Discuskar på 375 liter...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Datate

    • August 2003
    • 620

    Discuskar på 375 liter...

    Har en svag tanke på om man ev skulle våga sig på att börja hålla discus nu under våren.
    Har ett 375liter kar som jag är osäker på vad jag ska ha i, och discus SKULLE KUNNA ev vara ett alternativ!

    Frågan är hur många discus man skulle kunna ha i, samt om det skulle kunna bo något mer däri?

    Även hur ett sådant kar skulle utrustas både vad gäller teknisk utrustning och inredning.

    Är INTE intresserad av ett kalt kar med bara någon kruka, utan vill ha ett kar som skall fungera som "prydnad" i lägenheten. Dvs gärna någon växt och sand.

    Går det att ha discus, tetror, fjärillsciklider, malar och någon algätare t.ex?

    Är dom så svåra även om man håller en temp på knappa 30C, har en bra filtrering och gör regelbundna vattenbyten?
    MVH /Erik

    "Allting löser sig, frågan är bara när och hur..."

    Besök gärna http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=104121
  • Kalejdoskop
    • January 2003
    • 323

    #2
    Jag är väldans ny på discus-området, men av det jag läst nu så ska discusar, fjärilar, algätare och tetror vara det ultimata att ha tillsammans. Man kan även ha corydoras tillsammans med dem.
    Jag och min sambo planerar att ha detta i just ett 375-liters akvarium och då tänkte vi ha finkornig sand, rötter och ganska mkt växter.
    Vad jag mer har läst om discusar är att det oftast är överdrivet när folk säger att dom är så känsliga. Den discus-variant man ska undvika är tydligen Heckel då dom kräver väldigt lågt ph-värde..
    Akvarist - javisst!

    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=63796

    Kommentar

    • Datate

      • August 2003
      • 620

      #3
      Sedär, identiska förutsättningar i princip =)

      Det största problemet ärnog tyvärr priset... Tycker mig ha fått fram att man skall skaffa 6-10st i 300L till att börja med...150kr+ / st blir ganska många kr....särskillt om hälften skulle gå å dö i startskedet... :

      Vad har ni för filtrering till det karet?
      Vilka växter hade ni tänkt er?
      MVH /Erik

      "Allting löser sig, frågan är bara när och hur..."

      Besök gärna http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=104121

      Kommentar

      • Kalejdoskop
        • January 2003
        • 323

        #4
        Växterna vi tänkt oss är jättevalisneria, crinum thaianum och svärdsplantor. Tydligen är det inte så många växter som klarar den höga temperaturen, men de ovan nämnda tycker jag är helt ok, fast jag vet inte ifall crinum thaianum klarar värmen, men det går väl att kolla upp.

        Filter är Eheim professional och fluval 3+. Jag vet inte om det är det ultimata(skulle gissa att det ultimata är väldigt dyrt..), jag läste något om intervallfilter.. men det är vad vi har och det borde duga bra!
        Akvarist - javisst!

        http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=63796

        Kommentar

        • ahlin
          • September 2002
          • 234

          #5
          Vill inte verka negativ här men i planterade akvarier är det inte helt lätt. Det finns fullt med trådar både här och på Akvarieguiden om folk som får problem med diskus i inredda burkar.
          Risken är stor att man får parasit problem. Det kanske går bra 1 månad, kanske 3 o 4 också men parasiterna kommer när man slarvar lite lite lite med vattnet. Och efter som det som du skriver inte är helt billiga firrar så föredrar jag att se till att dom har det så bra som möjligt. Dvs utan grus.

          Det kommer säkert komma någon som skriver att det är hur lätt som helst att ha diskus i inredda akvarium.

          Hur ni än gör så lycka till.

          Kommentar

          • David B
            • December 2002
            • 507

            #6
            Har kikat på dessa jättefina fiskar när man varit inne i akvarieaffärer och starkt funderat på att "bli med diskus". Men alltid så har det blivit så att man fegat ur, just på grund av varningssignaler om att det är så svårt och det är så dyrt och att fiskarna dör om man inte gör si eller så. Jag säger inte att det är så eller inte. Däremot så förstår jag inte glädjen i att ha ett akvarium med, förvisso ohyggligt vackra discusar, men utan inredning i form av grus eller växter. Det är väl mer än halva nöjet att kunna göra en fungerande biotop som är vacker för ögat och som fiskarna trivs i? Eller? Fungerar det bara med discus i "nakna" kar utan sällskap? Ärlig fråga utan spydiga kommentarer.

            David B.

            Kommentar

            • Kalejdoskop
              • January 2003
              • 323

              #7
              Jo, vi har som insett att den enklaste lösningen skulle vara att strunta i inredningen... men det skulle bli så förbaskat tråkigt =(
              Fiskarna är dyra, men jag hade ändå räknat på 500 kr per fisk, hade ingen aning om att det fanns så billiga discusar som du skrev, datate!
              Akvarist - javisst!

              http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=63796

              Kommentar

              • Datate

                • August 2003
                • 620

                #8
                Jodå...tror att jag sett för 150kr+ hos några handlare här. Dock är det ju ungfiskar, och säkert odlade lokalt i stan...

                Funderar lite på en sak.
                Spelar höjden på karet stor roll när det handla om discus?
                Har ett 290L som bara är 40cm högt...skulle detta månne fungera bra som discuskar?
                MVH /Erik

                "Allting löser sig, frågan är bara när och hur..."

                Besök gärna http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=104121

                Kommentar

                • ahlin
                  • September 2002
                  • 234

                  #9
                  Ett av dom vanligaste nybörjar diskus misstagen är ju att köpa 150kr fisk på 5 cm.....Då kan jag LOVA att det blir problem.
                  Köp istället vuxna 15cm + Pigeon blood.

                  Kommentar

                  • Kalejdoskop
                    • January 2003
                    • 323

                    #10
                    Jo, av det jag hunnit läsa så ska höjden vara minst 40 cm, så det borde fungera bra. Det stod även just att ungfiskar är väldigt känsliga, men att man borde köpa små exemplar just för att hålla kostnaden nere, för tjusningen att själv ha dragit upp djuren och att det gav möjlighet till urval om man ska odla på dem. Men de skulle åtminstone vara 5-7 cm.
                    Vi har inte tänkt oss nån speciell storlek, bara de inte är för små.. sen så hade vi ju också planerat att lägga runt 500 kr fisken, kanske bättre att köpa lite större fiskar för att vara på den säkra sidan då.
                    Akvarist - javisst!

                    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=63796

                    Kommentar

                    • palton
                      • December 2002
                      • 58

                      #11
                      Instämmer med ahlin, köp vuxna djur, med det upplägget du tänkt.

                      Finessen med de vuxna djuren är att de växt klart => kan matas mycket sparsamt och att de är MYCKET tåligare än ungdjur.

                      Det vore säkrare kort att köra utan grus.

                      Jag har själv en grupp vildfångade diskusar i ett möblerat akvarium. Fungerar bra. Har dock inte blandat fisk i detta akvarium. Att blanda diskus med annan fisk i sällskapsakvarium har jag både dåliga och bra erfarenheter av. Inget är svart eller vit..

                      Alla mina andra diskusar, par, ung diskus och yngel har jag i oinredda akvarium, skulle aldrig ha dem i inredda akvarium. Mina vildfångade har jag tagit risken, men inte fullt ut (då de inte går med annan fisk) pga av att det är snyggt att ha dem på detta vis i vardagsrummet.

                      Självklart kan det fungera att blanda fisk, men får vägas mot ev förluster. Är det värt att stoppa i en billig lite fisk som knappt syns och riskera guldklimparna?

                      Att satsa på diskus i ett sällskaps akvarium är en risktagning du gör. Det kan gå bra och det kan gå dåligt.

                      När det fungerar, så är det väldigt fint med diskus i ett sällskapsakvarium...

                      Detta inlägg är inte menat att avskräcka, utan bara upplysa om balansgången och risktagningen. Det känns bättre om det går illa om man gjort detta medvetna val och tagit den kalkylerade risken.

                      Kommentar

                      • ahlin
                        • September 2002
                        • 234

                        #12
                        Äntligen nån som förstår mig....=)

                        Kommentar

                        • MagicFingers
                          • November 2003
                          • 3136

                          #13
                          Jag var inne i stan idag, sån svenskodlad diskus för 95:-, dom var inte pyttesmå då heller... snakeskin.. har jag för mig det var...
                          Nemo saltat sobrius, Nisi forte insanit

                          Nunc Est Bibendum

                          Kommentar

                          • ahlin
                            • September 2002
                            • 234

                            #14
                            Vilken stad?

                            Kommentar

                            • MagicFingers
                              • November 2003
                              • 3136

                              #15
                              Göteborg
                              Nemo saltat sobrius, Nisi forte insanit

                              Nunc Est Bibendum

                              Kommentar

                              Arbetssätt...