Mat till Boliviansk fjärilsciklid

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Aquatic
    • February 2012
    • 51

    Mat till Boliviansk fjärilsciklid

    Hej, jag har ett stort problem med mina bolivianska fjärilsciklider. För det första så står dom typ bara stil på botten hela dagarna och syns knappt. men det största problemet är att dom tar inte mat, maten åker bara ner på botten. Jag fattar inte vad jag ska göra!
    Info:
    240 liter
    6 st bolivianska fjärilciklider
    Akvariet har varit igång 5 dagar
  • Moving Waves
    • August 2010
    • 1403

    #2
    Vad matar du med?
    Hur många dagar har du haft dem?
    Har du några andra fiskar i karet?
    - - -
    540l Tanganyika, 375l SA/Växtkar, 105l SA/Svartvatten, 60l Tanganyika, 60l Asien

    Kommentar

    • Aquatic
      • February 2012
      • 51

      #3
      Jag matar fiskarna med granulat, de har gått i akvariet i 5 dagar nu och de är dom ända fiskarna som går i karet.

      Kommentar

      • Moving Waves
        • August 2010
        • 1403

        #4
        Ok. Kanske är så enkelt att de aldrig matats med granulat och inte fattad att det är mat. Plus att de är i ett nytt kar där de känner sig lite otrygga. Många mindre ciklider får extra trygghet av att det finns mindre fiskar som med sin närvaro signalerar att det inte är något rovdjur i närheten man bör akta sig för. Nu är ju ditt kar nystartat så att slänga i massa mer fisk ger risk för överbelastning, bäst hade varit att börja med småfisk men det är ju lite sent.

        Det jag hade gjort är att köpa frysmat, artemia är oemotståndligt för de flesta fiskar. Det borde de ta. Sedan kan du vänja in de på granulat genom att ha granulat och artemia i en kopp eller liknande för att granulaten ska dra åt sig lite smak och lukt innan du matar så kanske de lär sig.

        En sak du kan kolla är så att bolivianerna inte har små röda spröt som sticker ut ur analöppningen. Det verkar nämligen som att det är vanligt att bolivianer kommer från leverantören med inälvsparasiter som syns på det sättet och i så fall blir de med tiden trötta och håglösa för att sedan tyna bort. Skulle du ha parasiten finns det bara en medicin som hjälper mig veterligen och det är sera nematol.

        Jag tror du får igång dem med artemia men annars är nog mitt tips att köpa 5-10 små stimfiskar av något slag. Men var försiktig med matandet nu i början när karet inte hunnit mogna. Sug gärna upp överbliven mat från botten om du får det, men försök mata så lite att det inte händer.

        Vet inte heller hur ditt kar ser ut men mycket inredning och växter ger alltid trygga fiskar.

        Hoppas att nåt av det jag skrivit kan hjälpa dig att få igång dem!
        - - -
        540l Tanganyika, 375l SA/Växtkar, 105l SA/Svartvatten, 60l Tanganyika, 60l Asien

        Kommentar

        • Aquatic
          • February 2012
          • 51

          #5
          Tack för att du har tagit din tid att svara, de uppskattar jag väldigt mycket!
          Jag gör så här att jag imorgon när jag vaknar tar bilder på akvariet och bolivianerna så kan jag få hjälp att se om de har parasiten, för när du säger att dom blir trötta av den så blev jag orolig. Tycker mina är väldigt trötta står nästan bara stil under en växt.

          Jag hade även tänkt att köpa stimfiskar, kanske rödmuns tetran eller liknande, fast detta kan ju inte hända förens om minst 2 veckor.
          Men somsagt just nu är akvariet släckt så kan inte undersöka eller ta en bild på det.

          Tack än en gång för att du har tagit din tid att svara.

          Kommentar

          Arbetssätt...