Papegojciklid död

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48148

    #31
    Ursprungligen postat av firefox75
    Linje avel på redan sönder korsade arter...menar jag...i det stadiet papegoj blev till så var ju inte linjeavel någe bra eller hur kjell..
    Jag VET inget om hur denna art har odlats fram och vad jag vet så finns det bara en massa spekulationer i ämnet. Du får väl i så fall lägga fram bevis för att det skulle vara så som du säger.
    Linjeavel bygger väl förövrigt som jag skrev ovan just på att få bort deformationer från inavel så det kan väl bara vara positivt.
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • danneregner
      • October 2006
      • 1347

      #32
      papegojfisk e inte den sortens fisk jag gillar, och därför har jag den inte. men om man håller den med andra medelstora ciklider och inte massa små tetror och sånt (för då blir den ett monster) kan den va ganska snygg. säker att fisken inte va mobbad? skulle va ganska trovärdigt för den e så stor och rund (som en slöjskärt nästan) simmar den lite klumpigt och blir lätt mobbad
      Diskus

      Kommentar

      • Shepard

        • March 2003
        • 13992

        #33
        Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
        Linjeavel bygger väl förövrigt som jag skrev ovan just på att få bort deformationer från inavel så det kan väl bara vara positivt.
        Och på vilket sätt har man fått bort deformationer från papegojcikliden? Hela fisken är ju en enda stor deformation Att den är deformerad är ju just hela grejen med papegojcikliden, en icke deformerad papegojciklid skulle inte kallas papegojciklid, utan förmodligen Amphilophus labiatus eller A. citrinellum.
        "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
        Min profil
        Mitt galleri

        Kommentar

        • Guest

          #34
          Vi kan bara spekulera hur den asiatiska papegojcikliden kom till. Visst finns det odlingsformer av den också som tex KKP och Bonsai.
          Alla säger att de har fått ägg på sina papegojciklider och det tror jag på men vad händer sen, jag har då aldrig sätt en bild på yngel från två "renrasiga" papegojciklider.

          Var skall vi dra gränsen? Det går inte säger jag vi har för många arter i handeln som är korsningar/hybrider, urvalsodlade färgvarianter så snart har vi inte en ända affär kvar för jag tror nog att mer en 70% av all fisk som säljs är korsningar och färgvarianter och alla vet att sälja fisk blir man inte miljonär på.

          Jag bojkottar dock denna skapelse men folk får hålla den om de vill tycker jag.

          Kommentar

          • Kjell Fohrman
            Administrator

            • December 2001
            • 48148

            #35
            Ursprungligen postat av Micke_A
            Och på vilket sätt har man fått bort deformationer från papegojcikliden? Hela fisken är ju en enda stor deformation Att den är deformerad är ju just hela grejen med papegojcikliden, en icke deformerad papegojciklid skulle inte kallas papegojciklid, utan förmodligen Amphilophus labiatus eller A. citrinellum.
            Deformationer som gör att den dör. I övrigt är det väl deformationer som ligger i linje med det som "skaparen" var ute efter.
            För övrigt är ju alla katter och hund -"arter" också deformationer om man utgår från ursprungsformen.

            Jag väljer också bort papegojciklid eftersom jag inte gillar den, men det har som sagt mer med min smak att göra och den vill jag inte pådyvla andra.
            Rent generellt föredrar jag naturformer
            Akvaristiska hälsningar
            Kjell
            Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
            Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

            Kommentar

            • Shepard

              • March 2003
              • 13992

              #36
              Ja, naturformer slår alltid alla mer eller mindre omöjliga odlingsformer i skönhet.
              "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
              Min profil
              Mitt galleri

              Kommentar

              • Guest

                #37
                Ursprungligen postat av Micke_A
                Att den är deformerad är ju just hela grejen med papegojcikliden, en icke deformerad papegojciklid skulle inte kallas papegojciklid, utan förmodligen Amphilophus labiatus eller A. citrinellum.
                Där vet jag inte om jag kan hålla med dig.

                Skulle du kalla ett yngel av ballongmolly som får en helt naturlig kropp för black molly? skulle du kalla ett slöjstärtsyngel som får kroppen som en guldfisk för guldfisk?
                Ynglet får samma namn som föräldrarna men det är bara muterat.

                A.labiatus tror jag dock inte på, dock så är citrinellus aka midas säkert stamfadern men vi kan ju bara spekulera.

                Ursprungligen postat av Micke_A
                Ja, naturformer slår alltid alla mer eller mindre omöjliga odlingsformer i skönhet.
                Det får stå för dig, Flowerhorn kommer alltid slå de flesta fiskarna i hästlängder, den har allt jag vill ha

                Kommentar

                • Shepard

                  • March 2003
                  • 13992

                  #38
                  Ursprungligen postat av Lutt
                  Där vet jag inte om jag kan hålla med dig.

                  Skulle du kalla ett yngel av ballongmolly som får en helt naturlig kropp för black molly? skulle du kalla ett slöjstärtsyngel som får kroppen som en guldfisk för guldfisk?
                  Ynglet får samma namn som föräldrarna men det är bara muterat.

                  A.labiatus tror jag dock inte på, dock så är citrinellus aka midas säkert stamfadern men vi kan ju bara spekulera.



                  Det får stå för dig, Flowerhorn kommer alltid slå de flesta fiskarna i hästlängder, den har allt jag vill ha
                  Japp, om avkomman ser ut som den ska, så att säga, så skulle jag kalla den Black Molly, och guldfisk (som ju också är odlingsformer, om än inte fysiskt deformerade). Själva grejen med en papegojciklid är ju att den "ska" ha ett deformerat utseende, ser avkomman inte ut så, så har den ju gått tillbaka till ursprungsformen, och bör nog inte kallas papegojciklid längre, den har ju inte utseendet som har gett "papegojcikliden" dess namn.

                  Vad jag har förstått så är det överhuvudtaget svårt att hitta rena citrinellum och labiatus i Sverige, de är tydligen ganska uppblandade.

                  Tja, jag tycker vildformer har en naturlig skönhet, man ser att de ser ut som naturen har tänkt sig, till skillnad från odlingsformer, som ibland ser mer än lovligt "manmade" ut.
                  "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                  Min profil
                  Mitt galleri

                  Kommentar

                  • Guest

                    #39
                    Ursprungligen postat av Micke_A
                    Japp, om avkomman ser ut som den ska, så att säga, så skulle jag kalla den Black Molly, och guldfisk (som ju också är odlingsformer, om än inte fysiskt deformerade). Själva grejen med en papegojciklid är ju att den "ska" ha ett deformerat utseende, ser avkomman inte ut så, så har den ju gått tillbaka till ursprungsformen, och bör nog inte kallas papegojciklid längre.

                    Vad jag har förstått så är det överhuvudtaget svårt att hitta rena citrinellum och labiatus i Sverige, de är tydligen ganska uppblandade.

                    Tja, jag tycker vildformer har en naturlig skönhet, man ser att de ser ut som naturen har tänkt sig, till skillnad från odlingsformer, som ibland ser mer än lovligt "manmade" ut.
                    Fast ynglena är fortfarande samma varianter som föräldrarna och jag vet att de är odlingsformer, om du säljer slöjstjärtsynglena som ser ut som guldfiskar och dom i sin tur får yngel som ser ut som ordinära slöjstjärtar så har ju du gjort fel för ynglena var bara "deformerade" slöjstjärtar som såg ut som guldfiskar.

                    Jo men vad är det med det egentligen? man håller väl fisk som tilltalar än och om den asiatiska papegojcikliden hade funnits i naturen så kanske du hade en annan syn vad vet jag. Vi akvarister skall ju aldrig släppa ut våra fiskar och odlingsformerna och korsningarna är ju som gjorda för akvarium. Den fisken som slipper igenom lättast tordes vara Ancistrus sp. den är brun och ser ut som en vildform, är det färgen folk är rädda för?

                    Jag vill dock påpeka igen att papegojcikliden är inget för mig men det känns som häxjakt efter dom och jag gillar även Naturformer så ingen tror nått annat.

                    Kommentar

                    • Jennypenny
                      • January 2008
                      • 75

                      #40
                      Jag håller på med hästavel, och där är inavel och linjeavel exakt samma sak, linjeavel är bara ett lite "snyggare" ord. Samma sak gäller för tex avel med hund, katt osv.

                      Här kommer en liten fråga...

                      Är linjeavel på fisk ngt annat än inavel? Isåfall vad? Nyfiken bara...
                      /Jenny

                      Kommentar

                      • Guest

                        #41
                        Ursprungligen postat av Jennypenny
                        Jag håller på med hästavel, och där är inavel och linjeavel exakt samma sak, linjeavel är bara ett lite "snyggare" ord. Samma sak gäller för tex avel med hund, katt osv.

                        Här kommer en liten fråga...

                        Är linjeavel på fisk ngt annat än inavel? Isåfall vad? Nyfiken bara...
                        Med linjeavel/urvalsodling odlar du på fisk som uppfyller dina ideal, inavel förekommer rätt ofta för du tar kanske ut de bästa ynglena och odlar på hela tiden som liknar ditt slutliga mål.

                        Kommentar

                        • Kjell Fohrman
                          Administrator

                          • December 2001
                          • 48148

                          #42
                          Ursprungligen postat av Jennypenny
                          Jag håller på med hästavel, och där är inavel och linjeavel exakt samma sak, linjeavel är bara ett lite "snyggare" ord. Samma sak gäller för tex avel med hund, katt osv.

                          Här kommer en liten fråga...

                          Är linjeavel på fisk ngt annat än inavel? Isåfall vad? Nyfiken bara...
                          Det finns säkert olika ideer om vad linjeavel är men så här funmkar det i alla fall hos proffesionella odlare.
                          Man startar med två olika par (grupper) och sedan vill man t.ex. få fram en fisk som är så röd som möjligt.
                          Man plockar sedan hela tiden i de bägge grupperna ut de rödaste i varje ny generation. De bägge grupperna odlas alltså parallellt (i linje) med varandra.
                          Efter låt oss säga 10 generationer i bägge grupperna så har man i bägge grupperna fått fram en stam med mycket röda färger. Eftersom de har inavlats inom sin grupp så finns det också en risk att man fått fram negativa saker av inaveln. Risken är dock minimal att samma fel finns i bägge grupperna och man korsar därför dessa med varandra. Eftersom bägge är röda så finns denna egenskap som ju var det man strävade efter kvar, medan den egenskap som var negativ och som bara fanns i en av grupperna försvinner.

                          Nu finns det som sagt många synpunkter på vad linjeavel är. Istället för att hänga upp sig på ord så är det kanske viktigare att oavsett vad man än kallar det så sker i alla fall seriös fiskavel enligt ovan.
                          Senast redigerad av Kjell Fohrman; 28 February 2008, 21:34.
                          Akvaristiska hälsningar
                          Kjell
                          Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                          Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                          Kommentar

                          • Ramnissan
                            • October 2007
                            • 514

                            #43
                            Inavel är mor-son eller far-dotter parning.
                            Linjeavel är parning mellan mer avlägsna släktingar.

                            Linjeavel är alltså en mildare form av inavel. Den aveln ger oftast mer än inavel om man anväder bra avelsdjur, med de egenskaperna man strävar efter.
                            Det man aldrig ska glömma när det gäller båda sätten är att både bra och dåliga gener dubblas med sådan avel.

                            Kommentar

                            • Guest

                              #44
                              Ursprungligen postat av Ramnissan
                              Inavel är mor-son eller far-dotter parning.
                              Linjeavel är parning mellan mer avlägsna släktingar.

                              Linjeavel är alltså en mildare form av inavel. Den aveln ger oftast mer än inavel om man anväder bra avelsdjur, med de egenskaperna man strävar efter.
                              Det man aldrig ska glömma när det gäller båda sätten är att både bra och dåliga gener dubblas med sådan avel.
                              fast med Linjeavel/urvalsodling så förekommer inavel ganska ofta, inavel är även avel/odling på syskon.

                              Kommentar

                              • Ramnissan
                                • October 2007
                                • 514

                                #45
                                Ursprungligen postat av Lutt
                                fast med Linjeavel/urvalsodling så förekommer inavel ganska ofta, inavel är även avel/odling på syskon.
                                Sorry, glömde syskonen..

                                Kommentar

                                Arbetssätt...