Mina Apistogramma

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • mazzkot
    • June 2007
    • 400

    Men, hur kommer det sig att dom är "svår" på artbeskrivningen

    Kommentar

    • c90368

      • September 2006
      • 5973

      Ursprungligen postat av Vic
      Mycket grottor, gärna pH under 7, sen så sköter dom det hela själva. dom är väldigt lättlekta.
      Hmm, du har nog rätt, men det skadar nog inte med ett lägre PH. Men det viktigaste är nog harmoni.

      Å vad är harmoni då, med ett annat ord trivsel för fiskarna och hur vet man det då

      Det vet man när man har gjort tillräcklig många misstag kan bero på inredning, fisksbesättning eller att det är regelbundna yttre störningar.

      Det sista regelbundna yttre störningar, är kanske något man inte tänker på i första hand. En burk som står i tex ett kök där det hela tiden är trafik kan fungera utmärkt eftersom firrarna är vana med att människor rör sig hela tiden. Men ett kar i ett rum där någon bara kommer in en eller två gånger per dag kan vara ett problem.
      Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
      http://www.youtube.com/user/c90368
      /Maths

      Kommentar

      • mazzkot
        • June 2007
        • 400

        Men, Jag har en fråga hur får jag jag ner mitt ph har ungefär 8 i ph

        Kommentar

        • c90368

          • September 2006
          • 5973

          Ursprungligen postat av mazzkot
          Men, Jag har en fråga hur får jag jag ner mitt ph har ungefär 8 i ph
          Du bor i Gävleborg enligt din profil. Det borde innebära att du inte har naturligt jätte hårt vatten ur kranen. Alla vattenverk i Sverige försöker hålla ett PH värde på 7,5 eller däröver för att det inte ske erodera på deras vattenrör. Det borde innebära att du har ett högt PH på grund av att vattenleverantören höjt det. Vilket borde innebära att ditt KH värde inte är så jätte högt.

          Så då till din fråga, hur sänker man PH värdet. Enklaste svaret är att tillsätta CO2 i kombination med en elektronisk PH controllerer. Då får du verkligen kontroll på ditt PH värde i burken.

          Om det inte är ett alternativ så är trädrötter det första steget. Därefter ek och bok –blad och al kottar. Men dessa påverkar PH värdet på lång sikt och varje vattenbyte kommer garanterat att höja PH värdet.

          Sen kan du tillsätta torv, antingen direkt i akvariet eller i filtret. Men även här får du en PH höjning vid vattenbyten.

          Om du kombinerar någon av ovanstående, förutom CO2, med att du använder osmos vatten vid vattenbyten så får du en permanent PH sänkning.

          OBS: fråga inte mig om osmos vatten, utan sök på forumet!
          Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
          http://www.youtube.com/user/c90368
          /Maths

          Kommentar

          • c90368

            • September 2006
            • 5973

            Till Azur.

            Har läst din blogg, men kan inte posta i den.

            Jag har Lakritsgurami Parosphromenus deissneri tillsamman med röd dvärgciklid Apistogramma hongsloi i en 45 liters burk med mycket växter. Det går alldeles utmärkt, men jag har bara ett par av AP.

            Lakritsgurami är en fisk som verkligen kan hålla sig undan. Hade dem ensamma under en tid och de kan stå i flera minuter och fokusera på något jag inte kan se, helt stilla. Vet i f*n vad de äter för dom ratade maten jag stoppade i men jagade något jag inte såg. De värkar ha extremt små munnar.

            Men dom är helt klart något intressant för dom som gillar små fiskar och inte förväntar sig tombola i burken
            Senast redigerad av c90368; 02 December 2007, 02:04.
            Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
            http://www.youtube.com/user/c90368
            /Maths

            Kommentar

            • c90368

              • September 2006
              • 5973

              Huup, tiden går fort när man sitter framför Zoopet, God Natt
              Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
              http://www.youtube.com/user/c90368
              /Maths

              Kommentar

              • mazzkot
                • June 2007
                • 400

                tack för informationen men jag kan ju fråga här om någon vet vad osmos är för något, eller är det fel tråd för det ??

                Kommentar

                • Kjelle72
                  • September 2007
                  • 16

                  Hoppas att ingen blir sur eller tar illa upp om jag smyger in med en fråga om min gula fjärilsciklid. Igår så blev den blek och har andas häftigt. och idag är den uppe vid ytan och kippar efter luft hela tiden. Är det någon som vet varför? Hoppas ingen tar illla upp

                  Kommentar

                  • fredd
                    • February 2007
                    • 3360

                    kakadua hane
                    Bifogade filer
                    www.frfoto.tk

                    Kommentar

                    • dimspik
                      • November 2007
                      • 20

                      Ursprungligen postat av fredd
                      kakadua hane
                      Den där var ju underbart vacker. Är det någon som vet om det är svårt att få tag på grön bågfensciklid?

                      Kommentar

                      • Vic
                        • November 2006
                        • 1533

                        Mycket, mycket fin Kakadua!

                        Grön bågfensciklid ska inte vara speciellt svår att få tag i, den är väldigt lättlekt och tålig.

                        På ciklid.se´s artbeskrivning på Ap. trifasciata står det att det är bäst att hålla 2 hanar och 4-6 honor i ett akvarium på 80-100 cm, så jag tänkte att jag satsar på de till 144 liters när jag åker till Nol nästa gång. Vad tror ni om det? Akvariumet har väldigt många grottor och gömställen.
                        Mvh Viktor


                        Apistogramma för hela slanten!

                        Kommentar

                        • c90368

                          • September 2006
                          • 5973

                          Ursprungligen postat av Vic

                          På ciklid.se´s artbeskrivning på Ap. trifasciata står det att det är bäst att hålla 2 hanar och 4-6 honor i ett akvarium på 80-100 cm, så jag tänkte att jag satsar på de till 144 liters när jag åker till Nol nästa gång. Vad tror ni om det? Akvariumet har väldigt många grottor och gömställen.
                          Jag köpte två hannar och tre honor Trifasciata 2007-07-27 till mitt 400 liters. Visserligen var en hanne större och dominant i jämförelse med den andra men facit blev att tredje honan var död 2007-08-29 och den andra hannen var död 2007-10-19.

                          I förra veckan fick jag tag på en ny hona och nu är samma hanne som jagade livet ur tre honor en riktig gentleman. Han spänner upp sig och imponerar men nöjer sig med det. Inga jakter runt hela karet så fort honan visar sig.

                          Vet inte om man kan dra några slutsatser av detta, men det verkar som att han har bättre tålamod med sitt sällskap när han är säker på att han är herre på täppan.

                          Just nu har Trifasciata och Nijsseni hannarna var sin halva av akvariet och harmoni råder. Dom spänner upp sig för varann i mitten till och från, men ingen jagar den andra över revirgränsen.

                          Detta innebär att mina två Ap. par nu har var sitt revir på 75 * 50 cm i en burk som är full av växter rötter och sten.

                          Så fungerar det hos mig, men det kan kanske fungera annorlunda hos andra.
                          Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
                          http://www.youtube.com/user/c90368
                          /Maths

                          Kommentar

                          • Vic
                            • November 2006
                            • 1533

                            Jag fick med en hane istället för en hona den gången då jag köpte dem, så jag har haft 2hanar och en hona i akvariumet. Det är absolut ingen större fight, fast det kan bero på att hanen som skulle vara hona är betydligt mindre. Dock så får han hålla sig vid ytan väldigt ofta. Jag tror jag provar på det och om det inte går så får han bli mitt odlingsoffer i 72 liters.
                            Mvh Viktor


                            Apistogramma för hela slanten!

                            Kommentar

                            • c90368

                              • September 2006
                              • 5973

                              Jag sörjer dina Discus Mats (MaxB) ibland kan man tro att en högre makt styr vad som händer

                              Men jag välkomnar dig in i Ap. träsket
                              Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
                              http://www.youtube.com/user/c90368
                              /Maths

                              Kommentar

                              • Mats Bryzell

                                • February 2007
                                • 18956

                                Ursprungligen postat av c90368
                                Jag sörjer dina Discus Mats (MaxB) ibland kan man tro att en högre makt styr vad som händer

                                Men jag välkomnar dig in i Ap. träsket
                                Jo, det är nog så att jag får ta och låta håret växa ut rejält på ryggen och transformera mig till en Ap-kille!

                                Kommentar

                                Arbetssätt...