Discus - vad ska man tänka på?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • dolores
    • August 2009
    • 29

    Discus - vad ska man tänka på?

    När man läser om Discusar får man uppfattningen om att de är ganska svårskötta, men och andra sidan hävdar vissa att det inte är speciellt svåra. Vad är viktigaste att tänka på för att det ska trivas och må bra? Vad är avgörande för att lyckas hålla dem och inte misslyckas?
  • Dodat
    • December 2010
    • 55

    #2
    Ha bra cirkulation, stor filtervolym, inte för mycket inredning, många VB etc. ^^

    Edit: dom är inte så svåra, jag är 13 år och mina mår bra och växer snabbt, så det ska inte vara några problem

    Sent from my ZTE-BLADE using Tapatalk
    Dodat.

    Kommentar

    • dolores
      • August 2009
      • 29

      #3
      Vad är VB?

      Så som jag förstått det så är en viktig del att göra täta vattenbyten pga föroreningar/bakterier som kommer från tex matrester och sådant som hamnar på botten och ligger och gror, för att de känsliga av sig?

      Kommentar

      • AffeAlien
        • December 2011
        • 655

        #4
        VB är just vattenbyten. Men som du säger så är väll ungefär vad jag har hört.

        Skall även vara lättare att köpa fiskar som är över 10cm i storlek för de är inte lika känsliga och kräsna på mat. Sedan får man ju tänka på vad de ska ha för kompisar. Lugna och snälla fiskar.

        Men de finns de med mer erfarenhet än mig som säkert har bra förslag i övrigt.
        Senast redigerad av AffeAlien; 21 March 2012, 21:08.
        Mvh Alf

        Terrarium> 379 liter Salt> 1001 liter Rovfisk>

        Kommentar

        • dolores
          • August 2009
          • 29

          #5
          Ursprungligen postat av Dodat
          Ha bra cirkulation, stor filtervolym, inte för mycket inredning, många VB etc. ^^

          Edit: dom är inte så svåra, jag är 13 år och mina mår bra och växer snabbt, så det ska inte vara några problem

          Sent from my ZTE-BLADE using Tapatalk
          Hur ofta byter du vatten och hur mycket? Jag har ett kar på 340 liter.

          Kommentar

          • Dodat
            • December 2010
            • 55

            #6
            Ursprungligen postat av dolores
            Hur ofta byter du vatten och hur mycket? Jag har ett kar på 340 liter.
            Runt 40% i veckan ^^
            Dom flesta byter 2 gånger i veckan, men jag tycker att det är onödigt

            Sent from my ZTE-BLADE using Tapatalk
            Dodat.

            Kommentar

            • dolores
              • August 2009
              • 29

              #7
              Ja, jag tror det jag också. Har en pump som klarar ett kar på 1000 liter dessutom :-)

              Kommentar

              • Dodat
                • December 2010
                • 55

                #8
                Hur många L/h klarar den av?

                Sent from my ZTE-BLADE using Tapatalk
                Dodat.

                Kommentar

                • dolores
                  • August 2009
                  • 29

                  #9


                  Hmm, en sådan är det, XP4 och 450 gallons/h fick jag till 1700 l/h. Funkar det? (Har köpt akvarie + pump av en på Blocket, ca 1 år gammalt).

                  Kommentar

                  • dolores
                    • August 2009
                    • 29

                    #10
                    Mer tips på ett discuskar?

                    Kommentar

                    • eliyao
                      • April 2011
                      • 558

                      #11
                      jag har en rena xp3, 1350liter /h väldigt nöjd med den.

                      Sent from my GT-I9100T using Tapatalk

                      Kommentar

                      • TheRoblin
                        • July 2007
                        • 310

                        #12
                        Diskus behöver inte vara svårt! Problemet är att de är lite känsligare för sjukdomar och blir lätt rädda! Man ska inte ha hög cirkulation i karet men samtidigt bör vattnet passera filtret ofta vilket ofta är en paradox! Detta kan avhjälpas med stor filtervolym eller täta vatten byten!Det beror på belastningen dvs hur mycket fisk man har ibförhållande till vattenvolymen. De har inte vidare jordas ock sände skräpar ner när de äter men det beror på vad för mat de får men de vill ha lite och ofta innan de är vuxna!!
                        En del fakta stämmer inte alltid i böcker osv då det är generaliseringar! Olika arter och varianter har lite olika krav då de kommer från olika delar av Amazonas och då med olika vsttenförhållanden. Tempen varierar även under året mm!!de flesta fiskar är så pass avlade så de fungerar under ganska normala akvarieförhållanden!!

                        Kommentar

                        • TheRoblin
                          • July 2007
                          • 310

                          #13
                          Glömde! Anledningen att de ska ha underv7 i Ph beror mest på att undvika amoniakbildning och istället få det mindre farliga ammonium istället!de vill även ha syrerikt vatten och hörna några grader varmare än de flesta firrar; 27'c eller lupp mot 30'c!'problemet är att varmare vatten byar muntre förmåga att innehålla/binda syre! Maten kan i vissa fall skapa en proteinhinna på ytan vilket försvårar syreupptagningen! En luftpump kan avhjälpa men även ytavrinning!!

                          Kommentar

                          • C.Ciklid
                            • February 2005
                            • 12055

                            #14
                            Diskus är inte så extrem svåra att hålla, men det krävs en hel del kärlek och tid att pyssla om dem. Och att man är observant. Har haft diskus i både inrett och BB (barebottom). Det man får tänka på är att har man inrett är det bra att ha tex. ett stort stim corydoras malar som städar upp matrester som diskusarna inte äter upp.

                            Om man nu funderar på att köpa diskus, åk runt till olika firmor och granska diskusarnas kvalité ordentligt! Det är stor variation på diskus välmående i butik. Undvik diskus vars panna är spetsig, den skall vara rund. Den skall inte vara avmagrad och framför allt! Be dem mata diskusen i butik för att se att de verkligen äter. Maten går snabbt genom magen och snart skiter de. Då kan du se om avföringen ser bra ut. Vitt korvskinns avföring: parasiter. Bajset skall vara som en normal fisk skit.

                            En tumregel jag alltid hade var att mäta ögat och måtta in det mellan ögat och ryggfenans främre "tagg". Bra mått4½ öga. Mindre än 3 ögon betyder att den inte haft tillräcklig förutsättning att kunna växa normalt och kommer endast bli runt 10-14cm. Allt för många individer i butik har bara 2½ öga mellan dessa punkter jag nämnt. Dessa ratar jag helt. Man brukar säga att man har 18 månader på sig att driva upp en diskus till full storlek.

                            Köp alltid ett stim diskus. Alltså minst 6st för att minimera stressen hos dem. Vissa diskus är framåt och äter i princip direkt medan andra kan vara skiträdda och far runt som idioter i akvariet bara du går förbi och matvägrar i några dagar. Dessa kan man få "mata igång" med lite röda mygg larver. Dunkel belysning är att föredra. Om man nu vill ha lite inredning så är rötter bra att ha som formar grottor som de kan ha som gömställen. Vill man ha växter fast man kör BB kan man plantera tex. crinumlök eller andra växter som tål högre temperaturer i lerkrukor som man enkelt kan flytta på. En slamhävert är diskusägarens bästa vän. Enkelt att suga upp gamla foderrester och fiskskit med.

                            Vattnet skall vara välfiltrerat som redan nämnts. Hade även en syresten bubblande för säkerhetsskull. Jag höll väldigt sällan mina diskus under 29 grader tack vare att de verkade bli mer mottagliga för sjukdomar. Framför allt verkade inte magen fungera normalt. Dagens framodlade diskus, typ sp. Pigeon, Red, Solid, Blue osv, odlas oftast inte i surt vatten utan runt pH 6-7. Vildfångat däremot kan ha gått i pH ner emot 4 och där bör man alltså hålla en lägre surhets grad. Jag tillsatte även salt, 1dl/100l, då och då. Det här med salt är det delad mening om. Mina verkade gilla saltet, noppade på det (hade salt tabletter) och de även lekte i saltat vatten. Vad det gäller vattenbyten så beror det helt på belastningen på akvariet och vilken ålder eg. man har på fisken. Unga diskus matar man helst lite flera gånger om dagen. Här spelar även god vattenkvalité för bra tillväxt in så man får byta lite vatten några dagar i veckan. Man får ha sunt förnuft här. Mina äldre diskus gjorde jag ett ca 50% vattenbyte varannan vecka. Matade då 2ggr om dagen men jag hade även ett stim corydorysar som städade samt bra balans och god filtrering.

                            Det finns en del här inne på forumet som kör inrett med grus, växter, rötter och sten och utan allt för mycket stök i burken. Det gäller att få balans på det hela. Men så är det ju med vilket akvarium som helst!
                            //Camilla
                            De sanningar som vi inte vill höra, är nyttigast för oss att lyssna till.

                            Kommentar

                            • TheRoblin
                              • July 2007
                              • 310

                              #15
                              Ska man köpa kan man deala lite om man ska köpa ett gäng! Be dem beställa och att du hämtar dem direkt när de kommer till butik gärna så de ej hunnit koppas!! Kolla så de kommer från en bra odlare! Stenker är ett säkert kort! Du kan då få bättre pris då butiken slipp hålla den samt ta den ekonomiska risken! Du får välgödda friska firrar!!!

                              Kommentar

                              Arbetssätt...