Fjärilsciklider-Para ut sig

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Sultanen
    • January 2008
    • 2457

    #16
    Vad är tydliga tecken på att de har parat ut sig, att de håller ihop, eller är det någonting annat man skall titta på? Det är nämligen så att mina fjärilar fortfarande inte parat ut sig, vad jag kan se...
    Har fortfarande kvar de siamesiska algätarna, men de skall ut imorgon, har introducerat en del vanliga akvariesnäckor istället.
    Kan man trigga igång dem på något sätt? Man kan ju alltid chansa och ta ut två fjärilar och endast ha 1+1 kvar, eller kanske ta ut en hanne och ha 1+2 kvar?
    Snälla, kom med förslag, just nu händer ingenting, kanske de inte har acklimatiserat sig ännu?
    Möblerade om i karet för någon dag sedan, vet inte om det kan trigga dem på något sätt?
    300L Räkkar
    400L Växtakvarium
    220L Saltvatten - Under uppstart
    Intresserad av räkor? www.RedBee.se

    Kommentar

    • Sultanen
      • January 2008
      • 2457

      #17
      Har noterat att en av hanarna oftare "jagar"(skjutsar iväg den lite men ingen jakt direkt) och gör nästan aldrig detta på den andra honan.
      Hjälp mig tolka/förstå!
      300L Räkkar
      400L Växtakvarium
      220L Saltvatten - Under uppstart
      Intresserad av räkor? www.RedBee.se

      Kommentar

      • Albinfiskare
        • November 2007
        • 1399

        #18
        hej hallå, tänkte bara addera lite nya erfarenheter av de små fjärilarna!

        två av mina har dött 1hane och 1 hona, och när jag flyttade över firrarna till ett 240L tänkte jag att investera i ngra nya inte var en dum ide, så jag åkte iväg till en akvarieaffär och köpte 1+2 st,

        Vilken SKILLNAD säger jag bara, de gamla jag köpte i kristianstad är hälften så tjocka och färgglada, och en annan skillnad var att direkt när jag släppte ned de nya i karet så började en hane och en hona gräva i en hörna

        den gamla hanen försökte tapper tuppa sig mot den nya men förlorade snabbt och simmar skamsen mest hela tiden nu, till och med de nya honorna jagar honom.

        så var man köper sina fjärilar gör stor skillnad, så köp inte om de ser klena ut!

        Kommentar

        • Sultanen
          • January 2008
          • 2457

          #19
          Albinfiskare: Grattis! Har också läst att det är väldig skillnad på vilken stam det är man får fjärilarna ifrån, mina är dock viltfångade så det bör inte vara lika avgörande där.

          Kamerabatterierna gav upp efter två bilder, skall försöka få upp bilder på var och en av dem. Samt någon film kanske. Behöver hjälp med könsbestämning tror jag.

          Två av dem, den störta fisken som jag är säker på att det är en hane(har utmärkande strålfenor) och en av honorna(är rätt så säker på att det är en hona) har färgat ut mycket bättre än de övriga två i karet. De simmar med fenorna ihopdragna och ser inte specellt glada ut men till skillnad ifrån de andra så simmar dessa ihop mycket oftare än de som färgat ut, vet inte om det beror på att de känner sig utmobbade?

          Mycket pladder, känner att jag inte vet hur jag skall göra, skall jag avlägsna två av fjärilarna, om ja, vilka?

          Kommer upp bilder om ett tag, hade uppskattat om någon kunde vägleda mig
          300L Räkkar
          400L Växtakvarium
          220L Saltvatten - Under uppstart
          Intresserad av räkor? www.RedBee.se

          Kommentar

          • Sultanen
            • January 2008
            • 2457

            #20
            Nu får vi ser hur det går, har avlägsnatde två "svagare" individerna och även de siamesiska algätarna, de går nu i en hammarplast box på 40-50l

            Vi får se hur det hela går nu, var ett rent helvete att få tag i dem med alla växter som var i karet, fick ta ut en del för att komma åt dem och det var ändå inte lätt, tror de blev väldigt stressade, hoppas det inte gjorde någon skada på dem
            300L Räkkar
            400L Växtakvarium
            220L Saltvatten - Under uppstart
            Intresserad av räkor? www.RedBee.se

            Kommentar

            • Albinfiskare
              • November 2007
              • 1399

              #21
              Fjärilar

              Liten update om mina 3 nya fjärilar.

              två av dem har börjat gräva i sanden och putsa en sten, men sen har de inte kommit längre de har hållt på så ända sedan jag fick dem i lördags^^

              paret är så söta när de "rammar" bort grusen, de liksom tar sats och prejar bort typ 6 gruskorn:P

              sen anfaller de en när man stoppar ned handen i karet^^

              Kommentar

              • Sultanen
                • January 2008
                • 2457

                #22
                Härligt att höra, de verkar ju trivas toppenfint!
                300L Räkkar
                400L Växtakvarium
                220L Saltvatten - Under uppstart
                Intresserad av räkor? www.RedBee.se

                Kommentar

                • Albinfiskare
                  • November 2007
                  • 1399

                  #23
                  Ursprungligen postat av Sultanen
                  Härligt att höra, de verkar ju trivas toppenfint!
                  mm det är riktigt kul fast hanen verkar vara lite slö för han jagar inte bort den andra honan när denna närmar sig "lekplatsen"

                  dessutom så verkar det som att honan i paret vill lägga rommen på en sten, medans hanen vill lägga den i en grop^^

                  Kommentar

                  • Sultanen
                    • January 2008
                    • 2457

                    #24
                    Var glad att de vill lägga rom, det känns som om jag se i stjärnorna efter det..
                    300L Räkkar
                    400L Växtakvarium
                    220L Saltvatten - Under uppstart
                    Intresserad av räkor? www.RedBee.se

                    Kommentar

                    • Albinfiskare
                      • November 2007
                      • 1399

                      #25
                      Ursprungligen postat av Sultanen
                      Var glad att de vill lägga rom, det känns som om jag se i stjärnorna efter det..
                      om mina nu lägger rom dvs

                      men hur ser dina ut? form,färg osv?

                      Kommentar

                      • Sultanen
                        • January 2008
                        • 2457

                        #26
                        Skall försöka få någon vettig bild när jag hinner, skall jobba helgnatt(12h pass) nu fre-mån så det får nog bli till veckan då=)
                        300L Räkkar
                        400L Växtakvarium
                        220L Saltvatten - Under uppstart
                        Intresserad av räkor? www.RedBee.se

                        Kommentar

                        • Albinfiskare
                          • November 2007
                          • 1399

                          #27
                          Ursprungligen postat av Sultanen
                          Skall försöka få någon vettig bild när jag hinner, skall jobba helgnatt(12h pass) nu fre-mån så det får nog bli till veckan då=)
                          uppdatering, mina har inte ngn rom än...

                          Kommentar

                          • Sultanen
                            • January 2008
                            • 2457

                            #28
                            Aj då, synd!

                            Efter att jag jagat rätt på algätarna och de två mindre utfärgade fjärilarna i karet så blev de kvarvarande väldigt skygga, satte upp två små handdukar kring karet och lät det stå så i kring en vecka, tog bort dem nu imorse när jag kom hem. De verkar redan trivas bättre, spände ut fenorna och kikade fram på mig
                            300L Räkkar
                            400L Växtakvarium
                            220L Saltvatten - Under uppstart
                            Intresserad av räkor? www.RedBee.se

                            Kommentar

                            • Albinfiskare
                              • November 2007
                              • 1399

                              #29
                              Ursprungligen postat av Sultanen
                              Aj då, synd!

                              Efter att jag jagat rätt på algätarna och de två mindre utfärgade fjärilarna i karet så blev de kvarvarande väldigt skygga, satte upp två små handdukar kring karet och lät det stå så i kring en vecka, tog bort dem nu imorse när jag kom hem. De verkar redan trivas bättre, spände ut fenorna och kikade fram på mig
                              låter ju bra! se till att ha släta stenar och växter med stora blad och sen ska du nog ha upp tempen på runt 28-29 grader och försöka få ned pH till runt 6 lr iaf under 7, försöker sj uppnå detta i mitt kar nu

                              Kommentar

                              • Sultanen
                                • January 2008
                                • 2457

                                #30
                                Jo, tempen skall upp en liten bit, men att sänka PHt, kruxigt värre det... Torv vill jag inte använda.
                                300L Räkkar
                                400L Växtakvarium
                                220L Saltvatten - Under uppstart
                                Intresserad av räkor? www.RedBee.se

                                Kommentar

                                Arbetssätt...