Första fjärilarna, lekförberedelse

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Solid
    • August 2007
    • 734

    Första fjärilarna, lekförberedelse

    Tänkte bara dela med mig av min första erfarenhet av fjärilar, som nu verkar pyssla med förberedelser inför lek

    Fyra dagar sedan jag köpte de, en hona och en hane. Har kommit bra överens och ofta letat mat i närheten av varann och ibland spänt upp sig för varandra. Idag reagerade jag först på att äggläggningsröret syns tydligt på honan, vilket det inte gjort tidigare. Nu jobbar de båda med en grop, först var det honan som var där i vändor och flyttade grus och såsmåningom har hanen börjat hjälpa till. Emellanåt pausar de och kollar igenom karet/letar mat i botten.

    De pillar ju i botten lite överallt men de har inte grävt/flyttat om någon annanstans. De har dessutom valt det grusigaste/stenigaste hörnet i karet, 240L med ca 80% sandbotten. Trots det har de bestämt sig för att gruset är bättre fast de måste ta i med hela kroppen för att åstadkomma något alls Finns även stenar som borde fungera som plats att lägga ägg, men det verkar inte heller intressant tydligen.

    Vet inte om det blir något av det hela eller inte såklart, men väldigt roligt att få se i vilket fall!

  • Killis75
    • September 2013
    • 118

    #2
    Första fjärilarna, lekförberedelse

    Vad roligt:-)! Riktigt trevliga fiskar. Själv lekte mina oxå första veckan i karet, tyvärr är mina nu duktigt i ofas! Honan verkar inte lika intresserad (kan ju vara för att hanen jagar henne rätt mkt)

    Men lycka till med dina och hoppas på lite rom, det är ju så sjukt roligt/spännande när dom väl lägger:-)
    Akvariehuset på 112L

    Kommentar

    • HWH
      • March 2013
      • 2310

      #3
      Ja det är fina fiskar. Jag har två par som gräver och pustar, men jag har inte sett dem lyckas få rom än.
      /Helena,
      Zoopets norska inslag. Har en salig blandning av stort och smått, vått och torrt.

      Kommentar

      • Solid
        • August 2007
        • 734

        #4
        Ja väldigt fina filurer är de!

        Nu har de även gjort ett några mindre gropar på nya ställen. Men det första gropen är den enda som hanen vaktar emot räkorna om de kommer nära när han är där, den verkar vara favoritplatsen fortfarande.

        Kommentar

        • KJE
          • August 2013
          • 1066

          #5
          Jag köpte fem stycken förra veckan men mina verkar vara för unga, det är två hannar som ibland spänner upp sig mot varandra men dom andra tre verkar mest bara vara groupies
          Min projekttråd: https://www.zoopet.com/forum/forum/-...rikansk-biotop

          Kommentar

          • Solid
            • August 2007
            • 734

            #6
            Trodde faktiskt mina skulle vara för unga fortfarande, de är ju rätt små. Men tydligen inte.

            De har putsat runt och flyttat gruskorn och sand sedan klockan halv ett, med korta pauser bara. Nu en kvart innan släckningstid, sisådär 9 timmar senare så såg jag första äggen! Svårt att se eftersom gropen är i ljust grus, så typ samma färg som äggen och de glider ner emellan med - men både är i alla fall aktiva i gropen och ägg finns det. De är heller inte ett dugg störda av att jag sitter och stirrar på de två dm från glaset
            Förväntar mig såklart inte att det ska gå vägen, men varje steg man får se är ju jätteroligt och det är ju ett trevligt tecken på att de trivs

            Kommentar

            • KJE
              • August 2013
              • 1066

              #7
              Ursprungligen postat av Solid
              Trodde faktiskt mina skulle vara för unga fortfarande, de är ju rätt små. Men tydligen inte.

              De har putsat runt och flyttat gruskorn och sand sedan klockan halv ett, med korta pauser bara. Nu en kvart innan släckningstid, sisådär 9 timmar senare så såg jag första äggen! Svårt att se eftersom gropen är i ljust grus, så typ samma färg som äggen och de glider ner emellan med - men både är i alla fall aktiva i gropen och ägg finns det. De är heller inte ett dugg störda av att jag sitter och stirrar på de två dm från glaset
              Förväntar mig såklart inte att det ska gå vägen, men varje steg man får se är ju jätteroligt och det är ju ett trevligt tecken på att de trivs
              Det är verkligen skoj när dom leker, mina regnbågsciklider har precis lagt en liten romkaka på bakgrunden och honan vaktar nu frenetiskt, verkar inte som om hanen bryr sig överhuvudtaget Hoppas lite att det här kanske leder till att fjärilarna också får upp ångan
              Min projekttråd: https://www.zoopet.com/forum/forum/-...rikansk-biotop

              Kommentar

              • Solid
                • August 2007
                • 734

                #8
                Nu är de klara med äggläggandet. Och nu är de inte alls överens längre, hannen är på honan och försöker jaga bort henne från gropen, men honan vill också vara där så hon ger sig inte. Får se hur det ser ut imorgon...

                Edit: Hon verkar ha gett med sig nu och håller sig borta. Hannen håller koll i gropen. Trodde först han käkade ägg, men när jag tittade på nära håll en stund så håller han bara på och putsar och rensar i gropen. Så han tar det på allvar hittills i alla fall.
                Senast redigerad av Solid; 08 November 2013, 21:19.

                Kommentar

                • Solid
                  • August 2007
                  • 734

                  #9
                  Fullständigt underbart att se när han tar i för kung och fosterland för att lyckas bogsera bort Posthornsnäckor som råkar vandra fram till gropen.

                  Ursprungligen postat av KJE
                  Det är verkligen skoj när dom leker, mina regnbågsciklider har precis lagt en liten romkaka på bakgrunden och honan vaktar nu frenetiskt, verkar inte som om hanen bryr sig överhuvudtaget Hoppas lite att det här kanske leder till att fjärilarna också får upp ångan
                  Härligt! Hoppas det smittar av sig på dina fjärilar

                  Kommentar

                  • Solid
                    • August 2007
                    • 734

                    #10
                    Hannen käkade upp äggen någon timma efter att han kört bort honan.

                    Nu på morgonen har hannen jagat runt honan en del (innan lyset tänts), men nu simmar de tillsammans igen. Honan är nästan ännu mörkare än igår och har äggläggningsröret syns tydligt fortfarande. Bara att se när/om de försöker igen. De bearbetar botten så det verkar som de verkar som att de är på rätt humör.

                    Kommentar

                    • Solid
                      • August 2007
                      • 734

                      #11
                      Nu leker de igen, exakt en vecka senare

                      Hannen har varit redo flera dagar och varit på honan rätt mycket som varit rätt blek under tiden. Men idag var hon uppenbarligen redo igen och har färgat ut ordentligt igen. De är i slutskedet av äggläggningen just nu. Klart fler ägg än förra gången. Får se om hannen kör en repris från senaste gången eller är mer med på noterna. Förra gången kändes han inte lika beredd, med tanke på att det i stort sett var honan som fick övertala honom om att det var dags.

                      Fortsättning följer

                      Kommentar

                      • Solid
                        • August 2007
                        • 734

                        #12
                        Hannen har brutalt kört bort honan även denna gång. Men hittills vaktar han äggen ganska duktigt och har inte käkat dom, så han har slått sitt personliga rekord Får se om de finns kvar imorgon...

                        Kommentar

                        • Solid
                          • August 2007
                          • 734

                          #13
                          Alla ägg (nåja, mängden ser ungefär densamma ut i alla fall) är kvar och hanen har låtit honan vara med på det hela också. De turas om och är hittills ganska duktiga på att vakta. Ska ju vara väldigt svårt att få dom att klara sig till yngel, återstår att se hur långt det funkar denna gång

                          Kommentar

                          • Solid
                            • August 2007
                            • 734

                            #14
                            Rapport kommer här om någon läser/är intresserad

                            Idag var rommen borta, inte helt oväntat direkt. De ska separeras från varandra ett tag för de stör mina diskusar när de leker. Får hoppas de fortfarande gillar varandra när de återförenas

                            Kommentar

                            • Fissure
                              • July 2013
                              • 153

                              #15
                              Spännande, trist att de käkar upp rommen bara. Mina har även börjat förberede för lek ser det ut som idag. Det ena paret verkar vara på G (det dominanta paret). Honan har sitt rör ute nu också och har blivit väldigt röd på buken (vet inte om det har något med det att göra).
                              Har även grävt en jäkla stor grop under min rot.
                              När jag köpte dessa pratade jag med han i akvariebutiken och han nämde just det om när de käkar upp sin rom/avkomma. Enligt honom så blir det vanligare och vanligare hos "fabriksfödda" fiskar då man rycker yngel/rom från fiskarna så de får inte lära sig ta hand om det?
                              De fyra jag köpte var i ett separat kar och skulle tydligen vara vildfångade. Får se om det stämmer och dessa har fått lära sig bättre :P
                              Projekt : Rötter (450L Omstart)
                              Sällskapsakvarium 450L (Avslutat)

                              Kommentar

                              Arbetssätt...