Apistogramma baenschi + ?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Fabel
    • February 2012
    • 99

    Apistogramma baenschi + ?

    Har nu haft igång mitt första akvarium på 112 liter ett tag.
    Skaffade 1+1 apisto. baenschi som nu är hemmastadda och verkar trivas.
    Min fråga är nu om det är ok att skaffa ett dvärgpar till av annan sort, eller är ytan helt enkelt för liten?
    Jag vill naturligtvis att fiskarna ska ha det bra i första hand och inte att de ska klämmas ihop så de till slut dödar varandra.
    Var inne på kakaduor först, men det finns ju sååå många vackra dvärgar!

    Så, ska jag nöja mig med vad jag har eller är det ok att utöka?
  • Moving Waves
    • August 2010
    • 1403

    #2
    Jag har ett par vildfångade baenschi i ett 112 och som haft yngel en månad nu. Deras revir tar upp i princip hela karet. Det går ett par dorsigera som bara får vara i ett hörn och några tetror likaså. Tyvärr får jag inte tag på dorsigerorna, de har det lite trist. Inte ens mina två otocinclus får komma in i reviret så de är riktigt griniga.

    Så mitt svar är nej, inte med yngel iaf och det vill man ju ha.

    Eventuellt kanske det kan gå ha i extremt ytorienterade fiskar typ bilbukar men har dina firrar samma humör som mina ska du nog inte hoppas på att kunna ha så mycket sällskap. Dock är de ju fantastiskt fina så det räcker gott med enbart dessa får man tänka.
    - - -
    540l Tanganyika, 375l SA/Växtkar, 105l SA/Svartvatten, 60l Tanganyika, 60l Asien

    Kommentar

    • Fabel
      • February 2012
      • 99

      #3
      Har ingen koll på om de jag har är viltfångade eller ej, men jag kan tänka mig att de vilda är lite mer aggressiva än de som är uppvuxna i en glastank.
      Har en del andra små firrar i och det funkar bra.
      Det är bara amanoräkorna som fått en par "kängor", men ändå är de varken alltför skygga eller uppätna.

      Antar att jag får anamma ditt tips, att tänka på att de är så fina så jag behöver inga fler.
      Jag får starta upp fler akvarium helt enkelt

      Kommentar

      • Moving Waves
        • August 2010
        • 1403

        #4
        Jo det kan mycket väl vara så att vf är mer aggro. Men alla apistogrammor får rejält humör när de har yngel. Har dina lekt nåt?
        - - -
        540l Tanganyika, 375l SA/Växtkar, 105l SA/Svartvatten, 60l Tanganyika, 60l Asien

        Kommentar

        • Fabel
          • February 2012
          • 99

          #5
          Mjo. fast det blir liksom inget mer av det.
          Hanen fjantade runt för honan massor första två veckorna. Han är betydligt mer intresserad än hon. Fast nu har det liksom svalnat av känns det som.
          Jag är helt ny på detta så jag vet inte riktigt vad det är jag ska titta efter heller..
          Men jag antar att det kommer att märkas om det kommer yngel en dag.
          De har flera grottor att välja på så det kan inte vara ett problem iaf.. det verkar som om det största problemet är att honan inte är speciellt intresserad alls och undviker gärna hanen när han kommer för nära.
          Brukar det vara så?

          Kommentar

          • Moving Waves
            • August 2010
            • 1403

            #6
            Jo som hos de flesta djur är hanarna oftast redo och honorna bestämmer när de får komma till.

            Finns en del grejer man kan göra för att få dem på lekhumör, viktigaste är nog att mata dem med bra kök, varierat med mycket frysfoder och gärna levandefoder om man har det tillgängligt.
            - - -
            540l Tanganyika, 375l SA/Växtkar, 105l SA/Svartvatten, 60l Tanganyika, 60l Asien

            Kommentar

            • Fabel
              • February 2012
              • 99

              #7
              Haha som det ska vara då
              Matar mina med flingor på morgonen och röda mygglarver på kvällen.
              Vad finns det för levande jag kan skaffa? Antar att jag måste föda upp lite levande själv av nått slag. Hur gör andra?

              Känner förresten att denna tråden liksom tappade tråden... men det kanske inte gör så mycket. Eller?

              Kommentar

              • fisheye
                • November 2010
                • 488

                #8
                Svar på din första fråga om att sätta in fler dvärgar: nej. Det blir lätt att de konkurrerar ut varandra och en av dem tynar bort. Det håller några månader men sedan går det åt pipan är min erfarenhet. Tetror bör dock funka.

                Angående levande foder: Moina tycker jag är enkla och hålla och under några månader nu så har jag kunna ge levande foder någon/några gånger i veckan. Det är iofs mest mina badis badis som får levande eftersom de är ytterst kräsna.

                Kommentar

                • Fabel
                  • February 2012
                  • 99

                  #9
                  Det får nog räcka med de jag har då, vilket ändå känns bra nu när jag vet att det är bäst för fiskarna.
                  Älskar mina baenschis och de andra små krabaterna som går i samma kar.
                  Fast jag måste erkänna att uttrycket mycket vill ha mer känns väldigt träffande.
                  Man får ju verkligen blodad tand av det här med akvarium.
                  Kanske införskaffar ett till i framtiden för att kunna utöka med fler skönheter.
                  Om sambon samtycker vill säga.

                  Ska definitivt kolla upp detta med moina.
                  Jag vill kunna erbjuda mina invånare levande föda, så google nästa!

                  Kommentar

                  Arbetssätt...