Boliviansk fjärilsciklid tillsammans med Apistogramma?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • a.eriksson
    • May 2010
    • 148

Äh, jag gav upp!
    Åkte till arken zoo på förmiddagen och köpte aqua safestart (bakteriekultur för nystart av akvarium) för att få igång karet mer med nyttiga bakterier.
    Och först nu kan jag säga att fiskarna vart aktiva hela dagen faktiskt sen jag tillsatte bakteriekulturen på förmiddagen, blev som knark för fiskarna, full fart hela tiden nästan. Köpte även en digital termometer så slapp jag temperatur problemet direkt typiskt nog så stämmer den digitala mot den vanliga termometern.. Men aja!

Kommentar

• Shepard
      • March 2003
      • 13992

Kul att det blivit mer fart på dem Kom på en annan anledning till att de kanske kan tyckas vara lite slöa och skygga, de är väl ensamma i karet vad jag förstår? Ibland kan ett stim med nå'n mindre fisk behövas för att ciklider ska känna sig trygga, för frånvaro av annan fisk kan av cikliderna tydas som närvaro av rovdjur.
      "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
      Min profil
      Mitt galleri

Kommentar

• a.eriksson
        • May 2010
        • 148

Ursprungligen postat av Shepard
        Kul att det blivit mer fart på dem Kom på en annan anledning till att de kanske kan tyckas vara lite slöa och skygga, de är väl ensamma i karet vad jag förstår? Ibland kan ett stim med nå'n mindre fisk behövas för att ciklider ska känna sig trygga, för frånvaro av annan fisk kan av cikliderna tydas som närvaro av rovdjur.
        Ska ha det i åtanke. Tack för tipsen. De är helt ensamma, förutom snäckorna. Är nog säkert så som du säger, att de behöver sällskap av nå mer fisk, kanske inte behövs mycket alls. Eller så lär de sig mer och mer med tiden att det inte finns rovdjur i karet. Ska iaf ha nå mer fisk, vad vet jag inte än. Tänkte mest dom här skulle få bosätta sig och köra in karet denna månad.

Tips på fisk jag kan ha? Tycker dvärggurami är roliga, och studera bobyggen i flytväxterna, men de är ju lite känsliga dock.

Ska nog skaffa några tåliga räkor som håller alger och annat skräp borta, typ några amanos funderar jag på
        Senast redigerad av a.eriksson; 07 March 2015, 19:01.

Kommentar

• Shepard
          • March 2003
          • 13992

Ja, dvärggurami är rätt känsliga, och hanar tenderar att vara mycket aggressiva mot honor, så i små kar blir nog honorna lätt ihjäljagade.

Kan rekommendera ett stim kolglödstetror t.ex, och på botten kanske ett 10-20 tal små Corydoras, som pygmaeus eller hastatus.
          "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
          Min profil
          Mitt galleri

Kommentar

• HWH
            • March 2013
            • 2310

Kejsartetra är en ny favorit här hemma. De har en massa hyss för sig och beter sig lite som ciklider då man så tydligt ser könsskillnad på dem och att de inte bara simmar runt.
            /Helena,
            Zoopets norska inslag. Har en salig blandning av stort och smått, vått och torrt.

Kommentar

• a.eriksson
              • May 2010
              • 148

Jag vill gärna ha något som är intressant att titta på och inte bara något som simmar runt som de flesta tetror, vill ha fisk som är rolig att studera, tålig, fredlig och låter bli bolivianerna och deras ägg/yngel, för bolivianerna är prio 1 och huvudfisk som det skulle va kul å få yngel på

Pansarmalar har jag varit rätt inne på, men inte så många som 10 st, har inte jättestort kar. Men mellan 5-10 st kanske.

Bör man ha något som håller sig mer upptill?
              Senast redigerad av a.eriksson; 07 March 2015, 20:21.

Kommentar

• Shepard
                • March 2003
                • 13992

Tja, det är ju därför du har bolivianerna, för att du vill studera intressant beteende Se'n kompletterar man det med nå'n liten stimfisk som mest simmar runt och är vackra. Se'n sysslar även vissa tetror med lite sparring.

Det är därför jag föreslår de mindre Corydorasarterna, som pygmaeus eller hastatus, de är mycket mindre än de flesta andra pansarmalar, och går att ha rätt många även i mindre kar, det ser roligare ut med en lite större grupp, eftersom de är så små.

Det ger en rätt harmonisk känsla om man har fiskar som uppehåller sig på lite olika nivåer i karet, och inte konkurrerar så mycket om utrymme, och många tetror håller gärna till en bit upp i karet, som kolglödstetran t.ex.
                Min profil
                Mitt galleri

Kommentar

• Mr Woods
                  • March 2013
                  • 3409

Ursprungligen postat av Shepard
                  ...jag föreslår de mindre Corydorasarterna, som pygmaeus eller hastatus, de är mycket mindre än de flesta andra pansarmalar, och går att ha rätt många även i mindre kar, det ser roligare ut med en lite större grupp, eftersom de är så små...
                  Eller varför inte habrosus!?! Jag älskade mina och de verkade inte alls så känsliga som beskrivs. De följde varann alltid på rad på ett mycket lustigt sätt!

Klicka på bilden för större version

Namn: 250920131847.jpg
Visningar: 4
Storlek: 92,2 KB
ID: 2166622

Kommentar

• a.eriksson
                    • May 2010
                    • 148

Jag tyckte de mindre corydoras malarna var rätt coola som ni tipsa om, men de är fredliga och bra städare? kanske bättre med fler såna än få större pansarmalar ändå
                    Tror ni det kan va bra med lite konkurrens efter botten för bolivianerna? Läste på några ställen att bolivianerna typ mår lite bra av att de finns nån fisk som kommer och stör lite även om det är nån liten snäll corydoras, att det gynnar lek och hålla revir osv, har ju annars de andra bolivianerna.
                    Kanske jag kan överväga att ha de mindre corydoras framför större pansarmalar!

Men vad ska jag ha upptill då? Som passar mitt kar, vill nog inte ha värsta färgklicken utan de ska helst va så naturligt som möjligt, vattnet är svagt tefärgat pga rötter, alkottar och nåt löv.
                    Är dålig på tetror.

Kommentar

• Mr Woods
                      • March 2013
                      • 3409

Ditt akvarium är för litet för stimfisk... Nu tycker jag visserligen att det är meningslöst till och med i mitt 310L.
                      Jag vill se ett två meter långt kar med ett stim på tvåhundra fiskar, då börjar vi snacka stim!

Kommentar

• a.eriksson
                        • May 2010
                        • 148

Ursprungligen postat av Mr Woods
                        Ditt akvarium är för litet för stimfisk... Nu tycker jag visserligen att det är meningslöst till och med i mitt 310L.
                        Jag vill se ett två meter långt kar med ett stim på tvåhundra fiskar, då börjar vi snacka stim!
                        Äh, det är ju vad du tycker, givetvis är väl det coolast. Men nu är det så att jag inte har 300 liter kar eller 2 meter. Dock skumt att man inte ska kunna ha stimfisk ens i 300 liter enligt dig.
                        Så det finns alltså inga tetror för små kar menar du?

Ville ha hjälp med vad jag skulle kunna ha i mitt kar, några tetror eller nåt funkar väl, jag vet bara inte vad. Hoppas nån annan kan hjälpa mig!
                        Senast redigerad av a.eriksson; 07 March 2015, 22:01.

Kommentar

• Mr Woods
                          • March 2013
                          • 3409

Klart du kan ha tetror! Det var inte så jag menade, men det kommer inte att bli så mycket till stim, utan du kommer ha "stimet" över hela akvariet samtidigt...

Kommentar

• Mr Woods
                            • March 2013
                            • 3409

Ett stim av denna kanske?

Kommentar

• a.eriksson
                              • May 2010
                              • 148

Ursprungligen postat av Mr Woods
                              Klart du kan ha tetror! Det var inte så jag menade, men det kommer inte att bli så mycket till stim, utan du kommer ha "stimet" över hela akvariet samtidigt...
                              Ja nej nåt enormt stim kan jag inte ha, och de har jag inte räknat med. Krävs väl många fiskar för att de ska funka som ett stim

Kommentar

• a.eriksson
                                • May 2010
                                • 148

Jag är inte gold-medlem

Kommentar

Arbetssätt...