Varför just Diskus

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • walentine
    • May 2006
    • 48

    Varför just Diskus

    Som nybliven akvarieägare, som sliter som ett djur med sina stackars Guppys, så slås man ofta av att när någon säger Diskus så får en erfaren akvarieägare något religiöst i blicken.
    Att fisken är stor och vacker ser man ju men jag har förstått att det är något mer med denna fisk som gör att så många fullständigt verkar älska den.

    Vad är det som gör just Diskusfisken så speciellt Vill poängtera att frågan är seriöst menad från en person som försöker lära sig så mycket han kan

    Så berätta nu varför ni älskar Diskus!
    Senast redigerad av walentine; 05 June 2006, 03:17.
  • petnym
    • May 2002
    • 5028

    #2
    Diskus är underbara därför att dom har "personlighet", (ungefär som en hund).
    Gräset är grönare på andra sidan glaset...
    Hemsida - Akvarium - Djurparker - CO2 - Blogg - AkvarieWiki
    Mina tidigare och nuvarande akvarium: 2 meter växtakvarium - Åttakantigt växtakvarium - Räk-kub - Regnskogsterrium - Ikuben (salt) - 1000 liter salt

    Kommentar

    • solbacka
      • January 2004
      • 3952

      #3
      Jag råkade bli med discus och tycker att de är fina, de tittar på en när man kommer in i rummet. Med stora ögon. Jag vet ej om de hela tiden vill ha mat....min mor sa: -Fy vad är det för stora äckliga fiskar, så alla tycker inte discus är fina...
      350l Diskus 275l SA växt
      100l tanganynika
      Min dagbok Mina bilder
      Min alldeles egna zoon

      Kommentar

      • Isuxs
        • December 2005
        • 796

        #4
        Jo det e fina fiskar.. Men lite för dyra för mig.
        360L Columbia skalar & sorgmantel tetra
        180L Ghost / Black skalar
        60L Räkor körsbär, tiger, zebra, blå, amano

        Kommentar

        • santa
          • December 2005
          • 504

          #5
          Dom är ju snälla och har ett eget sätt alla diskusar,färgerna är ju grymma
          Bara älskar dom hehe väl fasnat så blir det bara flera skrattar
          Min hemsida http://santanagti.mine.nu

          Kommentar

          • C.Ciklid
            • February 2005
            • 12055

            #6
            Tja... jag har under så gott som hela min livstid hållt på med akvarium. Dock mer seriöst under de senare åren. Jag tröttnade på guppysarna, svärdbärarna m.f. och ville ha mer utmaning. Det blidde malawis.. som jag dock tröttnade på då man inte kunde gå fram knapt till akvariet så var de försvunna. Skaffade då större akvarium och andra fiskar... Men.. tröttnade snart på de vanliga.. Diskus hade jag tittat på, men nja... de kostade ju en slant. Den som eg. villade in mig på diskus var faktist min man. Så det kom hem 2 Blue Diamond och 2 red/turkos. Sedan kom min man hem med två snakeskin. Så irrade man in sig i träsket här på zoopet för att läsa mer. Nu är är man en "skadad" diskus älskare som söker efter det ultimata diskus paret... Och jag hoppas få ut något par av mina ny inskaffade pärlor. Idag är det lite.. "Kosta vad det kosta vill" som gäller...

            //Camilla
            Bifogade filer
            De sanningar som vi inte vill höra, är nyttigast för oss att lyssna till.

            Kommentar

            • Kjell Fohrman
              Administrator

              • December 2001
              • 48148

              #7
              Det är väl som att svära i kyrkan - men visst tycker jag att diskusar är oerhört vackra men ack så tråkiga .
              Jag har haft diskus i ett par omgångar men aldrig fallit för dom utan varje gång tröttnat efter ett par år .

              Visst ett mycket stort akvarium, med mycket växter, flera olika sorters fiskar (större tetror, dvärgciklider och ett stort gäng med Corydoras) - då skulle jag kunna tänka mig ett grupp med någon naturform av diskus.
              En annan avigsida med diskus är röran med avelsformer - EN variant kan ju se ut nästan hur som helst - verkar inte finnas någon standard alls.

              Fler enligt min mening överreklamerade fiskar är Tropheus, Oscars, "Cichlasoma", koi och pirayor

              Nåväl nu är ju detta som sagt min smak och smaken är olika - som tur är eftersom det vore tråkigt om alla akvarier vore lika.
              Akvaristiska hälsningar
              Kjell
              Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
              Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

              Kommentar

              • Alexander72
                • April 2006
                • 244

                #8
                Jag kan bara säga att discusen är den mest intressanta sötvattensfisken man kan fåtag i.
                Hur många andra fiskar har en så intressant yngelvård som discusen?
                Allt från förspel till yngelvård är otroligt intressant.
                Som sagts ovan så har också alla discusar en speciell personlighet.
                Dom har också temperament och bråkar gärna med varandra för att hålla revir eller paxa en matbit.
                Unga discuar är mycket livliga och snälla medans det stora vuxna är lugna och majestätiska.

                Tror att fiskvalet man gör beror på sin egen personlighet.

                Lugn sansad smart och smak för stil och klass väljer Discus.

                Stirrig och spattig väljer Malawi.

                Nu kommer jag få åthutning som bara den men detta bevisa ju med att discus har guld valör i odling! Hehe *skämtar för den som inte förstår det*

                Kommentar

                • andreassofus
                  • November 2005
                  • 5643

                  #9
                  ja va ganska tveksam när ja skulle skaffa discus, alla varningar och vattnet måste vara helt perfekt o så, lät lite svårt faktiskt,
                  efter ett tag skaffade ja 6st och helt riktigt, jag va för dåligt påläst och ja fick genast problem med både de ena och de andra.

                  men ger man de lite tid och tar de lugnt så kommer de gå bra och nu skulle ja inte kunna tänka mig att vara utan mina vackra fiskar, ja tycker mina är otroligt fina även om dom inte är viltfångade.
                  Mvh Andreas
                  min zoon
                  msn adress

                  Kommentar

                  • jolon
                    • December 2002
                    • 1075

                    #10
                    Är nog böjd att hålla med kjell, dom jag har sett hos folk är bara tja,, tråkiga men få fiskar har nog fått så många öknamn som diskusen,, typ epileptisk cd skiva, Pull! Frisbeefisk etc,,
                    My internet should be readonly.

                    Kommentar

                    • Alexander72
                      • April 2006
                      • 244

                      #11
                      Ursprungligen postat av jolon
                      Är nog böjd att hålla med kjell, dom jag har sett hos folk är bara tja,, tråkiga men få fiskar har nog fått så många öknamn som diskusen,, typ epileptisk cd skiva, Pull! Frisbeefisk etc,,
                      När du tittar på dom så är kanske inte deras utsikt så värst inspirerande!

                      Kommentar

                      • Kjell Fohrman
                        Administrator

                        • December 2001
                        • 48148

                        #12
                        Hur många andra fiskar har en så intressant yngelvård som discusen?
                        Allt från förspel till yngelvård är otroligt intressant.
                        Rätt många - deras lek- och yngelvådsbeteende skiljer sig t.ex. inte så mycket från Uaru. Intressantants lek- ocjh yngelvårdsbeteende tycker jag att de jordätare har som simmar runt med sin avkomma på ett blad.

                        Som sagts ovan så har också alla discusar en speciell personlighet.
                        Dom har också temperament och bråkar gärna med varandra för att hålla revir eller paxa en matbit.
                        Precis som alla andra ciklider

                        stora vuxna är lugna och majestätiska.
                        Med ett andra ord - slöa och likgiltiga

                        Tror att fiskvalet man gör beror på sin egen personlighet.
                        Lugn sansad smart och smak för stil och klass väljer Discus.
                        Stirrig och spattig väljer Malawi.
                        Slöa och lata som gillar konstgjort (som silikontuttar och kolorerade diskus) väljer diskus
                        Aktiva människor med känsla för naturlig skönhet väljer malawi

                        OBSERVERA ATT OVANSTÅENDE ÄR SKRIVET MED VÄLDIGT MyCKET
                        Senast redigerad av Kjell Fohrman; 08 June 2006, 13:25.
                        Akvaristiska hälsningar
                        Kjell
                        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                        Kommentar

                        • jolon
                          • December 2002
                          • 1075

                          #13
                          Ursprungligen postat av Alexander72
                          När du tittar på dom så är kanske inte deras utsikt så värst inspirerande!

                          Poäng på den!
                          My internet should be readonly.

                          Kommentar

                          • Alexander72
                            • April 2006
                            • 244

                            #14
                            Slöa och lata som gillar konstgjort (som silikontuttar och kolorerade diskus) väljer diskus



                            Men Kjell....

                            Sitter du och tänker på silicontuttar?
                            Tror faktiskt du är mogen för ett discus kar med andra ord! Hehe

                            Nåväl det var ju inte det negativa med discus frågeställaren frågade om så jag säger såhär du känner säkert om discus är rätt för dig eller inte, det är nog en magkänsla vilken fisk man fastnar för. :-)
                            Men discussjukan är en farlig sjukdom som mänga smittats av och många är mycket svårbotade. :-)

                            Kommentar

                            • solbacka
                              • January 2004
                              • 3952

                              #15
                              discussjukan är både smittsam och gör folk lite smått aggressiva som vi hört och märkt i vissa forum....Ibland tycker jag synd om min "herr scalare" (eller hon) för den kommer i skymmundan. Oh va fina fiskar (discus) och så har du en sån också....(scalare)....
                              350l Diskus 275l SA växt
                              100l tanganynika
                              Min dagbok Mina bilder
                              Min alldeles egna zoon

                              Kommentar

                              Arbetssätt...