Geophagus "Sao Paulo"

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Shepard

    • March 2003
    • 13992

    Geophagus "Sao Paulo"

    Skaffade häromdagen fyra små Geophagus, han som lämnade in dem kallade dem "Sao Paulo". De ser helt klart ut som nå´n brasiliensisvariant, men exakt vad är det? Nå´n som har erfarenhet av just denna variant?
    "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
    Min profil
    Mitt galleri
  • AffeAlien
    • December 2011
    • 655

    #2
    Låter som de är döpta efter fångstplats eller liknande.
    Tittat runt lite och även kollat i Jordätar boken jag har här hemma och just "Sao Paulo" går inte att uppbringa. Har dock hört det namnet slängas runt tidigare.
    Men slänger du upp någon bild så ska det nog gå att identifiera dem.
    Mvh Alf

    Terrarium> 379 liter Salt> 1001 liter Rovfisk>

    Kommentar

    • Shepard

      • March 2003
      • 13992

      #3
      Ursprungligen postat av AffeAlien
      Låter som de är döpta efter fångstplats eller liknande.
      Tittat runt lite och även kollat i Jordätar boken jag har här hemma och just "Sao Paulo" går inte att uppbringa. Har dock hört det namnet slängas runt tidigare.
      Men slänger du upp någon bild så ska det nog gå att identifiera dem.
      Jo, misstänkte också att de är fångade i närheten av Sao Paulo, och jag misstänker även att det är en lokalvariant av brasiliensis

      Än så länge är de väl bara 4-5 cm, kanske svårt att se då? Han som kom in med dem måttade väl upp ca 15-20 cm på frågan hur stora de blir, något mindre än brasiliensis i så fall. Får väl försöka ta en bild eller två.
      "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
      Min profil
      Mitt galleri

      Kommentar

      • Shepard

        • March 2003
        • 13992

        #4
        Som sagt, de är inte stora... Kanske svårt att avgöra exakt vad det är då?
        Bifogade filer
        "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
        Min profil
        Mitt galleri

        Kommentar

        • AffeAlien
          • December 2011
          • 655

          #5
          Du har nog alldeles rätt att de hör till Brasilien komplexet av Geophagus. Men är nog lite för svårt att se skillnad på dem när de är så små.
          Men skulle jag gissa skulle jag dra till med Geophagus brasiliensis.
          Möjligen Geophagus iporangensis eftersom den också hittats i Sao Paulo.

          Jag Citerar boken jag har hemma.
          G.brasiliensis exhibits an eye-strip which runs from the nape to the eye and thence vertically downwords to the anterior operculum. In adults specimens in neutral coloration this eye-stripe fades, and almost completely disappers in males.
          They have a almost round caudal fin, while other specoes pf this complex have an almost straigth-edged tail, merely slightly rounded at the top and bottom.
          G. Iporangenis is more elongated compared to G. Brasiliensis. The head is longer and appears rather more pointed. The body and the caudal peduncl are less deep. There is a drak spot at the base of the caudal, a lateral spot ont the centre of the flank and no or only a few, blue dots on the body.
          Mvh Alf

          Terrarium> 379 liter Salt> 1001 liter Rovfisk>

          Kommentar

          • Shepard

            • March 2003
            • 13992

            #6
            Ja, jag får nog vänta lite, och se vad blir av dem.
            "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
            Min profil
            Mitt galleri

            Kommentar

            • AffeAlien
              • December 2011
              • 655

              #7
              Blir nog lättare att se skillnaden då.
              Men nu har du lite saker att leta efter i alla fall.
              Mvh Alf

              Terrarium> 379 liter Salt> 1001 liter Rovfisk>

              Kommentar

              • Shepard

                • March 2003
                • 13992

                #8
                Han som kom in med dem antydde att de inte blev riktigt lika stora som brasiliensis, han måttade väl upp 15-20 cm eller så.
                "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                Min profil
                Mitt galleri

                Kommentar

                • AffeAlien
                  • December 2011
                  • 655

                  #9
                  Sv: Geophagus "Sao Paulo"

                  Då kanske det är alternativ två eftersom den blir betydligt mindre.
                  Men du får väll som sagt se när de växer på sig.
                  Mvh Alf

                  Terrarium> 379 liter Salt> 1001 liter Rovfisk>

                  Kommentar

                  • Shepard

                    • March 2003
                    • 13992

                    #10
                    Nu har de väl vuxit lite, men är ju fortfarande inte särskilt stora. De har färgat ut mer nu, och har en hel del blå prickar på sidorna.
                    "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                    Min profil
                    Mitt galleri

                    Kommentar

                    • Shepard

                      • March 2003
                      • 13992

                      #11
                      Så här ser de ut nu. Och ja, jag vet att rutan är repig Akvariet är gammalt som gatan...
                      Bifogade filer
                      Senast redigerad av Shepard; 04 July 2013, 19:49.
                      "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                      Min profil
                      Mitt galleri

                      Kommentar

                      Arbetssätt...