Papegojciklid död

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • firefox75
    • April 2007
    • 1806

    #16
    Hmmm...åsikts debatt/forum borde detta heta.
    Nåväl...papegoj är och för blir en framodlad kontroversiell art som precis som alla andra fiskar kan vara sämre eller bättre på att stå emot försämringar i sin livs miljö.
    Vattenvärden skulle jag kolla på först.
    Sen om skribenten inte vill ha den andra kvar är upp till honom.

    Dock bör på pekas att papegoj cikliden kan vara på väg att försvinna iallafall från affärerna, verkar som att den går sitt öde till mötes precis som glasabborren som man injicerade färg i.
    Kommer alltid finnas en liten skala som kommer ha papegoj cikliden som sitt barn och även odla den...så efter tag kommer den nog tillbax på marknaden...förhoppningsvis mera naturtrogen någon av de kosrningar den faktiskt utgör.

    Liknelse- ge inte barnet mer mat än det kan växa av, stoppa inte i den mera brunfärg för att du vill ha en brun nyans, mata absolut inte med olja eller andra onaturliga preparat.
    Försök inte ge barnet vit och brun färg.
    Frånvarande nu mera men här ibland.

    Kommentar

    • Kjell Fohrman
      Administrator

      • December 2001
      • 48148

      #17
      Ursprungligen postat av Micke_A
      Tja, visst ska vi hjälpa honom, men det är ju lite svårt innan man fått mer info om vattenvärden och annat.
      Ja men ställ dom frågorna då - det enda du gör nu är att klanka ner på andra för att dom inte tycker som du.

      Kjell: Försämrar det inte slemskiktet att de färgar dem? Och immunförsvaret blir väl sämre av stressen de utsätts för?
      Visst, men eftersom slemskiktet återställs igen så blir de inte sjuka av det. Men visst - det blir ju 2 ytterligare håvningar och det är ju lite stressade, men knappast inte något som fiskar i bra kondition blir sjuka av. Självklart tar jag avstånd från färgningen eftersom det är oetiskt att sälja något som så småningom tappar sin färg.
      Detta gör dock inte att fisken blir sjuk och i detta fall så framgick det inte heller om det handlade om en "målad" fisk eller inte - så det hade definitivt inte med den ursprungliga frågeställningen att göra.
      Akvaristiska hälsningar
      Kjell
      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

      Kommentar

      • almost_jocke
        • January 2008
        • 228

        #18
        lite info!

        okey här ska ni få lite info om min tank då.
        250 liter
        Ett Eldbukspar
        Ett Röd ciklid par
        och nu en papegojciklid kvar.
        en gibbiceps mal på ca 13cm

        jag gör delvatten byte varje torsdag och tar 1/3 av vattnet och dammsuger då botten på samma gång. så kör jag med tetra aqua safe efter det.

        jag själv tycker att att det knepigaste med Papegojcikliden är att på varje ställe man ser den så ser den olika ut en del ser riktigt bra och bekväma ut.
        de som jag skaffade ser inte så jätte bra ut om ser på anndra Papegojciklider som jag sett. en av sakerna ska nämnas att de som jag skaffade inte har en mun som de kan stänga.

        Kommentar

        • nelly.trott
          • December 2007
          • 355

          #19
          Vatten temp ?
          Värden ?

          Papegojfisken nästan ingen av dessa kan stänga munnen. De föredrar varmare vatten typ 27 grader (mina trivs då bäst)

          Mat ? vilken ? varierande ?

          Den kanske var utmobbad ?

          Eftersom jag tycker att papegoj fisk är en liten gris skulle jag byta 50 % vatten.

          Jag skulle ta gärna över din papegoj fisk men du bor väl långt ifrån .
          När du vill att något skall försvinna,
          kan du låta svavelsyra över detta rinna.

          Kommentar

          • almost_jocke
            • January 2008
            • 228

            #20
            Ursprungligen postat av nelly.trott
            Vatten temp ?
            Värden ?

            Papegojfisken nästan ingen av dessa kan stänga munnen. De föredrar varmare vatten typ 27 grader (mina trivs då bäst)

            Mat ? vilken ? varierande ?

            Den kanske var utmobbad ?

            Eftersom jag tycker att papegoj fisk är en liten gris skulle jag byta 50 % vatten.

            Jag skulle ta gärna över din papegoj fisk men du bor väl långt ifrån .

            min har har ingen mun.
            just nu så kör jag på 26 grader.
            maten då: JBL ciklidsticks. tetras färgflingor och mygglarver 2-3 gånger i veckan. och jag matar dom morgon och kväll.

            tänder lyset åt dom kl 09:00
            frukost 10:00
            kvällsmat 20:00
            och släckning runt 21:00

            jag tror inte den var utmobbad dom delade sama rot om nätterna så verkar inte så.

            Kommentar

            • firefox75
              • April 2007
              • 1806

              #21
              Papegoj

              Men sälj din papegojfisk om du inte vill ha den
              Det går ju skicka med bussgods

              Det lilla jag har hört gällande papegojciklider är att de kan få problem med matsmältningen.
              Testa med annat foder typ räkmix, ciklid flakes...helst gärna med lite spirulina alger i.
              Papegoj cikliderna finns i en uppsjö odlade färgvarianter.
              Röd, orange och nu mera gul....
              De som finns i affärerna idag går förbaskat trångt så de visar sällan sina färger.

              Som skribenten skrev och övriga också så är munnen ofta hlavöppen...detta anses som en framodlad defekt som uppkommer när man odlar dessa i flera led...
              Ska man köpa papegoj ciklider så bör man se så att man får tag på fina exemplar som har hela fenor, att fenorna sitter som de ska(ska inte vara förskjutna bakåt), munnen ska vara stängd, mun och huvud ska vara proptionerliga till varandra.
              Sidolinjen ska antydas och följa ryggens lutning/böjning.

              Kan vara svårt att få tag på fina papegojor och man bör som sagt vara observant på vart affären fått dem från.
              Några grossister som jag vet håller hög kvalitet på papegoj ciklider och andra fiskarter är Imazo, Akvarie Teknik, Akvarie lagret, akvarie valvet, norrköpings akvarier.
              Köp aldrig privat odlade papegojciklider utan köp från kända grossister.
              Senast redigerad av firefox75; 28 February 2008, 10:15. Anledning: Missade någon rad text.
              Frånvarande nu mera men här ibland.

              Kommentar

              • nelly.trott
                • December 2007
                • 355

                #22
                Ursprungligen postat av firefox75
                Men sälj din papegojfisk om du inte vill ha den
                Det går ju skicka med bussgods

                Det lilla jag har hört gällande papegojciklider är att de kan få problem med matsmältningen.
                Testa med annat foder typ räkmix, ciklid flakes...helst gärna med lite spirulina alger i.
                Papegoj cikliderna finns i en uppsjö odlade färgvarianter.
                Röd, orange och nu mera gul....
                De som finns i affärerna idag går förbaskat trångt så de visar sällan sina färger.

                Som skribenten skrev och övriga också så är munnen ofta hlavöppen...detta anses som en framodlad defekt som uppkommer när man odlar dessa i flera led...
                Ska man köpa papegoj ciklider så bör man se så att man får tag på fina exemplar som har hela fenor, att fenorna sitter som de ska(ska inte vara förskjutna bakåt), munnen ska vara stängd, mun och huvud ska vara proptionerliga till varandra.
                Sidolinjen ska antydas och följa ryggens lutning/böjning.

                Kan vara svårt att få tag på fina papegojor och man bör som sagt vara observant på vart affären fått dem från.
                Några grossister som jag vet håller hög kvalitet på papegoj ciklider och andra fiskarter är Imazo, Akvarie Teknik, Akvarie lagret, akvarie valvet, norrköpings akvarier.
                Köp aldrig privat odlade papegojciklider utan köp från kända grossister.
                Det är inte odlade färg varianter ! de är färgade !
                INTE BRA



                men det var inte frågan i det ämnet !!! vi håller oss istället till vad frågan gäller , som jag föreslog innan öppna en annan tråd för att snacka om det
                När du vill att något skall försvinna,
                kan du låta svavelsyra över detta rinna.

                Kommentar

                • Shepard

                  • March 2003
                  • 13992

                  #23
                  De röda, gula, och orange kan vara äkta färgvarianter, eftersom de troligtvis är framodlade ur Amphilophus citrinellum/labiatus (Midas/Red Devil), och de förekommer i rött, gult, orange, och även svartfläckiga. De är ofta gråbruna och svartrandiga som små, men ändrar färg vartefter, men en del verkar vara randiga hela livet. Har sett små papegojor som har varit randiga. Däremot så är de som är t.ex blå, gröna, eller lila färgade på konstgjord väg, jag förstår inte riktigt varför folk inte ser att det är nå´t skumt, när olika individer av samma art har så olika färger att de ser ut som om de kom från en godispåse. Eller så bryr de sig inte, jag menar det finns ju folk som färgar sina hundar. Men helt säker kan man ju inte vara på att de röda, gula och orange inte är färgade, men eftersom det är naturligt förekommande färger hos ursprungsarterna, så bör de inte vara det. Jag har för mig att de färgade ofta verkar se flammiga ut, så det kanske är ett tecken. Tror dessutom färgen försvinner efter ett tag.
                  Senast redigerad av Shepard; 28 February 2008, 13:33.
                  "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                  Min profil
                  Mitt galleri

                  Kommentar

                  • firefox75
                    • April 2007
                    • 1806

                    #24


                    Ursprungligen postat av nelly.trott
                    Det är inte odlade färg varianter ! de är färgade !
                    INTE BRA



                    men det var inte frågan i det ämnet !!! vi håller oss istället till vad frågan gäller , som jag föreslog innan öppna en annan tråd för att snacka om det

                    Men nelly...de är inte färgade utan precis som skribenten ovan skriver...
                    Om man kollar på de arter den troligtvis fram korsad av så förstår man att dessa färger är naturliga.
                    Med tanke på att gul färg inte skulle bli gul om det finns natur färg av brun...gul skulle således bli ljustbrun...genetik...
                    Så för att få fram en gul papegoja behövs sålunda tre olika arter som korsats långt tillbax och sen att föräldra djuren är gula...
                    Chansen att de gula skulle vara fortplantningsdugliga är dock tveksamt då de efter så förbaskat lång linjeavel av korsningar förmodligen är sterila.
                    Frånvarande nu mera men här ibland.

                    Kommentar

                    • firefox75
                      • April 2007
                      • 1806

                      #25
                      Nu pratar jag bara om röda, oranga, gula...inga andra färger...
                      Den filmen du länkade till visar kraftigt injecerade fiskar...som man färgar i fettlagret.
                      Frånvarande nu mera men här ibland.

                      Kommentar

                      • Kjell Fohrman
                        Administrator

                        • December 2001
                        • 48148

                        #26
                        Ursprungligen postat av firefox75
                        Chansen att de gula skulle vara fortplantningsdugliga är dock tveksamt då de efter så förbaskat lång linjeavel av korsningar förmodligen är sterila.
                        Nu får du förklara dig - varför skulle linjeavel innebära sterilitet?
                        Tvärtom är det väl som så att att de som är seriöst linjeavlade är de som har absolut minst genetiska defekter.
                        Akvaristiska hälsningar
                        Kjell
                        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                        Kommentar

                        • almost_jocke
                          • January 2008
                          • 228

                          #27
                          Ursprungligen postat av firefox75
                          Nu pratar jag bara om röda, oranga, gula...inga andra färger...
                          Den filmen du länkade till visar kraftigt injecerade fiskar...som man färgar i fettlagret.

                          hur skickar man fiskar med bussgods?? jag skulla alldrig våga prova iaf.
                          hur som hällst så tror jag när jag ser filmen att alla är bildredigerade ser lite fejk ut tycker jag......

                          här har vi en bedydligt roligare film att titta på =)
                          Se alla dina favoriter bland videor och musik, ladda upp originalinnehåll och dela allt med vänner, familj och hela världen på YouTube.

                          Kommentar

                          • Shepard

                            • March 2003
                            • 13992

                            #28
                            Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                            Ja men ställ dom frågorna då - det enda du gör nu är att klanka ner på andra för att dom inte tycker som du.


                            Visst, men eftersom slemskiktet återställs igen så blir de inte sjuka av det. Men visst - det blir ju 2 ytterligare håvningar och det är ju lite stressade, men knappast inte något som fiskar i bra kondition blir sjuka av. Självklart tar jag avstånd från färgningen eftersom det är oetiskt att sälja något som så småningom tappar sin färg.
                            Detta gör dock inte att fisken blir sjuk och i detta fall så framgick det inte heller om det handlade om en "målad" fisk eller inte - så det hade definitivt inte med den ursprungliga frågeställningen att göra.
                            Jag tycker inte att det oetiskt enbart på grund av att färgen försvinner, utan för att det är totalt onödigt att utsätta djuren för den behandlingen (money money money). Och vad gäller frågorna, så hade de ju redan ställts, och jag ställde dem ju faktiskt själv genom att efterlysa de uppgifterna. Jag klankar inte ner på folk som inte tycker som jag, utan oetisk behandling av djur. Det finns ju en anledning till att det har blivit ett j-vla liv om papegojciklider, men inte om t.ex marmorscalarer. Och vissa ägare av papegojciklider tar åt sig när man ifrågasätter papegojorna, men det är alltså inte dem jag klankar ner på.
                            "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                            Min profil
                            Mitt galleri

                            Kommentar

                            • Kjell Fohrman
                              Administrator

                              • December 2001
                              • 48148

                              #29
                              Ursprungligen postat av Micke_A
                              Jag tycker inte att det oetiskt enbart på grund av att färgen försvinner, utan för att det är totalt onödigt att utsätta djuren för den behandlingen (money money money). Och vad gäller frågorna, så hade de ju redan ställts, och jag ställde dem ju faktiskt själv genom att efterlysa de uppgifterna. Jag klankar inte ner på folk som inte tycker som jag, utan oetisk behandling av djur. Det finns ju en anledning till att det har blivit ett j-vla liv om papegojciklider, men inte om t.ex marmorscalarer. Och vissa ägare av papegojciklider tar åt sig när man ifrågasätter papegojorna, men det är alltså inte dem jag klankar ner på.
                              Den enda anledningen till att det blivit liv om papegojciklider och inte om marmorskalarer är att de förstnämnda ser mer konstgjorda ut än marmorskalarerna. Det handlar inte på något sätt om ett etiskt ställningstagande där folk har utgått från att den ena arten lider mer än den andra. Ett påstående blir inte sant bara för att det grundas på folks fördomar och smak.

                              Sedan självklart färgas de för att de skall inbringa mer pengar men det gäller ju allt. Marmorskalaren är ju också framavlad för att sälja bättre - ja egentligen handlar ju all odling om pengar. Eller med ett annat ord om försörjning för många människor.
                              Akvaristiska hälsningar
                              Kjell
                              Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                              Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                              Kommentar

                              • firefox75
                                • April 2007
                                • 1806

                                #30
                                Linje avel på redan sönder korsade arter...menar jag...i det stadiet papegoj blev till så var ju inte linjeavel någe bra eller hur kjell.

                                De i filmen är verkligen sönder peppade med färgpreparat...typ liknande som glasabborren blev.
                                Men jaja....låter det vara oskrivet...om papegoj cikliden är vetenskapligt betrodd som naturlig akvariefisk eller inte.
                                En sak vet jag och det är att i mitt hem kommer den inte in...

                                Bussgods har jag kört med...och bernts buss har levererat en del fiskar till mig och från mig......
                                Frånvarande nu mera men här ibland.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...