Apistogramma Macmasteri.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ryskbompa
    • August 2012
    • 930

    Apistogramma Macmasteri.

    Mina firrar i 147an har lagt rom.

    När jag kom hem så såg jag inte till honan samt att en grotta var helt igengrävd, så jag lyfte på locket och hittade honan och rommen, har jag pajjat nånting nu? lade tillbaka grottan och lämnade karet.

    Jag är inte helt 100a på att hanen kommer in i just den grottan, kan den vara obefruktad? hur ser man de?


    MVH Rikard
  • Erik Åhlander
    • January 2006
    • 1881

    #2
    Hos vissa apistos lär honan föredra att hanen inte kommer åt rommen utan att mjölken sprutas in i grottan. Om rommen är befruktad kommer honan ut med yngel så småningom

    Kommentar

    • Ryskbompa
      • August 2012
      • 930

      #3
      Ok. jag hajjar. Jag har iaf kittat up med en lampa typ 4 meter från karet, så honan får lite koll på anläggningen den lyser mycket svagt men jag tror det räcker. Ifs är det nog bara honan som kommer in i grottan den är fetaliten.

      Ancistrus har jag, det är dom jag är orolig för :P


      håller tummarna.

      Kommentar

      • Moving Waves
        • August 2010
        • 1403

        #4
        Sv: Apistogramma Macmasteri.

        De behöver varken nattlampa eller skydd mot ancistrus, som inte kommer åt äggen i grottan. När hon börjar valla dem så tar hon in dem i grottan innan släckning, såvida du har timer så de får en stabil dygnsrytm.
        - - -
        540l Tanganyika, 375l SA/Växtkar, 105l SA/Svartvatten, 60l Tanganyika, 60l Asien

        Kommentar

        • Ryskbompa
          • August 2012
          • 930

          #5
          Ok. jag läste någonstans att de va nattlampa som gällde. hoppas de funkar. Jag har haft apistos tidigare som breedat men inte nå lyckade resultat.

          tackar!

          Kommentar

          • Ryskbompa
            • August 2012
            • 930

            #6
            Hiding in the dark hon gör ett bra jobb så här långt
            Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0760.jpg
Visningar: 1
Storlek: 157,0 KB
ID: 2149445

            Kommentar

            • PiaJo

              • August 2009
              • 13001

              #7
              Härligt att se!
              /PIA

              Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

              Kommentar

              • Ryskbompa
                • August 2012
                • 930

                #8
                Japp

                Jag tänker. Ska jag göra iordning mitt Nano 29l och flytta ynglen dit sen ? risky?


                hoj

                Kommentar

                • PiaJo

                  • August 2009
                  • 13001

                  #9
                  Låt honan ta hand om yngelvården, det är då man ser deras underbara beteende.
                  Det är min personliga åsikt för jag tycker det är så härligt att se honan valla runt sina småttingar i karet , det är liksom en del av behållningen med att ha dessa fiskarna men som sagt det är upp till dig hur du vill göra och vill ha det
                  /PIA

                  Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                  Kommentar

                  • Ryskbompa
                    • August 2012
                    • 930

                    #10
                    MM det lutar nog åt de. Ancistrus tar in yngel va?

                    hoj

                    Kommentar

                    • PiaJo

                      • August 2009
                      • 13001

                      #11
                      Njae tror inte att de tar frisimmande yngel, ser du att de tar dem så plocka bort anistrusen innan nästa lek
                      /PIA

                      Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                      Kommentar

                      • Moving Waves
                        • August 2010
                        • 1403

                        #12
                        Sv: Apistogramma Macmasteri.

                        Nej det skulle vara nåt enstaka yngel men jag har fått upp flera kullar med ancistrus närvarande.
                        - - -
                        540l Tanganyika, 375l SA/Växtkar, 105l SA/Svartvatten, 60l Tanganyika, 60l Asien

                        Kommentar

                        • Ryskbompa
                          • August 2012
                          • 930

                          #13
                          Ok. jag vill egentligen ha bort dom 5st a 5cm. men det skulle bli ett helvete att fånga dom i 147litaren. För mycket gömställen :P

                          jag får se hur det går

                          Kommentar

                          • Moving Waves
                            • August 2010
                            • 1403

                            #14
                            Sv: Apistogramma Macmasteri.

                            Jo det kan vara et helsike och de lär sig snabbt att sky håven...
                            Jag brukar med varierad framgång göra så här: lägg en algtablett i en håv och placera håven med den öppna sidan mot framrutan och handtaget uppåt. Sen donar jag på med annat och tittar till ibland. Har man tur har någon mal luktat reda på tabletten men när de ska fly i rak riktning från en själv så sticker de rakt in i håven och så är man snabb att lyfta upp.
                            - - -
                            540l Tanganyika, 375l SA/Växtkar, 105l SA/Svartvatten, 60l Tanganyika, 60l Asien

                            Kommentar

                            • PiaJo

                              • August 2009
                              • 13001

                              #15
                              Jag har lyckats genom att lägga en maltablett i en grotta( kokosnöt) som jag har placerat i en håv vid framrutan så att jag kan lysa in och se om de är där inne Se till att de är utsvultna så går det nog lättare
                              /PIA

                              Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                              Kommentar

                              Arbetssätt...