Discuskar på 375 liter...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Oscar Cederqvist
    • November 2002
    • 6546

    #16
    okej, vill ni som Ahlin köpa vuxna fiskar för dyrapengar och inte lära er ett skit om discusens beteende och stå som ett fån när fisken är död för ni såg inte signalerna så är det ok med mig. Vill ni hellre lära er lite och spara pengarna på era första discusar så köp ungfisk. Det går även bra att köra de i planterade kar om man är noga med mat och vattenbyte.
    Oscar Cederqvist

    Kommentar

    • onkyo
      • November 2003
      • 136

      #17
      Hej,

      Jag tog risken och har förlorat en av sju. Jag har lärt mig fantastiskt mycket på kort tid pga de bekymmer jag har haft. JAg håller med om att det är ett risktagande man gör och tycker att palton träffat rätt med sin analys. Samtidigt så kan riskatagandet vara värt viss förlust för att få erfarenheter. Det jag så här i efterhand skulle ha gjort annorlunda är att ha ett 100-150 literskar redo för att ta hand om de som behöver någon form av behandling. Jag fick införskaffa ett 60-liters i "panik", men inser så här i efterhand att jag borde tagit ett större och "kanske" drivit upp dom ett par centimeter till i det.

      Sen känner man sig lite speciell och priviligierad när man har diskus och får massor av råd(både här på forumet, från akvariehandlare och från böcker) Mitt råd där är att ta det lite kallt och fatta ditt eget beslut för behandling efter att ha vägt de olika alternativen och de risker/kosekvenser de medför mot varandra.

      Och.... Trots att jag tycker jag lärt mig mycket på kort tid så inser jag att jag hittills bara skrapat på ytan.

      /C
      http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=131500

      Kommentar

      • AndersA
        • March 2002
        • 20

        #18
        Fråga till mrsonk: Har du lyckats driva upp ungdiskus på 5-6 cm till fullvuxna, dvs. 15-20 cm, i inredda, planterade akvarium?
        Jag ställer frågan mot bakgrund av att så gott som all den information jag lyckats tagit del av, från såväl svenska som utländska odlare, talar för att man bör hålla unga och växande discus i ej inredda akvarium, i vart fall om man har för avsikt att driva upp dem till full storlek, vilket innebär omfattande matning och därtill hörande vattenbyten och renhållning.

        Mvh
        Anders

        Kommentar

        • Oscar Cederqvist
          • November 2002
          • 6546

          #19
          Mina är inte vuxna än men de växer "normalt" och är ca 10cm nu. Jag har aldrig haft problem med dåligt vatten förutom en gång när jag strulade till det själv.
          Jag kör med sand på botten, då lägger sig skiten ovanpå och inte nere i grusen, det är mycket lättare att rengöra. Vad växterna och rötter skulle göra för skada kan jag inte komma på.
          Om man slaviskt följer sina rutiner med vattenbyte och mat mm så ser jag inte vad som skulle kunna vara problem med inredning.

          Men visst, det är lite som att köra utan säkerhetsbälte. Jag skaffade Discus för att det är snyggt och kör därför i inrett kar.
          Oscar Cederqvist

          Kommentar

          • ahlin
            • September 2002
            • 234

            #20
            Hmmm....MrsOnk det är taskigt att idiot förklara folk på det sätt som du gör i dina inlägg......att dessutom hylla sig själv som den mest kunniga och allvetande akvaristen i samma inlägg som man förklarar att man har diskus för att det är "snyggt" låter ju inte klokt.......

            Jag tycker bara att det är tråkigt att folk ledsnar på diskus efter ett tag när dom fått tarm eller parasit problem. Man ökar liksom marginalerna utan grus.

            Vill man ha nåt snyggt så skulle jag rekommendera en tavla och absolut inte diskus i inredda kar.

            Jag har själv en burk med diskus som har grus men jag skulle aldrig rekommendera det till nån som skaffar sina första diskus.

            Kommentar

            • palton
              • December 2002
              • 58

              #21
              Tja du hade rätt Ahlin!

              Du förutspådde detta. Mycket riktigt, det är jättelätt och går hur bra som helst...

              Vill man lära sig allt den hårda vägen, shoot. Onkyo har rätt i detta. Mycket lärorikt och en del finner intresse i detta. Som jag ser det så får man fundera lite på syftet med övningen är.

              Jag skulle vilja påstå att det inte är jättelätt med grus! Speciellt inte om man ska ha maximal tillväxt på dem. vilket är förutsättningen för att de ska bli riktigt stora (finns ifs fler skäl till detta). Den ekavtionen går inte riktigt ihop då de ska ha en faslig massa mål per dag för detta. Dessutom med slabbfoder..

              Vill man ha dem bara för att de är fina, i ett sällskapsakvarium och så är man nöjd med detta. Att hålla dem vid liv och trivas.
              Köp vuxna eller dra upp småttingarna utan grus och andra medfiskar.
              eller vill man utveckla sig själv och sitt diskus kunnande. Så är ett sällskapsakvarie en perfekt grund för detta. Det finns inget så lärorikt som att själv gå på alla minor, förlora fisk på de olika klassiska sätten. Det finns ljusa stunder i detta, när man lyckas diagonsitisera och kurera fiskarna :-)

              Du mrsonk!
              Du kör med sommardäck på vinterväglag ;-)

              En del klarar en vinter med sommardäck, mha av lite tur och skicklighet, alla kanske inte klarar hela vintern utan fram till februari/mars eller så..

              Framför allt kan du köra förbannat mycket fortare med vinterdäck och hålla dig kvar på vägen ;-)

              MVH/Palton

              Kommentar

              • Oscar Cederqvist
                • November 2002
                • 6546

                #22
                Tack så mycket. Någon frågar och jag svarar. Jag har inte idiot förklarat någon, men om ni känner igen er så får det vara för er. Jag skriver ju att om man följer sina rutiner går allt bra, det borde tillochmed ni klara. Eftersom jag inte ser några problem med inredda kar så säger jag det, prova själva för det verkar ni aldrig ha gjort. Jag är förmodligen inte "bättre" än er på detta.
                Oscar Cederqvist

                Kommentar

                • Oscar Cederqvist
                  • November 2002
                  • 6546

                  #23
                  Om ni kan läsa så ser ni kanske att jag INTE har grus utan sand. Grus rekomenderar jag inte ens til vuxna Discusar.
                  Oscar Cederqvist

                  Kommentar

                  • Peter1904
                    • February 2003
                    • 1079

                    #24
                    Lugna och fina nu grabbar. Ibland uttrycker man sig lite klumpigt/otydligt (som kanske mrsonk i detta fall) men det är ju inget att hetsa upp sig för.

                    Vi kan ju vara överens om att de flesta låter discusar växa upp i tomma kar och att det är det lättaste alternativet och att vissa föder upp i inredda kar och att det kräver lite mer jobb och innebär lite större risker.

                    Kommentar

                    • Toyan
                      • August 2003
                      • 19

                      #25
                      varför ska alla göra det så svårt med discusar
                      dom är ganska tåliga enligt mig
                      köpte 4 stycken för ett bra tag sedan "hävde" i dom i ett kar tillsammans med skalare ,black ghost vändmal dom mår kanon fint
                      420 discus skalare
                      260 malawi
                      150 duboisi
                      140 jaguar
                      103 ej bestämt

                      Kommentar

                      • ahlin
                        • September 2002
                        • 234

                        #26
                        Tack Peter1904. det var bara det jag ville säga.

                        Kommentar

                        • FI
                          • January 2002
                          • 1153

                          #27
                          För mig så är det fullkomligt ofattbart hur man kan ha NÅGON ciklidart i ett kar helt utan inredning, även om det bara handlar om uppfödning, man plockar ju bort alla chanser man har att få se cikliden visa upp ett naturligt beteende. Var ligger nöjet i det?

                          Jag har sett små jaguarciklider på under 2cm jaga som sina föräldrar genom att smyga runt bland växterna eller den övriga inredningen och jag är fast övertygad om att diskus och alla andra ciklidarter kan börja visa sina naturliga beteenden lika snabbt.

                          Jag tror att hela den här grejen med att kala kar skulle vara en nödvändighet grundar i att:
                          1. Man matar med ett onaturligt foder(t.ex oxhjärtemix) som gör att det blir onödigt svårt att hålla bra vattenkvalitet.
                          2. Man är för slö och ser alla saker som medför onödigt jobb vid rengöring som något negativt som måste bort.

                          Visst skulle det vara enkelt att hålla lägenheten städad och fin om den var helt oinredd och klädd i plast, man skulle bara kunna spola av hela stället med en högtryckstvätt och sedan lägga in golvbrunnar lite varstans för att få undan vattnet snabbt. Tänk vad enkelt det skulle vara att städa. Aldrig mer ont i ryggen av att krypa under soffor, och aldrig mer torkade blomblad som måste plockas upp, och aldrig mer en massa jobbiga möbler som är i vägen då man ska dammsuga. Tänk vad bra.

                          Men skulle det vara kul att leva så? :P

                          Jag råder er alla att börja tänka på era fiskars trivsel istället för det extra jobb deras trivsel orsakar er själva.

                          Mvh Fredrik Isaksson
                          Fredrik Isaksson
                          Bildarkivet

                          Kommentar

                          • Wolf
                            • February 2003
                            • 123

                            #28
                            Palton: Hej, det var inte i torsdags! Har du framgång med alla VF Du köpte av mig? Jag saknar dem ibland ska Du veta, speciellt de jättelika Barra Mansorna. Om man kan säga att det är möjligt att älska en akvariefisk, så var det helt klart sådana känslor jag hyste för den största hanen. Magnifik! Hoppas han lever och har hälsan?
                            http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=266915

                            Kommentar

                            • Oscar Cederqvist
                              • November 2002
                              • 6546

                              #29
                              Tycker inte jag ytryckte mig klumpigt. Jag sa ju bara hur jag gör. Om någon tycker jag har idiot förklarat han/henne så är detsäkert så.
                              Oscar Cederqvist

                              Kommentar

                              • Peter1904
                                • February 2003
                                • 1079

                                #30
                                Ursprungligen skickat av mrsonk
                                Tycker inte jag ytryckte mig klumpigt. Jag sa ju bara hur jag gör. Om någon tycker jag har idiot förklarat han/henne så är detsäkert så.
                                Ursprungligen skickat av mrsonk
                                okej, vill ni som Ahlin köpa vuxna fiskar för dyrapengar och inte lära er ett skit om discusens beteende och stå som ett fån när fisken är död för ni såg inte signalerna så är det ok med mig"
                                Jag kan hålla med dig om att det är tråkigt med kar utan inredning och jag skulle själv välja att försöka föda upp dom i ett inrett kar ifall jag gav mig på discus <b>men</b> om du skall idiotförklara folk som låter discusarna växa upp i tomma kar så kan du ju börja med dom andra medlemmarna i discusklubben som du är med i.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...