Discuskar på 375 liter...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • palton
    • December 2002
    • 58

    #31
    Tja Wolf!

    Det är riktigt, det var inte i torsdags!

    Mina vildfångade går i ett inrett kar, som tråden just nu handlar om..

    Hur går det med saltet då?

    MVH/Palton

    Kommentar

    • Oscar Cederqvist
      • November 2002
      • 6546

      #32
      Jag har väl inte idiotförklarat NÅGON. Jag har heller inte sagt att man INTE ska ha dem i kala akvarium, det är upp till var och en. Håller med FI att fiskarna nog trivs bättre i inredda kar, men om man inte ORKAR eller har KUNSKAP att köra med det(för det är vad det handlar om) så är det nog bättre för fisken att gå i ett kalt akvarium.
      Oscar Cederqvist

      Kommentar

      • AndersA
        • March 2002
        • 20

        #33

        Märkligt att så många odlare och "hållare" av discus med mångårig erfarenhet inte rekommenderar, i synnerhet inte nybörjare, att man håller unga diskus på 5-6 cm i inredda sällskapskar och att ändå så många nybörjare, och även de som inte ens haft discus(!), hävdar att det i princip går lika bra?? Om det vore på det viset så skulle väl alla låta de gå i inredda kar från början, för onekligen så är det snyggare. Inget är ju omöjligt men jag tillhör nog dem som vill hävda att det är betydligt, inte marginellt, svårare att lyckas med detta som nybörjare på lång sikt. Och detta skall man vara medveten om när man gör sitt "val".

        "Jag råder er alla att börja tänka på era fiskars trivsel...."

        Att sträva efter att skapa så goda marginaler som möjligt för att hålla fiskarna friska är väl att tänka på deras trivsel?
        Att mata dom i den omfattning som krävs för normal tillväxttakt, och möjlighet att nå vuxenstorlek, är väl att tänka på deras bästa?
        Att göra vad man kan för att upprätthålla god vattenkvalitet och samtidigt erbjuda matning i den mängd som krävs är väl att tänka på fiskarnas trivsel?
        Kan man som nybörjare åstadkomma detta i inredda sällskapskar är det ypperligt, om man tvivlar på detta så är jag personligen övertygad om att det är bättre att ge avkall på inredningen under uppväxttiden, och fokusera på hög vattenkvalitet och rejäl utfodring. Detta med fiskarnas bästa som utgångspunkt.
        Ekvationen:
        ”5 cm discus + omfattande matning + hög vattenkvalitet + inredda sällskapskar + oerfaren discusakvarist = Friska discus som når full storlek” är det inte alla som får ihop.

        Sedan kan jag personligen inte förstå det resonemang som säger att man lär sig mycket på att själv göra misstagen, varför inte dra lärdom av de misstag som redan gjorts av andra?

        Mvh
        Anders

        Kommentar

        • Oscar Cederqvist
          • November 2002
          • 6546

          #34
          Jag började med ungfisk på ca 5cm i inrett akvarium och jag är defenitivt ingen expert. Men som sagt det är upp till var och en.
          Oscar Cederqvist

          Kommentar

          • Wolf
            • February 2003
            • 123

            #35


            Palton: Saltet har jag avvecklat, då det inte ens var hälften så roligt att syssla med som discus. Med andra ord; jag har i dagsläget massor med discus igen, och det är vad jag tänker fortsätta med i framtiden. Salt var vackert, men ack så tråkigt.

            http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=266915

            Kommentar

            • ahlin
              • September 2002
              • 234

              #36
              Där har vi en smart kille till, bra AndersA.

              En diskus ska ha växt färdigt när den är 2 år då ska den vara 20-22cm. Om man inte lyckas med det så har inte fisken fått tillräckligt med mat.

              Det överlägset viktigaste för en fisks välbefinnande är vattenkvaliten och fodret. Inredningen är sekundär (för många, inte alla).

              Att diskus skulle komma ifrån en biotop som ser ut som ett växtakvarium är ju tidernas missförstånd.

              Jag tycker att detta är en intressant diskussion om bara vissa kunde tagga ner lite...

              Kommentar

              • ahlin
                • September 2002
                • 234

                #37
                Anders jag gillar den ekvationen föresten....=)

                Kommentar

                • jonas7
                  • November 2003
                  • 68

                  #38
                  Trist när det blir en sådan låg nivå på diskusionen och jag tycker inte att mrsonk idiotförlarat någon mer än vad du har gjort ahlin?
                  sitatär har vi en smart kille till, bra AndersA.

                  sitat ahlin: Att diskus skulle komma ifrån en biotop som ser ut som ett växtakvarium är ju tidernas missförstånd.
                  Jag är bara lekman på området men tror inte att discusen kommer från en biotop som ser ut som ett tomt akvarium heller!!

                  MrSonk vilken typ av sand har du i karet??
                  kör du med hävert sug när du gör vatten byte eller hur håller du sanden ren??

                  Jag börjar faktist tveka när det gäller discusar men det känns väl bättre i morgon(hoppas jag)


                  Jonas Siebert

                  http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=133745

                  Kommentar

                  • ahlin
                    • September 2002
                    • 234

                    #39
                    Lycka till Jonas.....

                    Kommentar

                    • Oscar Cederqvist
                      • November 2002
                      • 6546

                      #40
                      Jag kör med väldigt fin sand som jag tagit på stranden och suger med en liten slang.
                      Oscar Cederqvist

                      Kommentar

                      • malawi cikliden
                        • December 2003
                        • 117

                        #41
                        ett reverse-osmos filter är bra"!
                        malawi cikliden

                        Kommentar

                        • ahlin
                          • September 2002
                          • 234

                          #42
                          Säkert....

                          Kommentar

                          Arbetssätt...