Hmm, jag undrar...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Shepard

    • March 2003
    • 13992

    #16
    Ursprungligen postat av henrikl
    Då blir det snart lek med massa yngel...
    Japp Ska jag vara ärlig så vet jag inte om jag haft frisimmande guldsömsyngel nå´n gång. Jo, en gång kanske, för ett antal år se´n, men de försvann rätt snabbt.

    Snudd på yngelboom, har ett scalarepar med yngel i en kub, ett Cryptoheros nanoluteuspar med yngel i ett annat, och så Crenicichlorna och guldsömmarna på gång i ett tredje
    "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
    Min profil
    Mitt galleri

    Kommentar

    • henrikl
      • November 2012
      • 639

      #17
      Då har du en hel del smått hemma nu då...
      2165 liter akvarievatten i hus och garagerum.
      Mest L-malar tillsammans med Sa, malawi, räkor.

      Kommentar

      • Shepard

        • March 2003
        • 13992

        #18
        Hehe, ja det kryllar Så här ser det ut nu. Japp, karet är repigt, och en del penselalger finns
        Bifogade filer
        "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
        Min profil
        Mitt galleri

        Kommentar

        • Mats Bryzell

          • February 2007
          • 18956

          #19
          Det där är redigt tjusigt att se! Toppenfint!

          Kommentar

          • henrikl
            • November 2012
            • 639

            #20
            Det är mycket fascinerande att titta när ett par ciklider leker.
            2165 liter akvarievatten i hus och garagerum.
            Mest L-malar tillsammans med Sa, malawi, räkor.

            Kommentar

            • Shepard

              • March 2003
              • 13992

              #21
              Ursprungligen postat av Mats Bryzell
              Det där är redigt tjusigt att se! Toppenfint!
              Tack Jag gillar den hanen skarpt, biffig och färggrann, och ändå är han bara halvvuxen.

              Ursprungligen postat av henrikl
              Det är mycket fascinerande att titta när ett par ciklider leker.
              Ja Var inte helt lätt att få bilder på dem, för det jäkla nyfikna denisoniistimmet skulle simma ivägen hela tiden
              "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
              Min profil
              Mitt galleri

              Kommentar

              • Shepard

                • March 2003
                • 13992

                #22
                Nu ligger där små wrigglers i sanden
                "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                Min profil
                Mitt galleri

                Kommentar

                • Shepard

                  • March 2003
                  • 13992

                  #23
                  Och nu är de frisimmande
                  "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                  Min profil
                  Mitt galleri

                  Kommentar

                  • plusskenford
                    • August 2011
                    • 252

                    #24
                    häftigt !!!! som sagt starta en tråd här innan om guldsömmar, vad tycker du animaniac om dom ? hur dom är att sköta mat inredning osv till dom här bjässarna.......

                    och framför allt hur är deras yngelvård beteende inför och efter ???

                    nyfiken =)

                    Kommentar

                    • Shepard

                      • March 2003
                      • 13992

                      #25
                      Tja, mina är ju inga bjässar än så länge, hanen är väl kanske 15 cm eller så, honan kanske 10, eller något mindre.

                      Inredningen består i mitt fall av rötter, bl.a två höga i vänster och höger del av karet, en lång, platt med uppstickande grenar på i mitten. Framför den står två svärdsplantor, skyddade med varsin stor, platt sten.

                      Yngelvården, tja, honan stod där i sitt hörn och vaktade äggen och de nykläckta ynglen, medan hanen flummade runt i karet. Nu när de är frisimmande har honan börjat röra sig lite längs framrutan med ynglen, och gör utfall mot de fiskar som kommer för nära. Hanen flummar fortfarande runt, ibland simmar han fram till sin familj och tittar till dem. De har en liten grannfejd med Crenicichla reganiparet som håller till vid roten i mitten.

                      Maten består av fryst artemia, frysta vita mygglarver (som pansarålarna brukar hugga in på), och en och annan fodertablett som egentligen är avsedd för malarna.
                      "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                      Min profil
                      Mitt galleri

                      Kommentar

                      • ansjo
                        • November 2005
                        • 29967

                        #26
                        Och jag undrar hur många och hur stora kar du har egentligen?
                        /Anders

                        Medlem i NCS - givetvis!

                        Kommentar

                        • Shepard

                          • March 2003
                          • 13992

                          #27
                          Ursprungligen postat av ansjo
                          Och jag undrar hur många och hur stora kar du har egentligen?
                          Har fem kar igång just nu. Tanken är att just det karet ska bytas ut mot ett större vartefter, det börjar få ett antal år på nacken, och är allmänt repigt och slitet.
                          "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                          Min profil
                          Mitt galleri

                          Kommentar

                          • PiaJo

                            • August 2009
                            • 13001

                            #28
                            Mycket fina fiskar

                            kan du inte berätta mer om dina kar, hur stora är dem och vilka fiskar har du?
                            Jag har liksom inte fått "grepp" om detta
                            /PIA

                            Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                            Kommentar

                            • Shepard

                              • March 2003
                              • 13992

                              #29
                              Ursprungligen postat av PiaJo
                              Mycket fina fiskar

                              kan du inte berätta mer om dina kar, hur stora är dem och vilka fiskar har du?
                              Jag har liksom inte fått "grepp" om detta
                              Tja, mina kar, inte mycket att skryta med, men ändå Har tyvärr inte tillgång till egen lägenhet just nu, så kan inte ha de kar jag egentligen skulle vilja ha.

                              Vi kan ju börja nerifrån... Ett (egentligen två, men det ena står tomt, ska nog sälja det) 54-liters: 6 lakritsgurami, fyra L028, ett litet gäng dvärgrasboror, riliräkor, och (alldeles för många) Malaysiska sandsnäckor.

                              100-liter: 10 Corydoras panda, 10 kuhlii, några L183 och deras yngel, två dvärgkulfiskar, indianplaty, och ett par Cryptoheros nanoluteus.

                              112 liter: ett 10-tal kejsartetror, ungefär lika många Corydoras "goldstripe", fem små botior (köpta på Falskogs, men han visste inte vad det var), och fyra L201.

                              120 liter Juwel Lido (kub): Röd korallplaty, drygt 20 kolglödstetror, ca 10 Corydoras "Venezuela black", några Synodontis nigriventris, och albinoancistrus.

                              240 liter Juwel Rio: 10 Puntius denisonii, tre Brochis splendens (vill ha tag i fler), ett par Crenicichla regani, ett par guldsömciklider, några röda häxmalar, några L183, två pansarålar (hane och hona) och en Polypterus delhezi, hona.
                              "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                              Min profil
                              Mitt galleri

                              Kommentar

                              • ansjo
                                • November 2005
                                • 29967

                                #30
                                Är flaggcikliderna borta?
                                /Anders

                                Medlem i NCS - givetvis!

                                Kommentar

                                Arbetssätt...