Sydamerikanare till 200-liters sällskapskar?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mr Woods
    • March 2013
    • 3409

    Sydamerikanare till 200-liters sällskapskar?

    Eftersom jag får lite dåligt med ciklidförslag i min projekttråd, prövar jag att fråga här istället!
    Jag skulle vara tacksam för era synpunkter på för och nackdelar med följande arter:

    Flaggciklid

    Kurvciklid

    Nyckelhålciklid

    Jag är tar gärna emot förslag på andra arter också!
  • Inger H

    • December 2008
    • 11247

    #2
    Hejsan Mr Woods!

    Laeatacara dorsigera är en mycket trevlig liten ciklid. Även nyckelhålscikliden, som du nämner - jag har bägge, men i olika kar.
    Här en bild på min ena dorsigera.
    Bifogade filer
    "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

    Kommentar

    • Mats Bryzell

      • February 2007
      • 18956

      #3
      Precis som Inger säger är L. dorsigera och Nyckelhålscikliden mycket trevlga och hyfsat fredliga ciklider. Flaggciklider blir ganska bitiga, går gärna lite högre i karet och beroende på hur du inreder skulle du nog kunna ha något par i 200-liter. Detta är också en fin ciklid med ett ganska lugnt beteende, men kan vara rejält intensiva vid yngelvård.Här några bilder och en filmsnutt på Flaggciklider:http://www.youtube.com/watch?v=TuBFbqz2UuM
      Bifogade filer

      Kommentar

      • Mr Woods
        • March 2013
        • 3409

        #4
        Det lutar lite åt nyckelhål som det ser ut nu.
        Flaggcikliden verkar kunna peta i sig en del växter efter vad jag läst...

        Skulle man kunna ha nyckelhål med till ex. fjärilar??

        Kommentar

        • Shepard

          • March 2003
          • 13992

          #5
          Kan kanske funka, men skulle personligen satsa på bolivianska fjärilar (som jag tycker ser mer ut att tillhöra släktet Biotodoma, snarare än Mikrogeophagus) istället, då de inte är lika känsliga, lever längre, och är lättare att få fram frisimmande yngel av.

          Annars är kurvcikliden, och dess nära släkting Laetacara dorsiger, bra alternativ. Eller om du vill ha ett par öppetlekare (nyckelhål t.ex), och en grottlekare, så skulle du kunna ha bågfenor med nyckelhålen. Bågfenorna funkar ungefär som Apistogramma, men är nog lite lättare.
          "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
          Min profil
          Mitt galleri

          Kommentar

          • Erik Åhlander
            • January 2006
            • 1881

            #6
            Ursprungligen postat av Mr Woods
            Flaggcikliden verkar kunna peta i sig en del växter efter vad jag läst...
            Det är möjligt, men jag har haft åtminstone fyra olika arter av flaggcichlider och inte märkt något av detta.

            Även kurvcichlider finns det flera arter av. De små arterna går utmärkt, men de större är ganska territoriella och där bör man nog bara ha ett par på 200 liter - åtminstone på sikt.

            Kommentar

            • Shepard

              • March 2003
              • 13992

              #7
              Fick ett flaggciklidpar (som jag nu har gjort mig av med) av Mats, och märkte inte heller så mycket av att de skulle äta växter, men det beror kanske på vad man har för växter, och om man ger dem foder med grönt i, eller inte.
              Bifogade filer
              "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
              Min profil
              Mitt galleri

              Kommentar

              • Mr Woods
                • March 2013
                • 3409

                #8
                Ursprungligen postat av Animaniac
                Fick ett flaggciklidpar (som jag nu har gjort mig av med) av Mats, och märkte inte heller så mycket av att de skulle äta växter, men det beror kanske på vad man har för växter, och om man ger dem foder med grönt i, eller inte.
                De är ju grymt snygga altså!
                Blir svårt att bestämma sig här!!

                Frågan är ju vad som passar bäst ihop?
                Flaggor och bolivianer, eller nyckelhål och bolivianer??

                Jag vill ju helst att de inte äter upp pygmépansarmalarna, så då går kanske flaggorna bort...

                Om jag nu bestämmer mig för ena eller andra kombinationen, ska jag släppa i två grupper samtidigt eller låta dem komma en art i taget??

                Kommentar

                • Shepard

                  • March 2003
                  • 13992

                  #9
                  Jo, flaggor och pygmépansarmalar är kanske ingen hit, de blir ju ändå rätt stora. Däremot funkar de nog bra med både nyckelhål och bolivianer, då de föredrar att hålla sig högre upp än dessa.
                  "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                  Min profil
                  Mitt galleri

                  Kommentar

                  • henrikl
                    • November 2012
                    • 639

                    #10
                    Många arter från Sydamerika gillar växter och det är väldigt individuellt vilka som gillar vad. Vissa äter allt och vissa äter inget. Men jag har märkt att de äter mindre på växterna om de får sallad och ärtor lite då och då.
                    2165 liter akvarievatten i hus och garagerum.
                    Mest L-malar tillsammans med Sa, malawi, räkor.

                    Kommentar

                    • Mr Woods
                      • March 2013
                      • 3409

                      #11
                      Jag verkar ju ha bestämt mig för att pröva bolivianska fjärilar i alla fall! Kanske borde jag börja med en grupp på fem-sex stycken från ett par olika butiker så de får lite försprång innan jag släpper i en större ciklid?!
                      Jag skulle vilja ha någon mellanstor också som inte är allt för stökig...

                      En fråga till kom jag på att jag har:
                      Blir det för strömt för bolivianska fjärilar med en Fluval 4 i ett en meter långt kar??
                      Senast redigerad av Mr Woods; 14 June 2013, 21:38.

                      Kommentar

                      • Mr Woods
                        • March 2013
                        • 3409

                        #12
                        Nu sitter jag på mitt jobb och funderar lite på hur jag skall göra med cikliderna...

                        Vad jag förstår så kommer bolivianska fjärilar att uppvisa ett desto mer intressant beteende om jag har minst fem-sex stycken istället för bara ett eller något par. Kanske borde jag nöja mig med bara ett par nyckelhål och en större grupp bolivianer.
                        Jag funderar lite på hur stora revir de båda arterna vill ha också, bottenytan är ju inte mer än ca. 110x45.

                        Jag vill ju inte överbefolka karet och jag har blivit rådd att släppa i alla ciklider samtidigt...
                        Fem-sex bolivianer och fyra nycklar (antar att jag måste börja med minst fyra av dem om det skall bli något par) låter ju som en ganska stor ökning av belastningen på vattnet också! Kan inte tänka mig att det går mycket mer än 150 liter i karet med all inredning på plats.

                        Nu har karet i alla fall gått några veckor, och jag har ökat belastningen lite försiktigt upp till tio pygmé-corydoras och två små ancistrus, så någon gång efter midsommarhelgen hade jag tänkt mig att man borde kunna börja med cikliderna om vattenvärdena verkar OK, men att släppa i tio stycken samtidigt tycker jag låter lite väl dramatiskt!?

                        Kommentar

                        • henrikl
                          • November 2012
                          • 639

                          #13
                          Jag har aldrig upplevt några problem med att släppa ner många fiskar vid ett tillfälle. Fisken kan vara stressad när du inhandlat den men om du tar det lugnt vid nedsläpp så bör det inte vara några problem.
                          2165 liter akvarievatten i hus och garagerum.
                          Mest L-malar tillsammans med Sa, malawi, räkor.

                          Kommentar

                          • Moving Waves
                            • August 2010
                            • 1403

                            #14
                            Sv: Sydamerikanare till 200-liters sällskapskar?

                            Låter som ett bra val att gå på bolivianerna, de är aktiva och trevliga. Flaggciklider hade bergis slukat dina pygmeer och kanske en del växter också då de är sjukt glupska.
                            - - -
                            540l Tanganyika, 375l SA/Växtkar, 105l SA/Svartvatten, 60l Tanganyika, 60l Asien

                            Kommentar

                            Arbetssätt...