Fjärilsciklider-Para ut sig

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Sultanen
    • January 2008
    • 2457

    #31
    Tempen i karet är nu 28.1-28.2 grader, skall köpa riktigt PH test imorgon. Någon som har tips på hur man skall sänka PH värdet i karet? misstänker att det skulle gynna dem att ha ett PH på kring 6, i dagsläget är det neutralt eller lite över.
    300L Räkkar
    400L Växtakvarium
    220L Saltvatten - Under uppstart
    Intresserad av räkor? www.RedBee.se

    Kommentar

    • Albinfiskare
      • November 2007
      • 1399

      #32
      Ursprungligen postat av Sultanen
      Tempen i karet är nu 28.1-28.2 grader, skall köpa riktigt PH test imorgon. Någon som har tips på hur man skall sänka PH värdet i karet? misstänker att det skulle gynna dem att ha ett PH på kring 6, i dagsläget är det neutralt eller lite över.
      ja, pH ska ligga runt 6 för att äggen inte skall mögla har jag för mig,

      jag hade lagt ngt torvgranulat i filtret. Annars måste du pilla med pH-minus preparat, men har det kanske funkar eftersom du ett så litet kar, har aldrig prövat men det är väl bara att läsa på förpackningen..

      Kommentar

      • Albinfiskare
        • November 2007
        • 1399

        #33


        inte jättebilligt...

        Kommentar

        • Sultanen
          • January 2008
          • 2457

          #34
          Funderar på en mindre mäskanläggning istället, inte en massa kemiska preparat i mitt kar inte
          300L Räkkar
          400L Växtakvarium
          220L Saltvatten - Under uppstart
          Intresserad av räkor? www.RedBee.se

          Kommentar

          • Albinfiskare
            • November 2007
            • 1399

            #35
            Ursprungligen postat av Sultanen
            Funderar på en mindre mäskanläggning istället, inte en massa kemiska preparat i mitt kar inte
            är det som en typ Low-tech version av "co2" anläggning?

            Kommentar

            • Sultanen
              • January 2008
              • 2457

              #36
              Japp, sök på "mäsk" här på forumet så får du upp en del träffar, det är betydligt mera jobb med en mäsk anläggning, men billigare och man får en chans att testa på co2 tillförsel innan man köper sig en riktig anläggning
              300L Räkkar
              400L Växtakvarium
              220L Saltvatten - Under uppstart
              Intresserad av räkor? www.RedBee.se

              Kommentar

              • Albinfiskare
                • November 2007
                • 1399

                #37
                Ursprungligen postat av Sultanen
                Japp, sök på "mäsk" här på forumet så får du upp en del träffar, det är betydligt mera jobb med en mäsk anläggning, men billigare och man får en chans att testa på co2 tillförsel innan man köper sig en riktig anläggning
                har kollat lite guider nu! ska lätt testa det i mitt 240L !

                Kommentar

                • Sultanen
                  • January 2008
                  • 2457

                  #38
                  Tror att jag skall ge mig på att skaffa mig ett riktigt par istället för att försöka mixtra med vattenvärden för att se om de blir sugna, skall börja med mäsk ändå men för växternas skull.

                  Var inne och snackade med akvarieaffären idag, han tar in 8 fjärilar åt mig, jag låter dem para ut sig och lämnar tillbaka de jag inte har plats för, perfekt tycker jag

                  Tänkte nog köra på den här nissens tips
                  Discover the latest breaking news in the U.S. and around the world — politics, weather, entertainment, lifestyle, finance, sports and much more.


                  I alla fall till viss del=)
                  300L Räkkar
                  400L Växtakvarium
                  220L Saltvatten - Under uppstart
                  Intresserad av räkor? www.RedBee.se

                  Kommentar

                  • Albinfiskare
                    • November 2007
                    • 1399

                    #39
                    Ursprungligen postat av Sultanen
                    Tror att jag skall ge mig på att skaffa mig ett riktigt par istället för att försöka mixtra med vattenvärden för att se om de blir sugna, skall börja med mäsk ändå men för växternas skull.

                    Var inne och snackade med akvarieaffären idag, han tar in 8 fjärilar åt mig, jag låter dem para ut sig och lämnar tillbaka de jag inte har plats för, perfekt tycker jag

                    Tänkte nog köra på den här nissens tips
                    Discover the latest breaking news in the U.S. and around the world — politics, weather, entertainment, lifestyle, finance, sports and much more.


                    I alla fall till viss del=)
                    riktigt nice om de är så snälla!

                    Kommentar

                    • Sultanen
                      • January 2008
                      • 2457

                      #40
                      Visst är det, kan ju hoppas på att han får hem dem på tisdag, han beställer alltid på måndagar men det är ju inte säkert att grossisten har dem inne, VF fjärilar i mindre storlek är tydligen inte samma åtgång på som vanliga=)
                      300L Räkkar
                      400L Växtakvarium
                      220L Saltvatten - Under uppstart
                      Intresserad av räkor? www.RedBee.se

                      Kommentar

                      • Albinfiskare
                        • November 2007
                        • 1399

                        #41
                        Ursprungligen postat av Sultanen
                        Visst är det, kan ju hoppas på att han får hem dem på tisdag, han beställer alltid på måndagar men det är ju inte säkert att grossisten har dem inne, VF fjärilar i mindre storlek är tydligen inte samma åtgång på som vanliga=)
                        oj.. 8 st VF det låter inte billigt..

                        Håll oss uppdaterade om hur det går!

                        Kommentar

                        • Sultanen
                          • January 2008
                          • 2457

                          #42
                          Det skall jag göra
                          Hoppas det dröjer ett par veckor innan han får hem fjärilarna, har nämligen beställt bestämt mig för att köpa en begagnad 'Omvänd Osmos' anläggning, tänker försöka uppnå optimala förhållanden för lek Har allt för hårt vatten här hemma vilket tyvärr lär påverka dem en del, men RO vatten har 0 i hårdhet så det går att blanda ut till vad man nu suktar efter.

                          Min Co2 mäskanläggning är i full gång med att pumpa ut Co2 bubblor, nu gör den det dock endast i en glasburk, men det fungerar! Inga läckor! Skall försöka få in den i 60l karet imorgon, med ett innerfilter och syresten för att slå sönder bubblorna Får se om jag hinner detta bara, håller på med att få igång två små växtkar hos en kompis, 7 resp 40l, byggt armaturer idag, 2*5w till 7l karet och 2*15w till 40l, skall nog gå vägen, men ännu mera kletande med silicon till mäsk där med
                          300L Räkkar
                          400L Växtakvarium
                          220L Saltvatten - Under uppstart
                          Intresserad av räkor? www.RedBee.se

                          Kommentar

                          Arbetssätt...