så har vi 12gr...de laxyngel som kläcks kommer att gå i egen kasse sen.
                      Frånvarande nu mera men här ibland.

                      Kommentar

                      • Azur
                        • March 2003
                        • 12946

                        #26
                        Äggen kyls bara för att hålla sig bättre under transport, pga att metabolismen saktas ned; det är inte en lämplig kläcknings eller uppfödningstemperatur. Så kan man nog knappast göra med ciklidägg, tyvärr.
                        Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

                        Kommentar

                        • eriahl
                          • April 2004
                          • 5681

                          #27
                          Tänkte på temp vid transport av ynglen. Den tempen växer dom bra vid. Vem vet. Kanske något av dina romkorn
                          Bifogade filer
                          Senast redigerad av eriahl; 07 March 2008, 15:55.
                          "Jag känner mig som en guldfisk som tittar ut på en ny värld" DOCTOR WHO

                          Kommentar

                          • JeBoro

                            #28
                            Tänkte bara kolla du sa att du skulle skicka med posten. Det enda jag kan tänka mig i så fall är som expresspaket. Har själv jobbat på poståkeriet innan i tre år och med den pakethanteringen som är på postens terminaler är det bara att glömma att skicka både fisk och ägg. Det paketet kommer till 110% att bli mosat. Och med posten går det inte att be nån att ha det i framsätet. Ett paket på posten från A till B byter lastbil minst fem sex gånger, inom sverige. Expresspaket med men dom paketen genomgår inte samma brutala hantering, och dom paketen kan inte vara inne hos föraren heller för dom är inlåsta i en värdebur/transport.
                            Ville bara att du skulle veta. Tror inte att det är en bra idé

                            Kommentar

                            • Guy Palm
                              • March 2002
                              • 5720

                              #29
                              När kommer första rapporten om ditt försök att skicka ciklidägg ?
                              Guy
                              ,Poecilia,SKS,GOC,

                              Kommentar

                              • firefox75
                                • April 2007
                                • 1806

                                #30
                                Gick bra...tog tre dagar att skicka till polaren...äggen har kläckts och utav 20 befruktade ägg så kläcktes 17 till yngel och han har idag 15 frisimmande
                                Dock så hade jag nog embalerat/isolerat dåligt för temperaturen hade sjunkit från de 28graderna jag mätte till 21grader...men det var ingen fara med äggen.
                                Väntar fortfarande på bra leverans sätt till england...så gällande det får jag återkomma.
                                Frånvarande nu mera men här ibland.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...