Hur få lek av Crenicichla regani?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Shepard

    • March 2003
    • 13992

    Hur få lek av Crenicichla regani?

    Jag har en hane och en hona av Crenicichla regani. Honan ägnar sig mest åt att mopsa och spänna upp sig för en Ctenopoma acutirostre, som inte bryr sig ett smack... Även mina Geophagus "Sao Paulo" kan få sig några hotfulla gester ibland. Hanen gör inte så mycket, förutom att han inte gillar att scalarerna försöker jaga bort honom från deras tilltänkta lekplats (de leker oavbrutet)... Och när han möter honan, gör han ett snabbt utfall, och hon försvinner in bland växterna, eller in bakom en rot.

    Nå´n som har nå´t tips hur man får dem mer leksugna? Är de rent allmänt svåra att para ut, och om hanen visar aggressioner mot honan, så kommer de aldrig att leka? Hade två par för ett antal år se´n, och jag minns inte att hanarna var griniga på honorna då. Fick visserligen aldrig lek då heller, vad jag vet, men åtminstone den ena honan visade upp sin röda buk för sin hane, palettciklid style...
    "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
    Min profil
    Mitt galleri
  • Shepard

    • March 2003
    • 13992

    #2
    Nu tycks det äntligen hända lite grejer, honan är riktigt tjock, och hanen har slutat köra bort henne, utan spänner ut fenorna istället.
    Bifogade filer
    "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
    Min profil
    Mitt galleri

    Kommentar

    • Moving Waves
      • August 2010
      • 1403

      #3
      Sv: Hur få lek av Crenicichla regani?

      Ja hon ser riktigt romstinn ut!
      Har ingen erfarenhet av dessa fiskar (än så länge iaf, har länge varit sugen dock) men du har testat kallvattenbyte?
      - - -
      540l Tanganyika, 375l SA/Växtkar, 105l SA/Svartvatten, 60l Tanganyika, 60l Asien

      Kommentar

      • Shepard

        • March 2003
        • 13992

        #4
        Ursprungligen postat av Moving Waves
        Ja hon ser riktigt romstinn ut!
        Har ingen erfarenhet av dessa fiskar (än så länge iaf, har länge varit sugen dock) men du har testat kallvattenbyte?
        Jag gjorde faktiskt ett ganska rejält vattenbyte häromdagen, men det var nog inte mycket kallare än det brukar. Hon har varit rund rätt länge, om än inte så rund, men hanen har kört bort henne om de möttes. Nu spänner de ut fenorna mot varandra. Jag såg hur de snurrade runt varandra, och honan körde "palettricket", försökte få en bild på det, men tyvärr gjorde de inte det igen så länge jag orkade ta bilder. Men hanen spände ut rygg och stjärtfenan rätt ordentligt mot honan.
        "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
        Min profil
        Mitt galleri

        Kommentar

        • Shepard

          • March 2003
          • 13992

          #5
          Nu är det nog rätt nära, honan har backat in i ett så´nt där keramikrör som egentligen är till för malar, men jag bestämde mig för att inte berätta nå´t för henne. Hanen står utanför med utspända fenor, och mopsar sig mot allt och alla som kommer för nära.
          "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
          Min profil
          Mitt galleri

          Kommentar

          • Moving Waves
            • August 2010
            • 1403

            #6
            Sv: Hur få lek av Crenicichla regani?

            Love is in the air!
            - - -
            540l Tanganyika, 375l SA/Växtkar, 105l SA/Svartvatten, 60l Tanganyika, 60l Asien

            Kommentar

            • Shepard

              • March 2003
              • 13992

              #7
              Hehe, japp. Nu är de ute en sväng och simmar, honan är lika tjock fortfarande. Har fått lek av en Crenicichla innan, minns inte vilken art det var, får fundera lite.
              "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
              Min profil
              Mitt galleri

              Kommentar

              • Shepard

                • March 2003
                • 13992

                #8
                Tror det var Crenicichla lepidota jag fick lek av.

                Några gamla suddiga bilder på paret:




                Eller är det proteus? Blev osäker nu
                Senast redigerad av Shepard; 14 August 2013, 21:30.
                "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                Min profil
                Mitt galleri

                Kommentar

                • Shepard

                  • March 2003
                  • 13992

                  #9
                  Några nya (något suddiga) bilder... De har ilsknat till rätt ordentligt, vilket jag tyder som att det snart är dags.
                  Bifogade filer
                  "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                  Min profil
                  Mitt galleri

                  Kommentar

                  • Shepard

                    • March 2003
                    • 13992

                    #10
                    De lekte aldrig... Tröttnade, och bytte in dem. Men nu har jag köpt ett nytt par, och även den här honan börjar bli rund, och verkar ha funnit sig tillrätta i en upp och nervänd kruka. Hon visar då och då upp sig för hanen. Ingen som har nå'n mer idé på hur man får dem att gå hela vägen? Nu har jag ju inte haft dessa så länge, så väl ha lite mer tålamod

                    Men varför funkar det inte att lägga upp bilder?
                    "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                    Min profil
                    Mitt galleri

                    Kommentar

                    • Shepard

                      • March 2003
                      • 13992

                      #11
                      Nu har äntligen ett litet äggläggningsrör börjat visa sig på honan, så nu är det väl förhoppningsvis dags snart.
                      "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                      Min profil
                      Mitt galleri

                      Kommentar

                      • Shepard

                        • March 2003
                        • 13992

                        #12
                        Sådär, nu har de äntligen lekt
                        "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                        Min profil
                        Mitt galleri

                        Kommentar

                        • Shepard

                          • March 2003
                          • 13992

                          #13
                          Nu har ynglen kläckts, och ligger och sprattlar i kokosnötsgrottan.
                          "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                          Min profil
                          Mitt galleri

                          Kommentar

                          • Shepard

                            • March 2003
                            • 13992

                            #14
                            En bild på paret som lekt, tagen för ett tag se'n, de har vuxit lite se'n dess.
                            Bifogade filer
                            "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                            Min profil
                            Mitt galleri

                            Kommentar

                            • Kjell Fohrman
                              Administrator

                              • December 2001
                              • 48148

                              #15
                              Kul att de har lekt för dom är ju inte så himla vanliga i handeln. Se till att mata dom med nykläckt artemia
                              Akvaristiska hälsningar
                              Kjell
                              Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                              Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...