Mina Apistogramma

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • c90368

    • September 2006
    • 5973

    Ursprungligen postat av Cedor
    Tackar, fina dina med!

    Karet är 102l, lite lite kanske men som nybörjare och med begränsat utrymme får man börja smått.

    Så här ser karet ut:
    http://i249.photobucket.com/albums/g...7/DSC_0155.jpg
    Fin rot, men en svärdsplanta skulle nog inte skada till höger, blir mer grönska och mindre bakgrund då.
    Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
    http://www.youtube.com/user/c90368
    /Maths

    Kommentar

    • fredd
      • February 2007
      • 3360

      du har nog rätt angående det med hanar. Jag tror att om man inreder rätt så det blir 3-4 öppna ytor inuti växtligheten eller mellan rötter kan det nog funka. Inredningen är väl ofta A och O om det ska funka
      www.frfoto.tk

      Kommentar

      • c90368

        • September 2006
        • 5973

        Ursprungligen postat av Cedor
        Tackar, tänker samma sak när jag ser era fina bilder!

        Svårt att få bra bilder, men det gäller att vara tålmodig antar jag
        Brukar ni använda er av blixt när ni fotar?
        Jag har tyvärr bara en ett par år gammal kompakt digital kamera, så det är mer hjärta än teknik och kunskap som skapar mina bilder

        Fotade ganska mycket med en ”riktig” systemkamera förr i tiden, får se om ekonomin tillåter någon ny digital dito i framtiden. Men troligtvis går väl pengarna jag får över, när fru och barn är nöjda till nya och större akvarium istället. Det gäller ju att prioritera här i livet
        Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
        http://www.youtube.com/user/c90368
        /Maths

        Kommentar

        • macke_fisk
          • December 2005
          • 4442

          Ursprungligen postat av Cedor
          Tackar, fina dina med!

          Karet är 102l, lite lite kanske men som nybörjare och med begränsat utrymme får man börja smått.

          Så här ser karet ut:
          http://i249.photobucket.com/albums/g...7/DSC_0155.jpg

          det var ett snyggt akvarium...kanske någon mer liten växt och sen så är dett ett paffe akvarium
          MVH macke_fisk

          Kommentar

          • Cedor
            • December 2007
            • 12

            Ja roten är jag mycket nöjd med, och fiskarna tycks gilla att utforska runtom den hela tiden. Jag tror inte jag ska ha mer växter, ansade nyligen bort stora delar av Hygrophila difformis (rätt namn?) som annars växer igen i det hörnet och täcker mycket av bakgrunden. Dessutom sprider sig Cardamine lyrata åt det hållet, även denna rejält ansad, och ger mycket växter uppåt vattenytan. Använder PMDD så snart kommer växterna ta upp mer plats!

            Tycker inte dina tankar är fel alls ( bra ord från en nybörjare :P ), men själv skulle jag försöka hålla så ren SA-biotop som möjligt. Men som du säger verkar det inte finnas bättre lämpade fiskar för oönskad grönska.
            Intressant om det skulle fungera att hålla en hane inom ett "bestämt" revir m h a skiffer. Vad jag läst kan de flesta Ap. revir uppgå till 120 cm diameter (i naturen), men kanske nöjer de sig med mindre om miljön tillåter det. Om inte annat kan det gynna "smyg-hanarna" inom reviret

            När du nu tog upp ämnet; har fått hem föräldrarnas gamla kar på ca 44l (50*30*30 cm) och funderar om detta passar bra till odlingskar för mina kakaduaciklider. Visserligen vaktar just nu en av honorna rom i det stora karet, men jag tror chanserna är små att det kommer bli mycket av det då de delar karet med två Ancistrus sp. och 11 Lykttetror. Är det kanske bäst att låta det lilla karet enbart befolkas av kakaduahonan och hennes blivande små, eller kan jag ha nån mer fredlig art tillsammans? Vore roligare om det går ihop med fler arter

            Kommentar

            • Olorin

              Intressant C90368. Jag hade inte tänkt dela upp bottenytan i mitt 600 liters strikt utan lämna lite öppningar i "murarna" av rötter och växter och blanda apisto arter. Ha mina Pucallpaensis(förhoppningsvis är det 2 hannar och tre honor, men de är inte utvuxna så det kan bli 4-1 eller 5-0 med) lägga till ett par Borelli och ett par av Pulcra vilket skulle ge 4 par totalt, men dina erfarenheter säger att det skulle bli krig då eller? Just nu går pucallpaensis i 250 liters utan problem.

              På tal om tetror börjar jag fundera på om mina rosentetror kanske är vassa rövare för de gör blixtsnabba attacker när man matar så jag har svårt att se att någon kan hinna freda yngel om de verkligen skulle attackera, men de kanske de inte gör.

              Kommentar

              • c90368

                • September 2006
                • 5973

                Ursprungligen postat av Cedor

                När du nu tog upp ämnet; har fått hem föräldrarnas gamla kar på ca 44l (50*30*30 cm) och funderar om detta passar bra till odlingskar för mina kakaduaciklider. Visserligen vaktar just nu en av honorna rom i det stora karet, men jag tror chanserna är små att det kommer bli mycket av det då de delar karet med två Ancistrus sp. och 11 Lykttetror. Är det kanske bäst att låta det lilla karet enbart befolkas av kakaduahonan och hennes blivande små, eller kan jag ha nån mer fredlig art tillsammans? Vore roligare om det går ihop med fler arter
                Jag har ett 45 liters med ett par Apistogramma hongslo tillsammans med tre Pygméguramis och två Otocinclus vestitus. Eventuellt finns det även två Lakritsgurami i karet med dom har jag inte sett på länge.

                Håller just på att försöka sänka Ph i detta kar (se inlägg tidigare) eftersom jag vet att Ap har lekt men jag tror att rommen har möglat pga av för högt Ph värde.

                Så det fungerar med ”rätt” sorts Ap i en sådan liten burk. Hannen jagar honan ganska flitigt när hon är ”brun” men skadar henne inte. När sedan honan blir lite sugen och växlar till gult så blir det ombytta roller och honan jagar hannen.

                Kan tillägga att denna lilla burk är som värsta tätbevuxna djungeln med växter, så det finns möjlighet att gömma sig trots att den är liten.

                OBS: Vägen till fram till denna något udda fiskblandning är lång och är en helt egen historia som inte passar in att berätta här.
                Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
                http://www.youtube.com/user/c90368
                /Maths

                Kommentar

                • Långås
                  • December 2005
                  • 1368

                  Ursprungligen postat av c90368
                  Våra Apistogramma erövrar Zoopet nu senast med månadens bild.

                  Snyggt jobbat Långås
                  Tack!

                  Visst verkar det som att intresset för apisto är riktigt högt nu. För min egen del är det mycket tack vare Åleds akvarium, otroligt mycket att välja på där. Troligtvis ryker ett malawikar i odlingsrummet till vid månadsskiftet och någon SA ciklid flyttar in. Vet ej om det blir någon ny Apisto eller något annat kul.

                  Herren på bilden har visat att han är en riktig hårding de senaste dagarna. Två stycken kurvciklider som är tre gånger större än han har fått stå uppe i ett hörn och trycka. Dock tror jag att rommet blivit uppkäkad idag på tredje dygnet. Det ej om det är de själva eller någon mal som har käkat kaviar.
                  Mvh Peter

                  Kommentar

                  • Långås
                    • December 2005
                    • 1368

                    Ursprungligen postat av Cedor
                    Tackar, fina dina med!

                    Karet är 102l, lite lite kanske men som nybörjare och med begränsat utrymme får man börja smått.

                    Så här ser karet ut:
                    http://i249.photobucket.com/albums/g...7/DSC_0155.jpg
                    Tjusigt akvarium. Karet är väl precis lagom att ha lite mindre SA i.
                    Mvh Peter

                    Kommentar

                    • Olorin

                      Ja, Åleds har väldigt fint sortiment på Apisto och fler på väg in sa Janne. På tal om Kurvisar är det en gammal favvo fisk, men de är rätt fega som jag minns dem så jag är inte förvånad.

                      Kommentar

                      • Cedor
                        • December 2007
                        • 12

                        Macke, Långås: Tack så mycket, jättekul att få beröm av er alla! Riktigt fin bild Långås, en värdig vinnare!

                        c90368: Tack för inblicken! Så fort ekonomin tillåter kör jag igång försiktigt och satsar på ett framtida odlingskar. Under tiden får jag se vad som sker med romen i mitt stora

                        Kommentar

                        • fredd
                          • February 2007
                          • 3360

                          är det ingen här som har eller har funderingar på Nanochromis transvestitus?
                          Jag tycker den är riktigt snygg, dock så verkar den inte vara så vanlig i folks akvarium.

                          www.frfoto.tk

                          Kommentar

                          • kaj.p
                            • June 2002
                            • 2952

                            Har är några bilder på de jag har eller har haft.
                            Det blir två bilder på Elizabeth som är en favorit.
                            Bifogade filer
                            Nordiska Diskus Sällskapet
                            Hallandsakvaristerna
                            BAK Gcg Maf NCS

                            Kommentar

                            • Radioaktiva Räkor
                              • May 2007
                              • 1760

                              Hett Apistotips: Akvariekällar'n i Vasastan (Stockholm) har jättefina små Ap. nijsseni inne.

                              //C
                              With a licence to krill!
                              Inte alltid arg och bitter, håll nu käft och läs min twitter.

                              Kommentar

                              • c90368

                                • September 2006
                                • 5973

                                Ursprungligen postat av fredd
                                är det ingen här som har eller har funderingar på Nanochromis transvestitus?
                                Jag tycker den är riktigt snygg, dock så verkar den inte vara så vanlig i folks akvarium.

                                http://www.ciklidbladet.se/artregist...isa.asp?ID=454
                                För att kort sammanfatta min kundskap om dessa firrar pasar bara ett ord NADA

                                Länken du skickade med gav inte så mycket mer info. Men jag är nyfiken, har du något att berätta
                                Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
                                http://www.youtube.com/user/c90368
                                /Maths

                                Kommentar

                                Arbetssätt...