Inreda för lek hos L.Dorsigera

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • LS10
    • November 2010
    • 258

    Inreda för lek hos L.Dorsigera

    Som rubriken antyder så har jag ett Laetacara Dorsigera par, inköpta igår. Det är ganska tydligt att det är ett par och att de är i lektagen.
    Akvariet är inrett med ganska tät växtlighet och lite rötter, men egentligen mer anpassat efter grottlekande dvärgciklider.

    Så nu undrar jag hur jag bäst ger dorsigeraparet möjlighet till lek? Behöver de flata stenar för att leka eller kan andra inredningsdetaljer såsom rötter eller stora växtblad duga?
    Som det ser ut nu är de i full gång med uppvaktningen dem emellan men tycks inte hitta en plats som de är nöjda med.
  • Moving Waves
    • August 2010
    • 1403

    #2
    Sv: Inreda för lek hos L.Dorsigera

    Min erfarenhet är att det är mycket lättlekta och inte särskilt kräsna vad gäller underlag, så länge de hittar en hyfsat plan yta oavsett material. De behöver nog bara fundera ett tag, du har snart rom ska du se!
    - - -
    540l Tanganyika, 375l SA/Växtkar, 105l SA/Svartvatten, 60l Tanganyika, 60l Asien

    Kommentar

    • LS10
      • November 2010
      • 258

      #3
      Ah kul! Funderar gör de verkligen i massor, ser ut att ha spanat in varenda litet hörn i akvariet. Är så himla glad att vi lyckades välja ut en hane och en hona där i affären.

      Kommentar

      • LS10
        • November 2010
        • 258

        #4
        Du hade rätt, idag hade de lagt rom! Blev ett större plantblad som blev deras val. Kul att det gick så fort, fick hem dem i onsdags.
        Inte för jag väntar mig något av leken, har en massa hungriga tetror om det skulle komma så långt som till frisimmande yngel. Men kul bara att ha fått ett par som trivs ihop.

        Kommentar

        Arbetssätt...