Hmm, jag undrar...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Shepard

    • March 2003
    • 13992

    #31
    Ursprungligen postat av ansjo
    Är flaggcikliderna borta?
    Japp, de bara lekte och lekte hela tiden, tyckte det var synd att de aldrig hade möjligheten att föda upp några yngel i det karet, och var rädd att honan skulle leka ihjäl sig.
    "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
    Min profil
    Mitt galleri

    Kommentar

    • PiaJo

      • August 2009
      • 13001

      #32
      Tack för "sammanställningen"
      har du inte kvar dina scalarer heller?
      /PIA

      Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

      Kommentar

      • Shepard

        • March 2003
        • 13992

        #33
        Ursprungligen postat av PiaJo
        Tack för "sammanställningen"
        har du inte kvar dina scalarer heller?
        Hehe, varsågod
        Nej, det var lite samma som flaggorna, lek, lek, och lek... Visst, det är väl kul, men när de leker hela tiden, så blir det liksom aldrig nå´n harmoni i karet, och är som sagt rädd att honan ska leka ihjäl sig, som en diskushona jag hade gjorde. Och ynglen klarar sig ju oftast inte i sällskapskaret.

        Funderar på att ta det lugnt med ciklider ett tag, och slippa allt lekande
        "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
        Min profil
        Mitt galleri

        Kommentar

        • PiaJo

          • August 2009
          • 13001

          #34
          Ja, man iallafall jag vill ha harmoni i mina kar, gillar inte när det blir för stökigt
          /PIA

          Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

          Kommentar

          • Shepard

            • March 2003
            • 13992

            #35
            Ja, funderar på att bara köra "sällskapsfisk" som bara simmar runt och är fina att se på, och inte envisas med att fylla karet med yngel en gång var fjortonde dag. Nu är ju dock ciklider (och malar) väl det jag är mest intresserad av. Jag väntar på att mina C. regani ska komma till skott, de är lite tröga i starten.

            Hehe, guldsömshanen tar sina varv i karet, och simmar sakta och demonstrativt med utspända fenor förbi "gäddornas" rot. Han ser ut att tänka "håll er på mattan".
            "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
            Min profil
            Mitt galleri

            Kommentar

            • henrikl
              • November 2012
              • 639

              #36
              Ursprungligen postat av PiaJo
              Ja, man iallafall jag vill ha harmoni i mina kar, gillar inte när det blir för stökigt
              Sydamerikanska ciklider är ett kaos i harmoni...

              Ursprungligen postat av Animaniac
              Ja, funderar på att bara köra "sällskapsfisk" som bara simmar runt och är fina att se på, och inte envisas med att fylla karet med yngel en gång var fjortonde dag. Nu är ju dock ciklider (och malar) väl det jag är mest intresserad av. Jag väntar på att mina C. regani ska komma till skott, de är lite tröga i starten.

              Hehe, guldsömshanen tar sina varv i karet, och simmar sakta och demonstrativt med utspända fenor förbi "gäddornas" rot. Han ser ut att tänka "håll er på mattan".
              Ciklider leker i sina hörn på rötter och stenar. Malawihonor går ständigt med munnen fulla av ägg, Guppi och andra sällskapsfiskar jagar ständigt sina honor i sin lek. Det handlar nog mycket om vilken typ av lek som föredras. Känns som att de flesta fiskar leker ständigt på sitt vis, förutom de sorterna som inte går att föröka i ett akvarium.

              Själv föredrar jag nog att titta på lekande malar. Det är harmoni för mig..
              2165 liter akvarievatten i hus och garagerum.
              Mest L-malar tillsammans med Sa, malawi, räkor.

              Kommentar

              • Shepard

                • March 2003
                • 13992

                #37
                Ursprungligen postat av henrikl
                Ciklider leker i sina hörn på rötter och stenar. Malawihonor går ständigt med munnen fulla av ägg, Guppi och andra sällskapsfiskar jagar ständigt sina honor i sin lek. Det handlar nog mycket om vilken typ av lek som föredras. Känns som att de flesta fiskar leker ständigt på sitt vis, förutom de sorterna som inte går att föröka i ett akvarium.

                Själv föredrar jag nog att titta på lekande malar. Det är harmoni för mig..
                Hehe, jo, men guppys som förökar sig stör ju inte friden i karet på samma sätt, eftersom de inte tar revir, och försvarar sina yngel. Nu är det ju i och för sig det beteendet som gör ciklider så intressanta.

                Tja, malar ser man ju knappt när de leker, man bara ser en massa yngel helt plötsligt
                "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                Min profil
                Mitt galleri

                Kommentar

                • henrikl
                  • November 2012
                  • 639

                  #38
                  Ursprungligen postat av Animaniac
                  Hehe, jo, men guppys som förökar sig stör ju inte friden i karet på samma sätt, eftersom de inte tar revir, och försvarar sina yngel. Nu är det ju i och för sig det beteendet som gör ciklider så intressanta.

                  Tja, malar ser man ju knappt när de leker, man bara ser en massa yngel helt plötsligt
                  Jag lyckades faktiskt se när mitt guldancistrus par lekte för någon vecka sedan. Nu simmar det 31 små mal yngel i karet... Nä det är inte ofta man ser malar leka, tror de flesta jag har ännu är för små så därför leks det inte så mycket som jag vill...
                  2165 liter akvarievatten i hus och garagerum.
                  Mest L-malar tillsammans med Sa, malawi, räkor.

                  Kommentar

                  • Shepard

                    • March 2003
                    • 13992

                    #39
                    Ursprungligen postat av henrikl
                    Jag lyckades faktiskt se när mitt guldancistrus par lekte för någon vecka sedan. Nu simmar det 31 små mal yngel i karet... Nä det är inte ofta man ser malar leka, tror de flesta jag har ännu är för små så därför leks det inte så mycket som jag vill...
                    Rätt som det är så dyker där upp en massa små L183, fattar inte hur det går till, de bara är där helt plötsligt
                    "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                    Min profil
                    Mitt galleri

                    Kommentar

                    • plusskenford
                      • August 2011
                      • 252

                      #40
                      Falskog sa du =) dom har väl öppnat upp ett nytt malawi // Tangaiyka rum med massor av urval =)

                      handlar du där ofta ?? jag bor inte så långt där ifrån !!
                      tycket att det är fina fiskar men priserna är höga där tyvärr, en tusenlapp kommer man inte långt med där !

                      Kommentar

                      • Shepard

                        • March 2003
                        • 13992

                        #41
                        Hmm, det rummet har han nog öppnat se´n jag var där senast.

                        Nja, det är väl inte den butik jag brukar åka till, har varit där några gånger med Zoopet Västgänget. Är en liten bit att åka, men syrran bor inte långt därifrån. Jo, priserna där är ju lite på den höga sidan
                        "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                        Min profil
                        Mitt galleri

                        Kommentar

                        • plusskenford
                          • August 2011
                          • 252

                          #42
                          jasså trevligt =) har hört att zoopet gänget varit i trakterna =) jag handlade lite där nu till mitt 60 liters akvarium mångbandad snäcklekare multisar =) annars tyckte jag akvariebaronen var toppen =)
                          men han flyttar nu till annan lokal i borås, så hoppas han kommer igång snart så man kan tömma sina konton igen ha ha ha =)


                          har du en bra butik som du kan tipsa om med bra utbud samt hyfsade priser i göteborg ? om nu inte min geografi är helt åt skogen så borde väl mölndal ligga nära göteborg ?

                          Kommentar

                          • Shepard

                            • March 2003
                            • 13992

                            #43
                            Hehe, nejdå, din geografi är inte helt åt skogen, Mölndal ligger vägg i vägg med Göteborg

                            Tja, kan väl tipsa om Tropisk akvariefiskimporten, i folkmun kallad Trop, eller Tropen. Han har rätt mycket, och bra priser. Även om jag kanske tycker att han borde ta in nya sorter lite oftare, man lär sig hans sortiment rätt snabbt. Men som sagt, hyfsat sortiment har han.
                            "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                            Min profil
                            Mitt galleri

                            Kommentar

                            • henrikl
                              • November 2012
                              • 639

                              #44
                              Ursprungligen postat av Animaniac
                              Hehe, nejdå, din geografi är inte helt åt skogen, Mölndal ligger vägg i vägg med Göteborg

                              Tja, kan väl tipsa om Tropisk akvariefiskimporten, i folkmun kallad Trop, eller Tropen. Han har rätt mycket, och bra priser. Även om jag kanske tycker att han borde ta in nya sorter lite oftare, man lär sig hans sortiment rätt snabbt. Men som sagt, hyfsat sortiment har han.
                              Känns som jag alltid handlar något när jag är på Trop. Kanske är tur att han inte ändrar grundutbudet för ofta.
                              2165 liter akvarievatten i hus och garagerum.
                              Mest L-malar tillsammans med Sa, malawi, räkor.

                              Kommentar

                              • Shepard

                                • March 2003
                                • 13992

                                #45
                                Ursprungligen postat av henrikl
                                Känns som jag alltid handlar något när jag är på Trop. Kanske är tur att han inte ändrar grundutbudet för ofta.
                                Hehe, det är rätt ofta jag är där, som jag åker därifrån tomhänt, och en känsla av besvikelse, för att han inte hade fått in nå´t intressant.
                                "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                                Min profil
                                Mitt galleri

                                Kommentar

                                Arbetssätt...